Gå til innhold

Dialekt-hat i innlegg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av en merkelig grunn jeg ikke helt vet hva, irriterer jeg meg over personen som skriver på dialekt.

Ja vi vet det er lov, og bla bla.

Men alle er fra forkjellige steder med forkjellige dialekter, og da blir det rot og drit!

La oss alle skrive bokmål! (Ja, jeg vet dere som skriver nynorsk, men jeg liker ikke nynorsk :sur: )

(Jo, dere skal få lov)

Hadde vi alle skrevet på dialekt hadde det sett sånn ut:

-æ hater fålk som skriver på dialækt.

-e hater no det æ å, sjø!

Ååå, spar meg for dette! (og alle andre)

Ånei, ikke svar på denne tråden i dialekt :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Ånei, ikke svar på denne tråden i dialekt :ler:

Du har bedt om det nå...

For øvrig enig med deg. Bruk bokmål og nynorsk, i alle fall i hovedsak. Noen småuttrykk på dialekt er bare kos, men laaange innlegg på dialekt (har en tendens til å være nordlending?) hopper jeg bare over.

Skrevet (endret)

Du får min fulle støtte!

Jeg liker at folk snakker dialekt (ja, jeg tviholder på min), men å skrive... Nei (bare på sms til "likesinnede")!

Her inne er det jo mennesker fra hele landet, så det kom til å bli rot.

Men folk må gjerne skrive nynorsk... ;)

Endret av Ugla
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Hå i hælsikke? Dætta må vara en slik tulletråd, dom kæller... Er du et slikt forumtrøll, Tvik?

Skrevet

Ja, selvfølgelig å snakke på dialekt er jo noe helt annen. det er vel ikke en person som snakker rent bokmål.

Men skrive det blir så fjortis.

Min mamma digger å skrive på dialekt på mld. å sånn, for hun sier det går mye raskere(men jeg gjør jo faktisk ikke det, bokmålord ligger inn, det vil si at man ikke trenger å lage nye ord hele tiden) det kan være jeg får en mld med 3 forskjellige dialekter..

D R ikke D!

åå, plis.

Skrevet
Hå i hælsikke? Dætta må vara en slik tulletråd, dom kæller... Er du et slikt forumtrøll, Tvik?

:flekke:

skal ikke du lage liv i liv i natta tråden din :ler:

Skrevet

:hoho:

Jeg er jo trønder så det kunne sikkert blitt moro med meg og en bergenser og en totning f.eks!

oioioi!

Men helt enig! Bokmål og nynorsk her inne, dialekt på mob. til venner!

Noen gjester har det jo veldig gøy her inne en gang i blant, men jeg gidder heller ikke lese det da -er så slitsomt!

Skrevet

Nettopp det det er, slitsomt!

jeg har jo lyst til å lese innleggene (til en hvis grad)

men er det masse dialekt orker jeg ikke.

Gjest gjest1
Skrevet
:hoho:

Jeg er jo trønder så det kunne sikkert blitt moro med meg og en bergenser og en totning f.eks!

Eg e fra Berrgen. :sjarmor:

Skrevet

Tru'kke noen er inntressert i å lesa mange og lange besskrivelser på min dialekt... (På Romerike legges alt trykk på første stavelse uansett som i f.eks. dørrer, bannaner og appelsiner). No'n innsisterer på på skrive på si dialekt og kan'skje jæ' sku bynne me' de' å? Antakli' helt greit å lesa, men ska' jeg forrvente at alt jæ skriver ska forrstås av anndre så må jæ nok finne på no anne'...

Æ bor forresten i la' me' ein innføidthj trøinder, så sku'vi by'n å skriv som vi snakke, ville forvirringa ha vært fullkommin...

Nei, dialekter er flott som talespråk, men m.h.p. skriftpråk klarer vi oss fint med de to vi har...

Skrevet
Tru'kke noen er inntressert i å lesa mange og lange besskrivelser på min dialekt... (På Romerike legges alt trykk på første stavelse uansett som i f.eks.  dørrer, bannaner og appelsiner). No'n innsisterer på på skrive på si  dialekt og kan'skje jæ' sku bynne me' de' å? Antakli' helt greit å lesa, men ska' jeg forrvente at alt jæ skriver ska forrstås av anndre så må jæ nok finne på no anne'...

Æ bor forresten i la' me' ein innføidthj trøinder, så sku'vi by'n å skriv som vi snakke, ville forvirringa ha vært fullkommin...

Nei, dialekter er flott som talespråk, men m.h.p. skriftpråk klarer vi oss fint med de to vi har...

Dørrer a dø!!! :ler: Jeg er født og oppvokst på romerike, og har da aldri snakka sånn. det er mer bønda som snakker sånn. Jeg sier telefon, banan, basseng og stasjon, ikke tellefon, bannan, bassssseng og stasssjon :)

Skrevet
Dørrer a dø!!!  :ler: Jeg er født og oppvokst på romerike, og har da aldri snakka sånn. det er mer bønda som snakker sånn. Jeg sier telefon, banan, basseng og stasjon, ikke tellefon, bannan, bassssseng og stasssjon :)

Ikke glem at Romerike strekker seg over et relativt stort geografisk område og at dialekten varierer. Store deler av Romerike ligger i tillegg nær Oslo og dialekten (Eller mangel på sådan kan man vel si...) er påvirket av det.

Forresten så er det vel ikke mange steder det er så mange bønder som nettopp på Romerike...

Skrevet
Dørrer a dø!!!  :ler: Jeg er født og oppvokst på romerike, og har da aldri snakka sånn. det er mer bønda som snakker sånn. Jeg sier telefon, banan, basseng og stasjon, ikke tellefon, bannan, bassssseng og stasssjon :)

Men sånn er det i Trøndelag også! Du kan snakke helt forskjellig bare du kommer fra innad Trondheim by! Men f.eks så sier de melk eller mælk i byen, mens 3mil uttafor byen sier de ofte mjølk!

Mye rare greier ute å går, men jeg synes det er kjempe sjarmerende og koselig med dialekter når man prater det jeg da!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Mye rare greier ute å går, men jeg synes det er kjempe sjarmerende og koselig med dialekter når man prater det jeg da!

Hva ellers skal man prate?

Gjest seroxata
Skrevet

eg kjæææme!! det sier jeg bare :D

Skrevet
Du får min fulle støtte!

Jeg liker at folk snakker dialekt (ja, jeg tviholder på min), men å skrive... Nei (bare på sms til "likesinnede")!

Her inne er det jo mennesker fra hele landet, så det kom til å bli rot.

Men folk må gjerne skrive nynorsk... ;)

Helt enig med deg, Ugla :klappe:

Skrevet
Hva ellers skal man prate?

Tenkte på å prate dialekt i forhold til å skrive på dialekt! ;)

Men når det er sagt så skjemmes jeg selv over at jeg prater lite trønder når jeg bor i Oslo..., har lagt om sånn at jeg skifter etter hvem jeg prater med og når jeg er på jobb så går det på rein østlands-dialekt! Det verste er at jeg tydeligvis legger om så "bra" at folk tror jeg er fra Oslo... :rodme:

Skrevet

hah, glæm det. Dokker østlendinga skriv på dialekt, da kain vi andran å få låv.

Jeg måtte bare, du bedde liksom om det.

Skrevet
hah, glæm det. Dokker østlendinga skriv på dialekt, da kain vi andran å få låv.

Jeg måtte bare, du bedde liksom om det.

De skriver bare nesten.

Det er faktisk ingen som skriver på bokmål, derimot nynorsk er det det.

Bokmål og nynorsk er "hovedspråkene" og vui skal skrive på de, men fordi du ikke snakker like likt som du skriver betyr det ikke at du skal skrive på trønders eller hvor nå du er fra!

Skrevet
De skriver bare nesten.

Det er faktisk ingen som skriver på bokmål, derimot nynorsk er det det.

Bokmål og nynorsk er "hovedspråkene" og vui skal skrive på de, men fordi du ikke snakker like likt som du skriver betyr det ikke at du skal skrive på trønders eller hvor nå du er fra!

Trondheim? neinei, KRISTIANSUND

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...