Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Hvor viktig er det for dere å ha felles interesser i et forhold? Mannen min og jeg deler ingen felles interesser. Han har sine hobbyer og jeg har mine. Jeg misliker sterkt den nyeste hobbyen hans, som er jakt. Jeg skjønner alt det der med å holde bestandene nede og alt dette. Men jeg syns han er kaldblodig og lite følsom når han er i stand til å drepe et dyr. Før jeg traff han, var jeg bestemt på at jeg aldri kunne vært sammen med en fyr som dreper. (Dyr vel og merke.) Først nå, 10 år etter kommer dette fram at han har lyst å begynne med jakt. Vi er gift, og har 3 barn så jeg er såpass oppegående at jeg ikke forlater han pga denne hobbyen. Men jeg sliter med å akseptere det. Jeg føler meg vanskelig og sær, men jeg syns det er en rå og brutal hobby. Og skulle virkelig ønske han fant en annen hobby. Men jeg nekter han ikke, er ikke så teit. Men jeg ønsker ikke å se de dyra han kommer hjem med. Har deres kjære noen hobbyer dere rett og slett misliker så sterkt at dere blir fysisk dårlige? Og hvor viktig er det å ha felles interesser/hobbyer? Jeg skulle av og til ønske at vi hadde felles interesser. Det "eneste" vi har felles er barna. Jeg har aldri interessert meg for det han interesserer seg for, og omvendt for han.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Min samboer og jeg er forskjellige som natt og dag, men har det veldig bra sammen likevel. Selv om vi har forskjellige hobbyer, har vi aktivt gått inn for å finne felles ting vi liker begge to, men som ingen av oss tidligere har prøvd. Kan ikke dere prøve på det å finne noe dere begge kan like? Skjønner godt du ikke liker den nye hobbyen hans, men heller ikke vil nekte han det. Det vil ikke fungere. Vi har hatt samme problemet selv, og jeg oppfattes nok som sær, men det får så være. Ville løst det ved, som du sier, å ikke være tilstede når han kommer hjem med dyrene eller se dem. Han må jo respektere å holde de unna deg, på samme måte som du prøver å respektere hans nye hobby.
Arkana Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Jeg synes det er viktig å ha i allefall et par felles interesser, like barn leker som sagt best. Men jeg synes også det er positivt å ha egne interesser. Min samboer har ingen interesser jeg misliker. Må nok innrømme at jeg ikke hadde likt det om han drev med jakt, mem samtidig synes ikke jeg man skal bestemme over hverandre i et forhold. Jeg ville vegret meg for å nekte min samboer, som jo er en voksen mann, noe som helst, men jeg ville vel snakket med ham og forklart ham hva jeg syntes. Du sier du ønsker at dere hadde noen felles interesser. Kanskje dere kan starte noen sammen? Det kan være hva som helst, fra at dere liker å se på filmer, lage spennende mat eller spille scrabble sammen, til at dere begynner å ta dykkerkurs, dansekurs, går på turer i fjellet eller hva det måtte være.
Gjest gjesta Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 jeg og kjæresten har ingen felles hobbyer, men mye som vi liker felles, og tng han liker som jeg har også begynt å likt. det er det som er fint med å ha noen, de kan få en til å åpne øynene for andre ting i verden. Så lenge man har noenlunde like verdier i livet, kan man få det fint.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Min mann vet godt hva jeg synes om jakt, og han sier han har ventet i noen år for å la meg venne meg til tanken. Jeg venner meg aldri til den tanken. Han kan heller ikke la være i å trekke i meg, erte meg. Han syns det er så morsomt å se meg fyre meg opp, jeg blir sint. Og så blir han sur for jeg tåler så lite... Vi har faktisk tenkt tanken å melde oss på et dansekurs, så får vi se hva som dukker opp. Dykkekurs er nok ikke noe for meg, da jeg har vannskrekk. :hår:
Gjest Lea Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 Vi har ingen felles interesser utenom hjemmet vårt og hunden tror jeg. Men det fungerer ganske greit synes jeg. Han pusler med sine ting og jeg med mine. Så ser vi film/Tv sammen og sånne ting. Han har egentlig ingen interesser som jeg misliker at han driver med, selv om enkelte av dem er ganske "farlige" (han liker ting med fart og motor). Det hender også at han synes at jeg engasjerer meg litt lite i hans hobbyer, men det er stort sett forbigående. Det er veldig greit å ikke tråkke oppå hverandre hele tiden.
Wonders Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 faktisk ikke avgjørende, han har sine, - jeg har mine. Vi setter pris på hverandres sysler, men involverer oss ikke, funker helt knall.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #8 Skrevet 3. august 2006 bare lurer på en ting; spiser du kjøtt? I såfall bør du reflektere over at du lar andre drepe dyr for deg - det er ikke mye bedre enn å jakte. Om du er vegetarianer skjønner jeg bedre hvorfor du er så sterkt i mot jakt, og da har jeg ikke noe godt svar annet enn at begge kan ha godt av å sette seg bedre inn i den andres måte å tenke på. Samboern min og jeg har både felles og forskjellige interesser. jeg irriterer meg litt over hvor mye tid han periodevis kan bruke oppslukt foran pc-en, men det gjør meg selvsagt ikke fysisk dårlig:-) hehe. Jeg nyter nok også godt av at han har egne ting å holde på med, da jeg liker å ha mye tid og rom for meg selv. Jeg hadde nok litt i et forhold hvor vi gjorde at" sammen. Samtiig synes jeg det er fint at vi har felles synspunkter og interesser også. I ditt tilfelle er det vel mest holdningene som er problemet?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 bare lurer på en ting; spiser du kjøtt? I såfall bør du reflektere over at du lar andre drepe dyr for deg - det er ikke mye bedre enn å jakte. Om du er vegetarianer skjønner jeg bedre hvorfor du er så sterkt i mot jakt, og da har jeg ikke noe godt svar annet enn at begge kan ha godt av å sette seg bedre inn i den andres måte å tenke på. Samboern min og jeg har både felles og forskjellige interesser. jeg irriterer meg litt over hvor mye tid han periodevis kan bruke oppslukt foran pc-en, men det gjør meg selvsagt ikke fysisk dårlig:-) hehe. Jeg nyter nok også godt av at han har egne ting å holde på med, da jeg liker å ha mye tid og rom for meg selv. Jeg hadde nok litt i et forhold hvor vi gjorde at" sammen. Samtiig synes jeg det er fint at vi har felles synspunkter og interesser også. I ditt tilfelle er det vel mest holdningene som er problemet? ← Spiser veldig lite kjøtt ja.
pusla Skrevet 3. august 2006 #10 Skrevet 3. august 2006 Jeg vet ikke om det er noe must, men jeg synes det er fint at kjæresten og jeg deler noen interesser. Det er koselig å kunne finne på ting sammen som begge har interesse av og det setter jeg stor pris på. Men vi deler ikke samtlige interesser, så vi har ting hver for oss også. Han har ingen interesser jeg har problemer med.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #11 Skrevet 4. august 2006 Jeg og sambo møttes fordi vi begge var aktive innen samme idrett, innebandy. Men jeg drev med hest i tillegg og han var opptatt med å dykke så ofte han fikk sjansen. Så døde desverre hesten min, og han overtalte meg til å prøve dykking. Snart var jeg like hekta som han!! Så vi har ganske like interesser, men spiller innebandy i forskjellige klubber og på veldig forskjellig nivå, og prater egentlig ikke så mye om det i hverdagen. Dykkingen gjør vi sammen. Jeg er glad for at vi har felles hobbyer, er lettere og forstå hverandres frustrasjon eller glede etter en innebandykamp. Og så er vi begge enige om at feriene skal dreie seg om dykking!!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #12 Skrevet 4. august 2006 Hvor viktig er det for dere å ha felles interesser i et forhold? Mannen min og jeg deler ingen felles interesser. Han har sine hobbyer og jeg har mine. Jeg misliker sterkt den nyeste hobbyen hans, som er jakt. Jeg skjønner alt det der med å holde bestandene nede og alt dette. Men jeg syns han er kaldblodig og lite følsom når han er i stand til å drepe et dyr. Før jeg traff han, var jeg bestemt på at jeg aldri kunne vært sammen med en fyr som dreper. (Dyr vel og merke.) Først nå, 10 år etter kommer dette fram at han har lyst å begynne med jakt. Vi er gift, og har 3 barn så jeg er såpass oppegående at jeg ikke forlater han pga denne hobbyen. Men jeg sliter med å akseptere det. Jeg føler meg vanskelig og sær, men jeg syns det er en rå og brutal hobby. Og skulle virkelig ønske han fant en annen hobby. Men jeg nekter han ikke, er ikke så teit. Men jeg ønsker ikke å se de dyra han kommer hjem med. Har deres kjære noen hobbyer dere rett og slett misliker så sterkt at dere blir fysisk dårlige? Og hvor viktig er det å ha felles interesser/hobbyer? Jeg skulle av og til ønske at vi hadde felles interesser. Det "eneste" vi har felles er barna. Jeg har aldri interessert meg for det han interesserer seg for, og omvendt for han. ← Du må akseptere (ikke nødvendigvis like...) hans valg av hobby (etter som det ikke er ulovlig), og han må akseptere at du ikke liker jakt. Den beste ordningen for dere tror jeg ville være at du aksepterer hobbyen hans så lenge du slipper å høre noe spesielt om den eller se dyrene han har felt. Generelt tror jeg ikke felles hobbyer er en nødvendighet i et forhold. Det viktigste da er at begge føler seg komfortabel med situasjonen. Dersom den ene på død og liv ønsker at man skal finne noe å gjøre sammen, mens den andre er fornøyd med forskjellige hobbyer kan det selvsagt bli et problem.
Gjest LilSweetie Skrevet 4. august 2006 #13 Skrevet 4. august 2006 Jeg og kjæresten har veldig like interesser, og jeg synes det er verdifullt. Når det er sagt har jeg aldri vært i et forhold der vi ikke har drevet med det samme, så kan godt hende det ville gått fint også Han kan heller ikke la være i å trekke i meg, erte meg. Han syns det er så morsomt å se meg fyre meg opp, jeg blir sint. Og så blir han sur for jeg tåler så lite... ← Jeg mener at du ikke kan nekte samboeren din å drive med hobbyen sin, og å være demonstrativt sur i dagesvis når han skal gjøre det er en sikker vei til et dårlig forhod.... Når det er sagt er det også veldig unødvendig av ham å erte deg med det, det bør han slutte med. Men da bør du også leve med at han gjør noe du ikke liker.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #14 Skrevet 4. august 2006 Jeg tror ikke det er så viktig å ha felles interesser sånn rent hobby-messig. Jeg og mannen min har ikke noe felles slik sett. Men; det jeg tror er en fordel er at man har nogen lunde felles verdigrunnlag og meninger om forholdet, moral, hva man ønsker seg videre i forholdet, og kanskje felles oppfatning om fremtiden og hva den skal inneholde. At man har forskjellige interesser (hobbyer) tror jeg bare kan være fint, så sluker man ikke hverandre og gir hverandre litt pusterom.
mjau Skrevet 4. august 2006 #15 Skrevet 4. august 2006 Hvor viktig er det for dere å ha felles interesser i et forhold? Før jeg traff han, var jeg bestemt på at jeg aldri kunne vært sammen med en fyr som dreper. (Dyr vel og merke.) ← jahaaa, ja. så andre levende vesner (mennesker, vel og merke.)...........hmm
Gjest Lea Skrevet 4. august 2006 #16 Skrevet 4. august 2006 Jeg synes ikke at du har rett til å være sur eller nekte ham denne hobbyen. Men det er også feil av ham å erte deg. Forslag: Fortell ham at du skal la ham få ha hobbyen sin i fred om han slutter å erte deg. Så får du bare finne deg i at han har en hobby som du ikke liker. Tenk deg om han skulle være sur på deg eller nekte deg å ha den kjæreste hobbyen din.
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 5. august 2006 #17 Skrevet 5. august 2006 Men er jeg sær og vanskelig når jeg ikke er interessert i høre om noe av dette. Syns ikke noe om å ha en hagle i hus heller, når vi har 3 små barn her. Jeg er bare ikke interessert i å høre om hvilke type skudd til hvilket dyr osv osv. Skulle jo ønske han kunne prate med meg om det, men ikke liker jeg jakt og enda mindre våpen. Det hadde jo vært kjekkest for han om han fant seg en jaktkamerat da. Men det er jo dette hele innlegget mitt handler om. Hvor viktig er felles interesser i et forhold? Han hadde jo sikkert likt det om jeg ville hørt hva han hadde skutt, hvor mange og alt det der. Men.......... Uff, dette er vanskelig for meg. Og sikkert for han også.
momo Skrevet 5. august 2006 #18 Skrevet 5. august 2006 Jeg mener det er viktig og ha noe felles. Jeg og mannen har våre interesser som den andre ikke bryr seg om, også har vi felles interesser. Jeg er veldig glad for at vi har det sånn. Godt og gjøre ting sammen som vi begge liker og godt og ha hvert vårt.
Gjest Snuske Skrevet 5. august 2006 #19 Skrevet 5. august 2006 Tror det er viktigere at et par har lignende oppfatning av verdigrunnlag og det som virkelig betyr noe her i livet. At en har forskjellige hobbyer gjør jo ingenting, men en skal likevel respektere og bør også kunne vise interesse motpartens hobby, om en ikke kunne tenkt å hatt den selv.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2013 #20 Skrevet 13. mars 2013 Vi begge liker fotball - men forskjellige lag. Han og eksen har alltid dratt på kamper sammen, noe jeg virkelig misliker. Hater tanken på det, i og med at hun virker veldig avhengig av han. Har ikke noe i mot at han liker et annet fotball lag, selv om jeg synes det kan være litt irriterende i lengda at han er såå fotball lag og man skulle tru laget han holder med betyr alt i hele verden for han.. Haha. Men liker ikke det med hun eks-en, er det som plager meg. Ellers har vi like interesser som å se film, reise osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå