Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis vi velger å kjøpe oss en enebolig for en million (bare for å ta et enkelt, rundt tall). Hva kan vi vente å måtte betale i tillegg, altså omkostninger, til prisen for boligen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er på 2 eller 2,5% eller noe slikt...

Skrevet

Du må betale flytteskatt på 2,5% (politikerne kaller det dokumentavgift, men det har ingen ting med noen dokumenter å gjøre), tinglysing av skjøte på et par tusen og tinglysing av pantobligasjon (hvis du skal låne penger) på et par tusen.

Skrevet

Omkostninger ved kjøp av brukt bolig (fast eiendom):

2,5% av kjøpesum

Tinglysingsgebyr kr 1548,-

Pantobligasjon (sikkerhet for lån) for tiden kr. 1935,- pr. stk.

Grunnboksutskrift (dokumentasjon til banken på at de har fått rett prioritet på obligasjonen sin) for tiden kr. 172,- pr. stk.

Med andre ord for bolig til 1 000 000,- og med en obligasjon: kr. 28 655,- i tillegg til kjøpesummen.

Skrevet

2,5% av kjøpesum

Pantobligasjon (sikkerhet for lån) for tiden kr. 1935,-  pr. stk.

Grunnboksutskrift (dokumentasjon til banken på at de har fått rett prioritet på obligasjonen sin) for tiden kr. 172,- pr. stk.

Med andre ord for bolig til 1 000 000,- og med en obligasjon: kr. 28 655,- i tillegg til kjøpesummen.

Så jeg var litt upresis:

2,5% er dokumentavgiften (eller flytteskatten)

Tinglysingsegbyret på kr. 1548,- er for skjøte.

Gjest BagLady
Skrevet (endret)

Dokumentavgift gjelder bare ved kjøp av selveierbolig. Altså ikke andel eller aksje i borettslag eller boligaksjeselskap :)

Endret av BagLady
Skrevet
Dokumentavgift gjelder bare ved kjøp av selveierbolig. Altså ikke andel eller aksje i borettslag eller boligaksjeselskap :)

ts spør her om omkostn for enebolig, og det er da de færreste eneboliger som finnes organisert som del av organisert borettslag.

I tilleg til de som er nevnt her kan jeg ta med:

-utgifter til flyttebil

-ev dobbel "husleie", dvs betale off avgifter, strøm osv mens man enda betaler husleie på den gamle boligen.

-lettere oppusiing

-meglerutgifter ved salg av gammel bolig

-etableringsgebyr til banken ved opptak lån

-høyere renteutgifter hvis boligen er dyrere enn den gamle

+ sikkert masse uforutsette utgifter ;)

Skrevet
Så jeg var litt upresis:

2,5% er dokumentavgiften (eller flytteskatten)

Tinglysingsegbyret på kr. 1548,- er for skjøte.

Derfor jeg skrev fast eiendom (et annet ord for selverierbolig) ;)

Jeg skrev også forøvrig brukt ettersom beregningen av dokumentavgift er anderledes på nybygg.

Skrevet

2,5% av kjøpesum

Pantobligasjon (sikkerhet for lån) for tiden kr. 1935,-  pr. stk.

Mente å linke denne :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
-meglerutgifter ved salg av gammel bolig

Vi kommer til å selge nåværende bolig (med tid og stunder), så meglerutgifter må vi ut med. Hva er vanlig praksis her: en fast, avtalt sum eller prosenter av salgssum, eller noe helt annet?

Skrevet
Vi kommer til å selge nåværende bolig (med tid og stunder), så meglerutgifter må vi ut med. Hva er vanlig praksis her: en fast, avtalt sum eller prosenter av salgssum, eller noe helt annet?

Det kan du avtale med megleren. Mest vanlig er nok en prosentsats + utlegg megleren har ved salget. Men dersom du ber om å få en fast totalpris så tror jeg nok de fleste meglerne vil gi deg det. (Og det går an å prute litt..)

Skrevet

Det er MYE penger å spare på å ta inn tilbud fra 3-4 meglere og deretter prute. Husk bare å ikke se deg blind på hva du må ut med, det er det du sitter igjen med som teller. Spør også om salgsgaranti, "noen" sier at det er bare de som har det, men jeg fikk det da jeg spurte vår megler i fjor (selv om de ikke averterte med at de hadde det)...

En megler som skiller seg vesentlig ut i prisantydning ift til de andre du får tilbud av, bør du være mistenksom til.

Gjest BagLady
Skrevet
ts spør her om omkostn for enebolig, og det er da de færreste eneboliger som finnes organisert som del av organisert borettslag.

Jeg fikk inntrykk av at trådstarter ikke ennå hadde bestemt seg for bolig, og tenkte dermed at det kunne være på sin plass å opplyse om dette også :)

Skrevet

Det er faktisk endel nybygde eneboliger som ikke ser selveiere, men i borettslag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...