gard Skrevet 3. august 2006 #1 Del Skrevet 3. august 2006 Hei Her er en artikkel om svartelistede suvenirer: http://forbruker.no/reise/article1407886.ece Jeg pleier ikke å kjøpe så mye når jeg er på tur. Som regel kjøper vi en liten ting som vi føler representerer plassen på en eller annen måte. I Japan kjøpte vi f.eks. en liten geisha dokke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 3. august 2006 #2 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Takk! Veldig bra at det har blitt litt mer fokus på dette! Det var innslag om det på tv igår også(husker ikke hvilket program). De ga et generelt råd om å ikke kjøpe noe som kommer fra dyr(pels, tenner, horn osv), planter osv. Står nok mer utfyllende i WWF sin artikkel. Ha f.eks denne setninge som huskeregel(hentet fra artikkelen i Aftenposten): "Og - er du i tvil, la tvilen komme naturen til gode!" Lenken i artikkelen er feil tror jeg? Jeg fikk ihvertfall ikke opp wwf.no sine svarteliste-sider. Her er riktig adresse: http://www.wwf.no/core/200607/20b.asp Endret 3. august 2006 av MiniMjau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exita Skrevet 5. august 2006 #3 Del Skrevet 5. august 2006 Kjempebra at du satte inn denne artikkelen. Visst om endel fra før, men ikke alt. Skal snart til Tyrkia så da vet jeg hva jeg ikke skal kjøpe . Fant ut at jeg faktisk har tatt med et sneglehus som ikke var lov, men visste ikke det da jeg kjøpte den i fjor. Det var ingen som stoppet meg i tollen og den var bare pakket helt vanlig ned i kofferten. Tydeligvis er de ikke så nøye å sjekke sånt i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #4 Del Skrevet 5. august 2006 huff og huff.. jeg som hadde håpet på og ta meg meg marine gjenstander fra hellas neste år! hadde tenkt på sneglehus, koraller og andre fine marine gjenstander som er fine og ha på bad i ei krokke eller lignende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 5. august 2006 #5 Del Skrevet 5. august 2006 meg oppforbi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. august 2006 #6 Del Skrevet 5. august 2006 Ikke bare skjell og suvernier man skal være obs på heller. I de fleste land, og kanskje spesielt Hellas/Italia etc, er det forbudt å ta med seg f.eks. potteskår som ligger på bakken i/ved arkeologiske områder, dvs. de fleste populære turistattraksjonene! Her risikerer man kraftige bøter! Også kunst og antikviteter bør man sjekke om man trenger eksporttillatelse for å ta med seg hjem! Gjelder de fleste land, ikke bare vestlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå