Gå til innhold

Nye navneloven

Anbefalte innlegg

Gjest Solskinn
Skrevet

Er det noen som kjenner til den nye navneloven og hvordan man gjør det med endring av navn? Man må nemlig melde om navneendringen separat, det er ikke lenger tilstrekkelig at det skrives i vigselsattesten. Om jeg har fortstått det rett, da!

Jeg digger virkelig papirarbeid!!! :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe, men slenger meg på spørsmålet ditt og håper noen kan hjelpe. Jeg har ikke bestemt meg helt for om jeg skal skifte navn eller ei, tenkte at akkurat den saken kunne jeg vente med å avgjøre. Går det an å vente til etter bryllupet med navneskifte siden dette gjøres separat? Eller må det være gitt beskjed om på forhånd og i så fall hvor tidlig?

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan man endrer navn, men er det ikke slik at begge kan ta både hennes og hans etternavn nå med en bindestrek mellom? Det vil iallefall jeg.

Eks: Hans Dahl-Nilsen

Grete Dahl-Nilsen

Skrevet

Vi måtte ikke melde om noen navneendring bortsett fra at vi skrev på papirene hva vi ville hete etter vielsen.....

I alle offentlige papirer bruker de nå mitt nye navn, så det var nok tilstrekkelig.

(og jeg snakker om papirene man skal sende kirken eller den som skal foreta vielsen....)

Skrevet
Vi måtte ikke melde om noen navneendring bortsett fra at vi skrev på papirene hva vi ville hete etter vielsen.....

I alle offentlige papirer bruker de nå mitt nye navn, så det var nok tilstrekkelig.

(og jeg snakker om papirene man skal sende kirken eller den som skal foreta vielsen....)

Det eneste du selv må forandre er minibankkort,førekort,pass og andre medlemskort.

koldbruna :)

Gjest anitacath
Skrevet

Hei på dere, det er engang slik at man må sende inn skjema til folkeregisteret dersom man helt lovlig vil bytte etternavn. Man kan fint hete begge navnene og mannen din kan hete ditt.Dessuten må mannen din skrive under på at han synes det er greit at du tar hans etternavn.Vennlig hilsen Anitacath :lol:

Gjest Solskinn
Skrevet

I alle offentlige papirer bruker de nå  mitt nye navn, så det var nok tilstrekkelig.

Ja, sånn var det fram til årsskiftet, fordi vigselsmannen hadde rett til å godta melding om byttet navn. Men det har de ikke lenger, så man må melde navnebyttet separat til folkeregisteret. Det jeg lurte på er om det er noe som vet hvordan det funker i praksis; om det er noen her ute som har snakket med sin prest/vigselsmann om dette. Ellers kan jeg fortelle det når jeg har hatt en liten prat med min!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...