Gå til innhold

Leie bobil og dra nedover Europa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, sambo og noen venner leker litt med tanken om å leie bobil og kjøre nedover Europa i et par uker neste sommer... Ned Tyskland og Østerrike til Italia, og langs sørkysten av Frankrike, oppover BeNeLux landene og hjem igjen...

Har noen noe erfaring med sånt?

Har sett litt rundt på nettet men er som sagt helt i begynnerfasen på å planlegge enda :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd det selv, men har hørt at du kan spare en god del tid og penger på kjøpe billige flybiletter til Tyskland, og leie bobilen der nede. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har vært på mye bobilferie sammen med familien! Veldig fin feriemåte syns jeg, selv om det ble litt "trangt" på slutten da jeg nok ble litt for stor. Sove i en trang alkove sammen med lillebror er ikke SÅ kult når du er 15-16 år ;)

Men jeg og sambo har veldig lyst til å skaffe oss bobil. Det kan nok være lurt å leie om man ikke har prøvd det før og bare har planer om å bruke den en sommer.

Men det er som oftest ganske dyrt å leie en bobil i flere uker, om man da ikke kjenner noen man kan låne av.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpe en, og bruke den hele året. Kjempe fint å ta en helgetur o.l. gjennom hele året. :)

Jeg kan i allefall anbefale det uansett om man leier eller kjøper!!

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Vi har også prata om å gjøre dette..

Noen som har noen innspill på budsjett for 3 ukers tur?

Skrevet

har ikke kjørt bobil nedover; er selv en av de (få) som sverger til telt. Dog regner jeg med at dere også overnatter på camping siden noe annet vil være sterkt å fraråde.. Men retningen kjenner jeg godt til, har loffa igjennom Europa endel sommerferier. Helt avhengig av hvor mye dere liker å kjøre selvsagt - jeg ville forsøkt litt mer enn bare 2 uker på ruta. Husk at du fra toppen av Danmark bruker ca 2 dager x 9-10 timer på å kjøre ned til Italia med noen stopper for mat etc (breddegrad ca venezia, posletten eller rivieraen). Du bruker et par dager over rivieraen (it + fr) og så et par dager opp igjen via Be-Ne-Lux til topp av Danmark (pluss båt eller Sverige..). Da har allerede 1 uke gått bort ene og alene på veien. Personlig ville jeg foretrukket litt mer enn én dag i snitt på stoppene. Med personbil regner du ca 100 km/snitt på motorveier, og 60 km/snitt på lokalveier. Med bobil vil du nok senke dette til ca 90km/t / 50km/t.. Så om du med disse tallene ser på kartet vil du vite ca hvor lang tid det tar. Tro meg: dårlig tid er trist. Det er så mye fint å se :)

Ta med god musikk som alle liker, kan dere bytte på å kjøre så gjør det (et par timer er for oss iallefall et greit sjaførintervall for da kan alle parter nyte den samme avslappende form for ferie ;)

Budsjett: har gjort alt fra 250 kr pr dag pr pers på studentbudsjett på tidlig 90-tall (uff ikke prøv det, bilen spiser mer enn du..) til 1500,- pr pers pr dag (her er det altså ikke snakk om brødskiver til frokost eller enkle middager) Maten har altså veldig mye å si ;) Uten å vite hva en bobil trenger av drivstopp, vil jeg anta et normalt budsjett til 500 - 800 kr pr pers pr dag (uten særlig shopping).

Å loffe nedover er en deilig form for ferie. Husk å stresse ned. Kjør småveier. Helt uventet finner du steder og opplevelser dere husker for livet, som bare er Deres. God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...