Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pulverheksa: har du noen gang forsøkt å vaske eccosandaler i maskin?

Jeg har hatt mine eccosandaler i 8 år. De vaskes i maskin på 40 grader flere ganger i året. De lufttørker og blir smurt med skokrem etterpå - og er like fine. Er det noen grunn til at jeg ikke burde fortsette med dette?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det finnes også sånne "odør-dødare" på spray-flaske. De får du kjøpt i skobutikk og på apotek under fotgreier.

Gjest gjest1
Skrevet
At de bør ha, er jeg enig med deg i.  Men hvis du forholder deg til virkeligheten, så burde du vite at de ikke har det.  Dfår opplæring i å behandle kassa - og det er det.

jada, jeg vet, men i eccobutikken der jeg har kjøpt mine sandaler har alle de fast ansatte vært på skinnkurs og jeg vet ikke hva. Det var de som sa jeg ikke burde vaske dem i maskinen.

Gjest gjest1
Skrevet
Pulverheksa:  har du noen gang forsøkt å vaske eccosandaler i maskin?

Jeg har hatt mine eccosandaler i 8 år.  De vaskes i maskin på 40 grader flere ganger i året.  De lufttørker og blir smurt med skokrem etterpå - og er like fine.  Er det noen grunn til at jeg ikke burde fortsette med dette?

Heldig du som ikke sliter sko. Mine holder høyst en sesong eller to, så er det bare filler igjen. Og ja, jeg har vasket dem i maskin og da, løsnet sålene. Så det har jeg sluttet med.

Skrevet
jada, jeg vet, men i eccobutikken der jeg har kjøpt mine sandaler har alle de fast ansatte vært på skinnkurs og jeg vet ikke hva. Det var de som sa jeg ikke burde vaske dem i maskinen.

Og akkurat den uthevede setninger gjør at jeg sier de ikke vet hva de snakker om.

Jeg har selv drevet mye med skinn. Min samboer hadde en gang sølt ketchup på ei semsket skinnjakke. På renseriet fikk jeg beskjed om at den ble renset på mitt ansvar, at det ville koste kr 700,- og at de antageligvis ikke ville få av flekkene. Jeg ble så irritert at jeg gikk rett hjem og stappet hele jakka i maskinen og smurte den inn med skikkelig skinnfett etterpå.

Skrevet
Heldig du som ikke sliter sko. Mine holder høyst en sesong eller to, så er det bare filler igjen. Og ja, jeg har vasket dem i maskin og da, løsnet sålene. Så det har jeg sluttet med.

Hvor lenge man har skoene, avhenger ofte av hvor mange sko man har - og hvor hyppig man bruker hvert par.

Vi har flere par eccosandaler og alle går i maskinen. Vasker også joggesko i maskinen - og de blir rene og fine.

Interessant at ditt argument mot å vaske i maskin nå er at du selv har gjort det og sålene har løsnet. Var kanskje ikke ecco det da?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kjøper alltid eccosansandaler, og etter at jeg vasket sandalene i maskinen og de ble ødelagt, spurte jeg på butikken da jeg kjøpte nye.

Jeg kommer med mine erfaringer og du kommer med dine. Jeg har dårlig erfaring med sandalene i maskinen du har det ikke. Verre er det vel ikke.

Skrevet
Jeg kjøper alltid eccosansandaler, og etter at jeg vasket sandalene i maskinen og de ble ødelagt, spurte jeg på butikken da jeg kjøpte nye.

Jeg kommer med mine erfaringer og du kommer med dine. Jeg har dårlig erfaring med sandalene i maskinen du har det ikke. Verre er det vel ikke.

Neida, det var bare interessant at din erfaring med at sålene løsnet først kom etter at dine første argumenter var slått ned. ;)
Gjest gjest1
Skrevet

Ok nå er mitt siste råd kjør skoene i maskinen, det er det som er trikset.

Skrevet

Oki....

Takker for alle råd!

Har konkludert med at jeg kanskje burde ta kontakt med Ecco og høre med dem.

Tips med spray og liknende er verdt å undersøke også. Håper bare det fjerner lukt og ikke bare kamuflerer den med parfyme.

Skrevet
Oki....

