miow Skrevet 2. august 2006 #1 Skrevet 2. august 2006 Jeg er for tiden dagmamma for tre jenter på 5, 8 og 11 år. Har til nå bare passet dem om dagen, men til helga skal jeg passe dem om kvelden. Har allerede blitt advart av barnas mor om at minstejenta kan være "et rent helvete" å få til å legge seg. Hurra... Noen av dere mer erfarne mødre som har noen tips til å få ei femårig jente i verste prinsesse-alder til å legge seg å sove?
liv Skrevet 2. august 2006 #2 Skrevet 2. august 2006 Være bestemt er vel sansynligvis det eneste som fungerer. Og selv om hun er et "helvete" for mor så betyr ikke det at hun er det når du skal legge henne.
:-) anna Skrevet 2. august 2006 #3 Skrevet 2. august 2006 Fortelle hva som skal skje på forhånd. Type: Når klokka blir halv åtte går vi på badet og pusser tenner og sånn. Så går vi i senga og leser en historie, og så skrur vi av lyset. Og: Pass på at hun spiser, tisser og drikker temmelig tett opp til leggingen. Om ikke kan du bli utsatt for "jeg må tisse-terroren"
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 "Eller jeg må drikke vann...", "eller jeg vil ikke sove alene,det er så kjedelig..", "eller jeg er redd...","eller jeg MÅ bare fortelle noe..","eller jeg er sulten!", "men du har jo netopp spist kvelds","Ja,men jeg er mer sulten!" -Slik er min 5 åring da...
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Slik er min 4,5 åring også... Og nå lærer den minste på 2,5.. Jeg må ditt og datt og ... Vær bestemt og fortell i god tid at det er leggetid om så og så lenge.. Tror nok ikke barnet er vanskelig når det er hos andre.. De fleste barn er greie på besøk. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 Her i huset får 5 åringen hver kveld kl 19.15 beskjed om at om et kvarter skal du være med på badet for å få på deg nattbleie og pyjamas, og pusse tenner. Deretter får hun en halvtime til å roe seg før hun skal være i seng til kl 20
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 5 år og nattbleie?? Det må vel være feil alder..?
miow Skrevet 4. august 2006 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2006 Kan vel bare nevne at legginga i kveld gikk strålende, av alle tre:) itjnå problem, sjø.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #10 Skrevet 5. august 2006 5 år og nattbleie?? Det må vel være feil alder..? ← Nei det er ikke feil alder. Hun er 5 år og har bleie på seg om natten, hva er så rart med det?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #11 Skrevet 5. august 2006 Nei det er ikke feil alder. Hun er 5 år og har bleie på seg om natten, hva er så rart med det? ← Det er mange femåringer som ikke er helt tørre om natta, ingenting unormalt enn det! Jenta mi var ikke tørr før hun rundet fem år, og da oppdaget jeg hvor vanlig det egentlig er. Man anses ikke for å være sengevæter før man er mye eldre. Noen blir tørre tidlig, andre blir tørre sent - helt naturlig det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå