Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et par sandaler som jeg bruker på jobb (jeg går og står mye).

Fant ut at det var lurt i å invistere i et godt par og endte opp med et par Ecco-sandaler til 1000,-

Nå er problemet at det lukter tåfis/fotsvette av sandalene :rodme:

Jeg tør ikke vaske sandalene i maskin, tar ikke sjansen da jeg er redd for å ødelegge dem!

Noen som har noen gode råd/tips til hvordan jeg kan få dem "luktfri" igjen? Alle råd tas i mot med takk!!!

Takker på forhånd så mye for hjelpen :):kyss:

Skrevet

EEh, kjøpe nye neste år?? :sjenert:

Skjønner problemet - dyre sandaler og slikt - og har samme problem selv... Det BLIR jo tåfislukt, og jeg aner heller ikke hva man skal gjøre for å bli kvitt den. Så jeg skal følge med på denne tråden, tenker jeg!

Skrevet

Legg dem i bløt i eddikvann, det skal jeg gjøre med mine.

Skrevet
EEh, kjøpe nye neste år?? :sjenert: 

Skjønner problemet - dyre sandaler og slikt - og har samme problem selv... Det BLIR jo tåfislukt, og jeg aner heller ikke hva man skal gjøre for å bli kvitt den. Så jeg skal følge med på denne tråden, tenker jeg!

De er helt nye.... :)

Kan ikke leve med lukten helt til neste år :sjenert:

Takker for tips! :)

Skrevet
Jeg tør ikke vaske sandalene i maskin, tar ikke sjansen da jeg er redd for å ødelegge dem!
Jeg har vasket mine eccosandaler i maskin mange ganger på 40 grader. Er ikke noe problem det.
Skrevet
Jeg har vasket mine eccosandaler i maskin mange ganger på 40 grader.  Er ikke noe problem det.

Jeg og. Det går helt greit. Man kan også vaske dem på 30 grader, det er enda mer skånsomt for skinnet.

Skrevet
Jeg og. Det går helt greit. Man kan også vaske dem på 30 grader, det er enda mer skånsomt for skinnet.

Ok, jeg fortsetter nok med 40, men jeg tar på skokrem etter hver vask. :)
Skrevet

Strø talkum over de (babypudder) og la det ligge over natta. så banker du vekk det overflødige om morgenen. det hjelper.

Gjest gjest1
Skrevet

Ville ikke vasket dem i maskinen, men tørket av dem innvendig med en klut fuktet med edikkvann. Skinn blir ofte stivt etter å ha vært gjennomblødt, i tillegg forkorter det levetiden på sandalene.

Spør på eccobutikken, de kan sikkert gi deg råd for hvordan du kan behandle skoene.

Skrevet
legg de i fryseren!

Har du virkelig testet dette?

Det fungerer dessverre ikke :) Kun så lenge skoene/sandalene fortsatt er "iskalde". Med engang de blir varmet opp igjen kommer lukten tilbake :)

Skrevet

Ring dit du kjøpte sandalene og spør om råd. Men merkelig om du ikke kan vaske de i maskin... De er dyre, så det bør de tåle!

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Ring dit du kjøpte sandalene og spør om råd. Men merkelig om du ikke kan vaske de i maskin... De er dyre, så det bør de tåle!

At en ting er dyrt betyr ikke nødvendigvis at de tåler en runde i vaskemaskinen...

Mine ecco sandaler kom ikke med vaskeanvisning, annet enn at hun på butikken sa jeg kunne tørke av dem med en fuktig klut, hvis det var behov.

Endret av pulverheksa
Skrevet
Ville ikke vasket dem i maskinen, men tørket av dem innvendig med en klut fuktet med edikkvann. Skinn blir ofte stivt etter å ha vært gjennomblødt, i tillegg forkorter det levetiden på sandalene.

Spør på eccobutikken, de kan sikkert gi deg råd for hvordan du kan behandle skoene.

ja, drit i oss som skriver at vi har gjort dette i mange år.

Etter vask så smører man som jeg har skrevet sandalene inn med skokrem, og skinnet blir mykt og fint igjen.

Lurer på hva ville dyr gjør når det regner, siden det er så farlig å få vann på skinn. :roll:

Skrevet
Mine ecco sandaler kom ikke med vaskeanvisning, annet enn at hun på butikken sa jeg kunne tørke av dem med en fuktig klut, hvis det var behov.

Og hvilken garanti har du for at hun er den rette til å spørre?
Skrevet

Hvis noe skulle ta skade av å vaskes i maskinen, så er det limet. Ecco har så god kvalitet på limet sitt at det ikke er noe problem.
Gjest gjest1
Skrevet
Og hvilken garanti har du for at hun er den rette til å spørre?

Fordi hun har fått opplæring i behandling av skinn. De som jobber i butikk bør ha et minimum av konnskap om produktene de sleger.

Gjest gjest1
Skrevet
ja, drit i oss som skriver at vi har gjort dette i mange år.

Etter vask så smører man som jeg har skrevet sandalene inn med skokrem, og skinnet blir mykt og fint igjen.

Lurer på hva ville dyr gjør når det regner, siden det er så farlig å få vann på skinn. :roll:

Er forskjell på et levende kuskinn og et som er garvet.

Skrevet
Er forskjell på et levende kuskinn og et som er garvet.

Ja, på garvet må man påføre fett kunstig.
Skrevet
Fordi hun har fått opplæring i behandling av skinn. De som jobber i butikk bør ha et minimum av konnskap om produktene de sleger.

At de bør ha, er jeg enig med deg i. Men hvis du forholder deg til virkeligheten, så burde du vite at de ikke har det. Dfår opplæring i å behandle kassa - og det er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...