Takker for alle råd!

Har konkludert med at jeg kanskje burde ta kontakt med Ecco og høre med dem.

Tips med spray og liknende er verdt å undersøke også. Håper bare det fjerner lukt og ikke bare kamuflerer den med parfyme.

Si fra om du får noen lure svar da!

Jeg har skikkelig dårlig erfaring med med sånne sko deoer, stram sterk lukt som fremhever fotsvettelukten... Har prøvd en del forskjlelige merker og. MEN det som funker å spraye med er vanlig X- it! Ville vasket de minst mulig i maskinen, men en gang i blandt, for så å spraye de med x- it når de lukter litt. funker fett! Hilsen alle skoene til tåfis kjærsten min.

Skrevet

Det er rett som du sier, parfyme kamuflerer... Men grunnen til at de lukter er svette, og svette er bakterier eller skitt. Ergo - de er like skitne.

Jeg vasker mine ecco sandaler, men nå er de vel kanskje ikke av skinn... Men uansett. Ring de, så får du 100% sikkert svar.

Skrevet

Jeg vasker mine sandaler med klut og grønnsåpe. Blir rene og fine.

Skrevet

Hallo folkens!

Tusen hjertelig takk for alle tips og råd!!

Jeg gjorde som jeg sa, og sendte mail til Ecco og ba om tips.

Her er svaret;

"SANDALER SOM LUKTAR

1) Tvätta skorna i vatten med en mild såpablandning. Spraya därefter med skodeoderant.

2) Tvätta skorna i en blandning av ättika och atamon (1:1). Atamon dödar bakterier. Ättika tar bort lukten.

3) Lägg sandalerna i en plastpåse i frysen. Låt ligga minst ett halv dygn."

Så kommer et nytt spørsmål til dere som kan svensk....

Hva er ättika och atamon?? :forvirra::)

Skrevet
Hallo folkens!

Tusen hjertelig takk for alle tips og råd!!

Jeg gjorde som jeg sa, og sendte mail til Ecco og ba om tips.

Her er svaret;

"SANDALER SOM LUKTAR

1) Tvätta skorna i vatten med en mild såpablandning. Spraya därefter med skodeoderant.

2) Tvätta skorna i en blandning av ättika och atamon (1:1). Atamon dödar bakterier. Ättika tar bort lukten.

3) Lägg sandalerna i en plastpåse i frysen. Låt ligga minst ett halv dygn."

Så kommer et nytt spørsmål til dere som kan svensk....

Hva er ättika och atamon?? :forvirra:  :)

ättika er hvertfall eddik.

Skrevet
Atamon. Atamon er visstnok et konserveringsmiddel som brukes bl.a. til sylting og er brunt på farge.
Skrevet

Vet ikke hvordan du får fjernet lukten i dine sandaler, men har et ganske godt tips til hvordan du kan unngå å få lukt i skoene fra de er nye.

Sett skoene ut om natten, f.eks. på en balkong. (men beskyttet mot evt. regn - f.eks. under et bord). Da får de luftet seg mellom "slagene". Det er visstnok en spesiell type bakterie e.l. som skaper mesteparten av den dårlige lukten, og den overlever ikke i frisk luft. Ihvertfall fikk jeg dette tipset for noen år siden, og har siden det hatt mye mindre vond lukt i sko og støvletter.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Nina_*
Skrevet
Vet ikke hvordan du får fjernet lukten i dine sandaler, men har et ganske godt tips til hvordan du kan unngå å få lukt i skoene fra de er nye.

Sett skoene ut om natten, f.eks. på en balkong. (men beskyttet mot evt. regn - f.eks. under et bord). Da får de luftet seg mellom "slagene". Det er visstnok en spesiell type bakterie e.l. som skaper mesteparten av den dårlige lukten, og den overlever ikke i frisk luft. Ihvertfall fikk jeg dette tipset for noen år siden, og har siden det hatt mye mindre vond lukt i sko og støvletter.

Trodde sure tær og tåfislukt var en guttegreie.....får skjelden sure tær jeg.

Skrevet

Jeg hadde surret de godt inn i et putevar eller to og vasket de i vaskemaskinen på et skånsomt program.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...