Gå til innhold

Tua....atter en gang

Anbefalte innlegg

Gjest Nilson
Skrevet

Kjøpte hekken for to år siden. I år har det kommet masse nye skudd. endelig ser det ut som den trives og begynner og gro. Nå sier noen at den skal klippes til våren. skal eg klippe bort det som jeg har ventet på. ? vil den da bli krafigere/fyldigere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja den må klippes, da vil den bli mye fyldigere. Hvis ikke dette gjøres fra "starten" er dette noe du stort sett ikke kan rette på i fremtiden. hekken vil da bli tynn og pistrete.

Skrevet

Hva slags hekk har du, sa du? Thuja? Forskjellige type busker skal beskjæres forskjellig, derfor er det viktig å vite hva det er så man ikke gir galt råd.

Gjest Gjest_Apple-_*
Skrevet

Jeg har også hatt Thuja-hekk, og leste litt om det da. Jeg har forstått det sånn at du ikke skal klippe av toppen før de har nådd den høyden du ønsker. Derimot skal du klippe langs sidene for å få dem til å vokse seg tettere.

Kanskje lurt å få dette bekreftet på et hagesenter?

Skrevet
Hva slags hekk har du, sa du? Thuja? Forskjellige type busker skal beskjæres forskjellig, derfor er det viktig å vite hva det er så man ikke gir galt råd.

Tuja drabant er det jeg har. Det er nå først i sommer det har kommet masse skudd,men skal jeg klippe i høst eller til våren?

hvordan klipper man den på siden da?

Skrevet

Leste på et hageforum at tujaen skal klippes vår eller sommer.

Skrevet
Leste på et hageforum at tujaen skal klippes vår eller sommer.

ja,men skal man begynne å klippe første året? Når de endelig i år begynner å strekke seg, så skal man klippe det vekk.? skal man gjøre det hvert år så blir de jo ikke større?

Er helt grønn på området, så jeg spør i min uvitenhet.

Hva med dere som har hatt slik hekk i mange år?

Skrevet

Er du sikker på at det er første gangen du får skudd på den? Mine gjorde ikke mye av seg første sommeren, men sommeren etter strakte de seg bortimot 10 cm... :) Nå er ikke jeg noen ekspert, og det er vel kanskje litt forskjeller ute og går.

Hvis dette er første gangen du får skudd på dem, ville jeg ventet til våren med å klippe dem. Men, jeg gjentar, ring et hagesenter! Alle har Thuja, og Brabant er den vanligste sorten, så alle vet hva du snakker om, du får garantert hjelp! :)

PS! Hvis du har mange Thujaer, kan det kanskje være en idé å investere i en elektrisk hekklipper (hvis du ikke allerede har en)? Det brukte jeg, funka bra, og kostet ikke mer enn rundt 350 kroner.

Skrevet

Vi plantet vår tujahekk i våres og jeg har ingen planer om å klippe den i år.

Men jeg vet jo ikke om det er det riktige. Så om du får vite hva du skal gjøre, TS, kan du ikke skrive det her?

Gjest Fruktfat
Skrevet

tuja skal ikke klippes på høyden før den har nådd ønsket høyde. deretter kan du vedlikeholde den hvert år.

den skal klippes nedentil/på sidene.

se på www.hushjemhage.no, der finner du alt du behøver å vite.

Gjest Gjesta
Skrevet
tuja skal ikke klippes på høyden før den har nådd ønsket høyde. deretter kan du vedlikeholde den hvert år.

den skal klippes nedentil/på sidene.

akkurat det samme som jeg hadde tenkt å skrive, vi har hatt tujahekk i årevis, og fått dette rådet uansett hvor vi har henvendt oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...