melis Skrevet 3. januar 2003 #1 Del Skrevet 3. januar 2003 Kjøpte kalkunbryst fra Prior før jul og tenkte jeg skulle lage en god middag til helga. Ligger å brenner i fryseren! Noen som har gode tips til tilbehør/tilbereding? Tenkte på fløtegratinerte poteter og brokkoli, men det er jo litt kjedelig...(men godt såklart) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 3. januar 2003 #2 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg serverte kalkun da vi hadde gjester både på 1. juledag og nyttårsaften. For meg er dette et "must" til kalkun: Mandelpoteter (kokes med skrell i 15 min., deretter skreller jeg dem og damper dem i smør med persille) Rosenkål (den beste grønnsaken som finnes) Fløtesaus (en skikkelig hjemmelaget kaloribombe) Waldforfsalat (denne kjøper jeg i delikatesse-butikken som ligger her hvor jeg bor) Gulrøtter og erter (fordi det alltid er folk som ikke spiser rosenkål, spesielt barn) Rødvin Dette året brukte jeg kalkun-filet - og det kan anbefales på det varmeste - et alldeles nydelig kjøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy Skrevet 3. januar 2003 #3 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg har en god oppskrift som jeg vanligvis benytter til kyllingfilet, men nå forleden hadde jeg "bare" et marinert kalkunbryst, og det ble bare vel så godt :D Jeg "vasket" av krydder/marinaden, da den smaken ikke passet så godt med resten, så la jeg over noen skiver meierismør (høvlet direkte fra kjøleskapet med ostehøvel), og hadde på MASSE basilikum (tørket kan også brukes). Stekte den så som anvist på esken. Tilbehøret er risotto med hvitløk og safran, samt en nydelig chili/tomatsaus, - oppskriften har jeg ikke i hodet men kan finne den og legge den ut om det er interesse. Dette lages mens kalkunbrystet stekes, da det var ferdig skar jeg det opp i litt tykke skiver. Denne retten er smakfull, og langt fra kjedelig! Så du forresten Nigellas fristelser i går? Hun laget en rett med kyllingfilet der jeg også går ut fra at kalkunbrystet gjør nytten, dersom du bare fjerner (det ekle) krydderlaget først. Du finner oppskriften på NRKs matsider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 3. januar 2003 #4 Del Skrevet 3. januar 2003 Daisy! Hvis d ikke er for mye bry tar jeg gjerne imot oppskrift på risotto og den sausen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy Skrevet 3. januar 2003 #5 Del Skrevet 3. januar 2003 Straks jeg kommer hjem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 3. januar 2003 #6 Del Skrevet 3. januar 2003 Hyggelig! Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melis Skrevet 3. januar 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 3. januar 2003 Ja takk Daisy! Jeg vil gjerne ha oppskriften. Hilde: Hørtes kjempe godt ut med smørdampede mandelpoteter! Jeg tåler ikke valnøtter og dermed ikke Waldorfsalat, men det andre hørtes bra ut. Jeg får gruble litt etter jeg får oppskriften av Daisy, så ser jeg hva jeg finner på! Takk begge to! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy Skrevet 3. januar 2003 #8 Del Skrevet 3. januar 2003 Beklager, hadde glemt at vi skulle rett på juletrefest i dag etter jobb :oops: . Men nå er vi hjemme, minsten er i seng, godt fornøyd med dagens opplevelser, og her er oppskriften: Basilikumkylling 4 kyllingfileter eller kyllingbryst 8-10 blader frisk basilikum ev 1 ts tørket smør salt, pepper Risotto: 1 løk 1-2 fedd hvitløk 3 ss olivenolje 3 dl risottoris (arborioris eller grøtris) 1 krm safran ev 1/4 ts gurkemeie 1 dl hvitvin eller eplejuice 8 dl hønsebuljong (kokende vann + terning) 2 ss smør frisk parmesan Tomat og chilipure: 1 løk 1-2 fedd hvitløk 2 ss olivenolje 1 boks hermetiske tomater 2 ss tomatpure ca 2 ss chilisaus salt Start med risotto. Rens og finhakk løk og hvitløk og fres i olje til løken er blank. Tilsett ris og safran og hell i vin og 1/2 dl buljong under omrøring. Kok opp og vent med å spe til all væske er kokt inn. Tilsett resten av væsken i 3-4 omganger under omrøring. La all væske koke inn mellom hver speeing. Risen er ferdig kokt etter ca 20 min. Rør inn smør og revet parmesan helt tilslutt. Varm stekeovnen til 200 oC. Skjær et snitt i kyllingfiletene og legg inn basilikum. Stek filetene i smør i en varm panne. Dryss over salt og pepper og legg over i et ildfast far. Stek i varm stekeovn 10-12 min, til filetene er gjennomstekt. La kyllingfiletene hvile i ca 10 min før servering. Lag tomat og chilipure mens kyllingen stekes. Rens og finhakk løk og hvitløk og fres i olje til løken er blank. Tilsett hermetiske tomater, kok opp og la koke uten lokk i 5-6 min. Kjør sausen glatt med en stavmikser eller i en hurtigmikser. Kok opp på nytt og tilsett tomatpure og smak til med chilisaus og salt. Som nevnt i tidligere innlegg ble rekkefølgen litt annerledes med kalkunbryst, - da fikk jeg dette i ovnen i god tid før jeg begynte på det andre. Porsjonen passer til ca. 4, dersom det ikke er storspisere det er snakk om. Lag gjerne 1,5 porsjon risotto - saus er det rikelig av. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest female Skrevet 3. januar 2003 #9 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg hadde også kalkunbryst i fryseren, ferskt vacumpakket, ikke marinert. For å unngå at kjøttet ble tørt tilberedte jeg på denne måten: Etter at det var tint, stappet jeg det i en plastpose, hadde oppi litt olivenolje, litt sitronsaft, pepper, 1 hvitløkbåt i skiver og litt estragon og lot det ligge i kjøleskap noen timer. Så tok jeg det ut av marinaden, la det oppi en leirgryte, saltet og pepret, hadde i en ny hvitløkbåt i skiver, litt estragon og et par tynne sitronskiver på toppen. Stekte i 200 grader i ca 1 time, steketiden avhenger av størrelsen, dette var 6-700 gram. Det ble kjempegodt, tilbehør kan varieres i det uendelige etter smak og behag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 4. januar 2003 #10 Del Skrevet 4. januar 2003 Høres spennende ut, dette...Tusen takk, Daisy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå