Gå til innhold

Er det stille på arbeidsmarkedet nå?

Gjest Jupiter

Anbefalte innlegg

Gjest Jupiter

Jeg skal ut og søke jobb nå, men synes det er rimelig stille på arbeidsmarkedet, og heller lite som er utlyst. Når kan jeg regne med at dette bedrer seg?

Bør jeg skrive åpne søknader til bedrifter jeg kan tenke meg å jobbe for? Er det noen her som har god erfaring med denne måten å søke jobb på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt!! Åpne søknader kan være en glimrende mulighet til å få seg jobb. Nå er det jo agurktid for nyheter og litt "down-bølge" i arb.markedet men vi nok ta seg kraftig opp så snart høsten setter inn.

Hva slags type jobb er du på jakt etter? Har du nok kompetanse/utdannelse/erfaring med den jobben du har mest lyst på? Hvis du f.eks er ingeniørutdannet er det bare å søke på nettet etter firmaer som ansette ingeniører og sende ut åpne søknader til disse. Jo først som sist :)

Nei, har du - ja kan du FÅ!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jupiter

Har foreløpig kontorutdanning, og ønsker å prøve meg innen det. Ønsker meg en jobb med mye kundekontakt, gjerne relatert til markedsføring. Er klar over at det ikke er den retningen det er lettest å få jobb innen.

Noen tips til hvordan jeg best utformer en åpen søknad? Sender jeg åpen søknad + CV, og lønner det seg å legge ved bilde/sette inn bilde i hjørnet på CV'en?

De vil ikke ha mange flere papirer i første omgang går jeg utifra? Bør jeg legge ved vitnemål fra kontorutdanningen min som dokumenterer data/språkkunnskaper?

Ble mange spørsmål dette. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Noen tips til hvordan jeg best utformer en åpen søknad?

Du kan finne noen tips her eller her.

Sender jeg åpen søknad + CV, og lønner det seg å legge ved bilde/sette inn bilde i hjørnet på CV'en?

Ja, noen ganger. Spørs hva slags arb.giver det er snakk om. Har hørt om tilfeller der vedkommende IKKE ble kalt inn på intervju nettopp pga bildet....uvisst hvorfor.. Men, er det f.eks til en jobb der du skal ha utbredt kundekontakt kan såvisst et bilde være med på å øke interessen hos arbgiver. Ta en bilde av deg der du smiler direkte inn i bildet. Fest bilde fra St.Hans anbefales ikke ;) hehe...

De vil ikke ha mange flere papirer i første omgang går jeg utifra?

Nei. Legg ved en søknad OG CV -that's it! ER du aktuell kandidat vil de be deg inn på inertervju og DA tar du med deg alle papirer (helst attesterte!)

Bør jeg legge ved vitnemål fra kontorutdanningen min som dokumenterer data/språkkunnskaper?

Se svar over.

Ang referanse - der kan du oppgi i CV'n "Oppgis ved forespørsel".

Avslutt f.eks søknaden med "Håper med dette at min søknad har fattet Deres interesse og at jeg får anledning til å presentere meg personlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jupiter

Takk for tips!

"Håper med dette at min søknad har fattet Deres interesse og at jeg får anledning til å presentere meg personlig". Er ikke dette litt vel formelt da? :) Mener ganske sikkert at vi lærte på skolen at Deres ikke skrives med stor forbokstav lenger heller(?).

Jeg kommer til å søke jobber rettet mot markedsføring/kundekontakt osv.

Noen andre som har synspunkter på dette med bilde i åpen søknad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut og søke jobb nå, men synes det er rimelig stille på arbeidsmarkedet, og heller lite som er utlyst. Når kan jeg regne med at dette bedrer seg?

Bør jeg skrive åpne søknader til bedrifter jeg kan tenke meg å jobbe for? Er det noen her som har god erfaring med denne måten å søke jobb på?

Stile på arbm? nei, det er det ikke. let på nett og bruk sidene til andre enn A-etat.

jeg selv har vert ledig,men nå kan jeg jobbe døgnet rundt. Må bare si nei til de fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...