Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Faren min bor på en annen kant av landet, og er på avhengig av hjelpetjenester til alt. Nå skal det oppnevnes hjelpeverge for ham, og jeg ble spurt. Fikk vite hos Overformynderiet at det innebærer å være økonomisk og rettslig stedfortreder for ham. Hva det FAKTISK vil innebære i hverdagen, vet jeg lite om, og hvilke konsekvenser det kan få videre. Ettersom jeg forstår, er det Overformynderiet som da er kontrollinstans her - for det innebærer ikke at faren min er "umyndiggjort" eller på annen måte ute av stand til å ta avsgjørelser etc, men det innebærer at han ikke klarer å utføre de praktiske tingene. I tillegg er hans evne til verbal og skriftlig kommunikasjon nedsatt. Det kan bli aktuelt i løpet av få år at han havner på et hjem. En bekjent sa at "da krever de at han selger egen bolig for å betale for oppholdet". Jeg har ikke hatt gamle og syke i min nærhet tidligere, og føler meg litt lost her. Er det noen her som har erfaring med å være omsorgspersoner for sine eldre eller som kjenner systemet? Er det best at det blir oppnevnt en offentlig hjelpeberge for ham, eller bør jeg være det?
Lucky? Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Vet vel egentlig ikke så mye om det selv, men pappa er hjelpeverge for sin funksjonshemmde søster. Han tar seg av alt det økonomiske og det praktiske rundt det. Mamma var hjelpeverge for morfar når han begynte å bli dement. Hun også tok seg av alt det praktiske og økonomiske rundt han. Vi måtte ikke selge boligen hans når han flytta på gamlehjemmet. Han betalte for seg med deler av pensjona si. Hadde vi leid ut huset hans, ville gamlehjemmet tatt så og så mange % av inntektene på leia også Vet ikke om du ble noe klokere jeg...
Gjest BagLady Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Hadde vi leid ut huset hans, ville gamlehjemmet tatt så og så mange % av inntektene på leia også ← Helt off-topic; synes du det er for mye å forlange at man skal betale for seg på gamlehjem?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Synes egentlig velferd bør være velferd, altså at vi bør ta oss av eldre og syke i dette landet. Eller i hvert fall at det ikke ruinerer den enkelte familie. Faren min eier en bitteliten leilighet, eller banken eier vel fortsatt det meste av den, skulle jeg tro, og han er bare 58 år. Han fikk hjerneslag første gang da han var 40 år, og har slitt siden, men jobbet fullt inntil for to år siden, da fikk han flere det neste året og er nå ganske redusert. Han har vel betalt sin skatt og gjort det han kunne så lenge han var i stand til det. Utover det vil jeg gjerne ha innspill på det jeg faktisk spurte om Tusen takk. TS
Gjest baby-E Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Helt off-topic; synes du det er for mye å forlange at man skal betale for seg på gamlehjem? ← Nå står det da at de trekker det fra pensjonen hans da, så det er jo ikke slik at han ikke betaler for seg.
Gjest BagLady Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 Utover det vil jeg gjerne ha innspill på det jeg faktisk spurte om Tusen takk. TS ← Det forstår jeg, men det var ikke deg jeg spurte heller da Beklager om jeg kuppet tråden din. Nå står det da at de trekker det fra pensjonen hans da, så det er jo ikke slik at han ikke betaler for seg. ← Det leste jeg, men jeg forsto det slik at hun syntes det var for mye at han også skulle betale fra leieinntektene dersom huset ble lånt ut. Jeg synes det er rett og rimelig at alle betaler en andel av sin totale inntekt. Noen bidrar mye, andre bidrar litt mindre - men alle gir.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 Ikke for å være ufin BagLady, men kanskje du bør starte en egen tråd ang hvordan gamlehjem-/sykehjemsplasser bør bli betalt. Det du tar opp ligger jo langt utenfor det trådstarter spør om... Min tante var verge for min demente mormor. Sørget for innkjøp av klær, sendte evt bursdagspresanger ol på vegne av henne, betalte regninger, osv. Var nok en del jobb med å passe på økonomien hennes, og sørge for at hun fikk kjøpt inn de tingene hun trengte. Det ble også en del krangling med en av søstrene som var uenig i hvordan pengene ble forvaltet. Tror jeg ville satt meg godt inn i hva det innebærer før jeg selv hadde sagt ja. Lykke til.
Gjest BagLady Skrevet 3. august 2006 #8 Skrevet 3. august 2006 Ikke for å være ufin BagLady, men kanskje du bør starte en egen tråd ang hvordan gamlehjem-/sykehjemsplasser bør bli betalt. Det du tar opp ligger jo langt utenfor det trådstarter spør om... ← Jeg skrev at det var off-topic, og ønske ikke å lage en diskusjon på det, bare få et svar på noe jeg lurte på. Jeg skrev også en beklagelse til trådstarter for det. Men for all del. For øvrig er det sikkert mange andre tråder som også kunne trenge din omsorg, dersom du er opptatt å holde tråder innenfor tema.
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 Har aldri vært hjelpeverge, men hvis TS og hennes far bor veldig langt unna hverandre kan det kanskje være upraktisk? Jeg vil anta at det kreves litt oppfølging av regninger,men også praktisk ting som å påse at han har penger til vanlige ting, mat og klær?
Gjest Sativa Skrevet 3. august 2006 #10 Skrevet 3. august 2006 Jeg har en jobb hvor jeg har en del med hjelpeverger å gjøre. Det er to slags hjelpeverger, økonomisk hjeleverge (det kan være en frivillig, eller en advokat som gjør slike ting. Eller en i familien da.) og "Vanlig" hjelpeverge. De har både økonomisk ansvar, samt er delaktig i ... jeg sier pasienten jeg..... organisering av pasientens hverdag, dvs være med i ansvarsgruppa. På en måte er det fint at familie tar denne oppgaven, men det kan fort bli for mye. Det er en stor jobb med økonmoien for eksempel, regnskap skal føres på en spesiell måte og sendes til overformynderiet. Hvis du siden ønsker å slutte som hjelpeverge, så er ikke det noe man kan sånn uten videre da det nesten regnes som en samfunnsoppgave. Jeg hadde nok sagt nei, og overlatt det til en advokat som tar slike oppdrag. Han / hun vil også bistå ved evt bolisalg og slikt....
Lucky? Skrevet 3. august 2006 #11 Skrevet 3. august 2006 Helt off-topic; synes du det er for mye å forlange at man skal betale for seg på gamlehjem? ← Synes helt klart at de skal betale for seg, men det gjør de jo også med pensjonen sin da. Han hadde jo ikke fått det noe bedre selvom de hadde fått leieinntektene på huset hans. Det var ikke mye igjen av pensjonen når gamlehjemmet hadde fått sin del, og han trengte stadig nye klær og sånt. Samt at han skulle klippes og stelles da Ikke meningen å gå utenfor tema her, men måtte bare svare på sånne innlegg Men til TS: Synes det er fint gjort av deg om du gjør det for faren din jeg
Gjest BagLady Skrevet 3. august 2006 #12 Skrevet 3. august 2006 Synes helt klart at de skal betale for seg, men det gjør de jo også med pensjonen sin da. Han hadde jo ikke fått det noe bedre selvom de hadde fått leieinntektene på huset hans. Det var ikke mye igjen av pensjonen når gamlehjemmet hadde fått sin del, og han trengte stadig nye klær og sånt. Samt at han skulle klippes og stelles da Ikke meningen å gå utenfor tema her, men måtte bare svare på sånne innlegg Men til TS: Synes det er fint gjort av deg om du gjør det for faren din jeg ← Takk for svaret, det var bare det jeg lurte på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå