Gjest Snartmamma Skrevet 2. august 2006 #1 Skrevet 2. august 2006 Først av alt, dette er ikke ment som et sutre-innlegg, og håper jeg ikke virker bortskjemt på noen måte.. Saken er den at jeg og min kjære venter barn om 2 uker, og har til nå ikke fått så mye som ett par babysokker fra verken mn eller hans familie..... Jeg mener ikke at de skal bruke mye penger på oss, men en bitteliten gave hadde vel ikke skadet? Min søster fikk så og si alt hun trengte av min mor da hun gikk gravid... + hun fikk gaver fra både venner, kollegaer og bekjente av min mor under hele svangerskapet, men når det kommer til meg vet de ikke at jeg er gravid en gang.. (mitt barn blir hennes 2 barnebarn) Når det kommer til min manns familie, så har foreldrene hans vert i utlandet 5 ganger siden de fikk vite at vi skulle ha barn. De har 5 barnebarn fra før som etter hver tur har fått 2-3 bæreposer hver med klær, leker, o.l etter hver tur.... Mens vår lille spire ikke har blitt ofret en tanke. Vi er "bare" 24 og 25 år gamle, og har ikke verdens beste økonomi, så mesteparten har vi måttet kjøpe brukt, og alle klærne vi har kjøpt inn er kjøpt på tilbud, ikke at det er noe galt i det, men må si at jeg skulle ønske vi hvertfall kunne fått kjøpt den vogna vi ville ha... Det er ikke meningen å høres bortskjemt ut, men må si jeg føler meg såret.... Hører om alle de som har foreldre som er i ekstase over å skulle bli besteforeldre, noen får både vogn, møbler og annet utstyr, og noen får klær og andre "småting"..... Skulle bare ønske de hadde kommet med en bitteliten ting bare, det hadde betydd så veldig mye.. Uff, måtte bare lufte tankene litt, hormonene har gitt meg en litt deppa dag idag
Gjest Bellatrix Skrevet 2. august 2006 #2 Skrevet 2. august 2006 Gavene kommer vel når ungen kommer vil jeg tro. Hvis ikke høres det rart ut. Det er vanlig å gi gaver til nyfødte. men når det kommer til meg vet de ikke at jeg er gravid en gang.. Denne stussa jeg litt på. Har du ikke mage? Og har du ikke fortalt om graviditeten til de som ikke er der så de kan se magen din? Om folk ikke vet at du er gravid så kan du heller ikke forvente gravidgaver.
Chiquita Skrevet 2. august 2006 #3 Skrevet 2. august 2006 Vi har ikke fått noen gaver før fødsel noen ganger. Er ikke noe uvanlig det, altså... Jo forresten, vi fikk noen julegaver til eldstemann (kjøpt inn i tilfelle han skulle bli født for tidlig - termin midten av januar) Det finnes værre ting enn å ikke få noe før barnet er født, altså...
Gjest HB Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Jeg er litt overtroisk av meg, så jeg ville ikke kjøpt noe til et barn som ikke er født. For å gi bort i gave altså. Så for meg gjorde det ikke noe at vi ikke fikk noe før fødselen, annet enn at foreldrene mine spanderte barnevognen. Men vi hadde heldigvis råd til å kjøpe det vi ønsket oss. Det kan jo hende at dine svigerforeldre har handlet til dere på utenlandsturene også, men at de vil vente til barnet er født. Men jeg forstår at du er litt skuffet over å ikke ha fått en håndsrekning på de store innkjøpene så sant foreldrene deres har mulighet til å bidra. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest_englemamma_* Skrevet 2. august 2006 #5 Skrevet 2. august 2006 Jeg venta en nydelig gutt som døde dagen før planlagt keisersnitt. Det var vanskelig nok å pakke bort det jeg selv hadde kjøpt,senga,sengetøy, bamser osv.Heldigvis hadde vi ikke fått gaver i tillegg. Så jeg tror det lureste er å vente med å gi ting. Tenk om du satt med en haug med ting og ingen barn. Det er jævlig det.
Scorpina Skrevet 2. august 2006 #6 Skrevet 2. august 2006 .....men når det kommer til meg vet de ikke at jeg er gravid en gang.. ← Den hang jeg meg oppi jeg også. SEtningen altså. Vet de ikke at du er gravid - eller ble det bare feilformulert fra deg....? Hvis førstnevnte så er det vel ikke rart at du ikke har fått no...mener jeg.. Fikk ikke mye selv når jeg gikk gravid. Ja, dvs - når jeg lå på sykhuset kom familien innom med gaver og bestemor sa hun hadde kjøpt stellebord som sto hjemme klar til bruk. Vi kjøpte også MYE brukt!! Brukt vogn, vippestol, klær og voksipose...bare for å nevne noe. Man TRENGER ikke kjøpe spiller nytt, selv om man jo så gjerne vil, men i begynnelsen, når babyen er såpass liten er vel nye klær det siste en "baby tenker" på...hvis du skjønner hva jeg mener Og tro meg - når babyen deres er født og du får barselbesøk kan jeg love deg at gavene hagler, klær, leker.....the works!! Slapp av og konsentrer deg heller om "rugetiden" og lykke til med fødselen!!
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2006 #7 Skrevet 2. august 2006 Det kommer nok. Man kan da ikke vente å få gaver både før og etter fødselen? Jeg tror nok også at mange vegrer seg for å gi gaver før fødselen fordi det tross alt kan gå galt, eller de vet ikke hvilket kjønn som ventes og lar seg binde av det. Når det kommer til gaver er det tross alt stor forskjell på fødte og ufødte barn.
Gjest BagLady Skrevet 2. august 2006 #8 Skrevet 2. august 2006 Den hang jeg meg oppi jeg også. SEtningen altså. Vet de ikke at du er gravid - eller ble det bare feilformulert fra deg....? ← Jeg gikk ut ifra at hun mente at moren ikke har informert sine bekjente om datterens graviditet, i motsetning til når den andre datteren var gravid. Altså at det ikke er like stor stas denne gangen...
Gjest TS Skrevet 2. august 2006 #9 Skrevet 2. august 2006 Gavene kommer vel når ungen kommer vil jeg tro. Hvis ikke høres det rart ut. Det er vanlig å gi gaver til nyfødte. Denne stussa jeg litt på. Har du ikke mage? Og har du ikke fortalt om graviditeten til de som ikke er der så de kan se magen din? Om folk ikke vet at du er gravid så kan du heller ikke forvente gravidgaver. ← Jeg ser dem ikke så ofte, men min mor fortalte at min søster skulle ha barn til gud og enhvermann, så hun fikk gaver fra allesteds fra.... Stakk innom jobben til min mor for å levere noe en dag sist uke, og da ble alle forundret at jeg var gravid fordi min mor ikke hadde nevnt det til en sjel.... En venninne av min mor hadde også fått høre det av felles bekjent.... Så forskjellen er at hun den gang skrytte til alle at hun skulle bli bestemor og fikk flere til å strikke/brodere tepper, klær.... Vi har ikke fått noen gaver før fødsel noen ganger. Er ikke noe uvanlig det, altså... Jo forresten, vi fikk noen julegaver til eldstemann (kjøpt inn i tilfelle han skulle bli født for tidlig - termin midten av januar) Det finnes værre ting enn å ikke få noe før barnet er født, altså... ← Er ikke det at vi ikke har fått noe, det er forkjellsbehandlingen jeg reagerer på.... Skulle tro det var litt stat å få ett nytt familiemedlem.... Det kan jo hende at dine svigerforeldre har handlet til dere på utenlandsturene også, men at de vil vente til barnet er født. ← Nei, det vet vi helt sikkert, alle er alltid samlet hos dem når de kommer hjem og pakker ut.... er en "tradisjon" i den familien det, så er ingenting som ligger å venter..
Gjest Hedda Gabler Skrevet 2. august 2006 #10 Skrevet 2. august 2006 (endret) Jeg har fått vogn en gang, ellers ikke noe før fødsel, har heller ikke forventet noe. Men det blir feil når det blir forskjellsbehandling i familien! Endret 2. august 2006 av Hedda Gabler
Gjest Cosmic Girl Skrevet 2. august 2006 #11 Skrevet 2. august 2006 Jeg har aldri gitt noen gaver til venninner eller andre gravide før fødsel, men det blir kanskje litt annerledes når det er familie? Skjønner godt at du reagerer på forskjellsbehandlingen, men det er jo mulig de glemte hvordan de var da din søster gikk gravid. Tror jeg også hadde blitt ganske sår hvis mamma ikke hadde fortalt sine venninner og kollega at jeg var gravid, så den skjønner jeg godt at du reagerer på. Men nå er det nå en gang slik at det ER mer stas første gangen man blir bestemor, og det er gjerne slik at den andre som får barn blir skuffet over den manglende entusiasmen man opplevde første gang foreldre ble besteforeldre.
Gjest TS Skrevet 2. august 2006 #12 Skrevet 2. august 2006 Skjønner godt at du reagerer på forskjellsbehandlingen, men det er jo mulig de glemte hvordan de var da din søster gikk gravid. Tror jeg også hadde blitt ganske sår hvis mamma ikke hadde fortalt sine venninner og kollega at jeg var gravid, så den skjønner jeg godt at du reagerer på. Men nå er det nå en gang slik at det ER mer stas første gangen man blir bestemor, og det er gjerne slik at den andre som får barn blir skuffet over den manglende entusiasmen man opplevde første gang foreldre ble besteforeldre. ← Hun fikk barn for 9 mnd siden, så tror ikke hun har glemt det nei Men synes det blir feil å gjør mer stas på ett barn, kun fordi det er barnebarn nr 1..
Gjest gjest1 Skrevet 2. august 2006 #13 Skrevet 2. august 2006 Hadde ikke reagert på det normalt sett, men skjønner at det er rart siden det er vanlig å gjøre det slik i din familie.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 2. august 2006 #14 Skrevet 2. august 2006 Dette handler jo om en mor som forskjellsbehandler sine to døtre, ikke om hvorvidt du får gaver eller ei. Jeg vil tro at din mor rett og slett ikke tenker på det som forskjellsbehandling, men at hun var i fyr og flamme over sitt første barnebarn. Nå har hun opplevd hvordan det er å vente på et barnebarn og er gjerne ikke så ekstatisk. Når det er sagt synes jeg stadig det er svært ubetenksomt av din mor - du burde rett og slett snakke med henne om hvor sårt det er at det virker som om hun ikke gleder seg like mye over din graviditet.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #15 Skrevet 2. august 2006 Først av alt, dette er ikke ment som et sutre-innlegg, og håper jeg ikke virker bortskjemt på noen måte.. Saken er den at jeg og min kjære venter barn om 2 uker, og har til nå ikke fått så mye som ett par babysokker fra verken mn eller hans familie..... Jeg mener ikke at de skal bruke mye penger på oss, men en bitteliten gave hadde vel ikke skadet? Min søster fikk så og si alt hun trengte av min mor da hun gikk gravid... + hun fikk gaver fra både venner, kollegaer og bekjente av min mor under hele svangerskapet, men når det kommer til meg vet de ikke at jeg er gravid en gang.. (mitt barn blir hennes 2 barnebarn) Når det kommer til min manns familie, så har foreldrene hans vert i utlandet 5 ganger siden de fikk vite at vi skulle ha barn. De har 5 barnebarn fra før som etter hver tur har fått 2-3 bæreposer hver med klær, leker, o.l etter hver tur.... Mens vår lille spire ikke har blitt ofret en tanke. Vi er "bare" 24 og 25 år gamle, og har ikke verdens beste økonomi, så mesteparten har vi måttet kjøpe brukt, og alle klærne vi har kjøpt inn er kjøpt på tilbud, ikke at det er noe galt i det, men må si at jeg skulle ønske vi hvertfall kunne fått kjøpt den vogna vi ville ha... Det er ikke meningen å høres bortskjemt ut, men må si jeg føler meg såret.... Hører om alle de som har foreldre som er i ekstase over å skulle bli besteforeldre, noen får både vogn, møbler og annet utstyr, og noen får klær og andre "småting"..... Skulle bare ønske de hadde kommet med en bitteliten ting bare, det hadde betydd så veldig mye.. Uff, måtte bare lufte tankene litt, hormonene har gitt meg en litt deppa dag idag ← Ikke uvanlig vil jeg tro. jeg selv fikk seng/stol av svigers da vi lå på barsel. Jeg selv får barnebarn snart. jeg har strikket,kjøpt osv,men venter til barnet kommer til det bir levert. Nå vet foreldrene at jeg strikker og vet jeg køper. kansje du blir overrasket senere?
jordbær Skrevet 2. august 2006 #16 Skrevet 2. august 2006 Vi har ikke fått noe utstyr eller klær før fødsel av noen i familien. Etter fødsel fikk vi strikkesett og babyminnebok av hans foreldre, penger fra pappa og masse klær fra mamma. Men dyre ting har ingen sponset oss med. Søstra kjøpte lammeskinn til lillegull Kanskje det har noe med hvor godt man tjener selv? Om kan kan kjøpe alt selv eller ikke? For det har vi absolutt mulighet til, men søstra mi kunne ikke det med de to første - og hun fikk mye mer utstyr og slikt.
Murmelmy Skrevet 2. august 2006 #17 Skrevet 2. august 2006 Vi har fått mye før fødsel (venter selv om tre uker) fra min familie, men kun en ting fra mannens bestefar (vogn). Dette er første barnebarnet på begge sider og alle gleder seg enormt. Av min pappa fikk vi seng, mamma har kjøpt masse utstyr samt sydd gardiner osv. Mormoren min strikker. Ser på oss som kjempe heldige som har fått så mye, da vi aldri forventer noe som helst. Det jeg stusser over er at foreldrene til mannen har kjøpt MASSE klær, men vi vet ikke hva og i hvilke størrelser. Som sagt så tar vi ingenting for gitt, men det hadde vært greit å vite litt av det vi får (i hvertfall de minste størrelsene) så vi ikke kjper inn selv. Svigermor har utmerket smak, så gleder meg supermye til å se hva hun har funnet (det meste er kjøpt i utlandet). MEN, nå er det ikke lenge igjen til poden kommer
:-) anna Skrevet 2. august 2006 #18 Skrevet 2. august 2006 Jeg skjønner at du reagerer jeg altså. Jeg synes du skal snakke med moren din om det. Spesielt den biten om at hun ikke har fortalt til andre at du er gravid. Om du ikke sier noe nå kan dette bli noe du går og tenker på.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #19 Skrevet 3. august 2006 Det har ikke fallt meg inn å gi gaver FØR fødsel? Jeg tror du er litt tatt av hormoner i dag... Vi fikk riktignok barnevogn av mine foreldre, men ellers fikk vi ikke noe på forhånd.. Men når barnet var født derimot - ramlet det inn gaver fra fjern og nær.. Det kommer nok. (men jeg ville aldri planlagt med å få gaver - det syntes jeg nok er litt utakknemlig..?)
Furstina Skrevet 3. august 2006 #20 Skrevet 3. august 2006 Vi har fått något set med kläder i förväg, och någon liten leksak. Likaså efter födseln. Några stora saker har vi dock aldrig fått. Vagn, säng, bilstol, babystol, skötbord, baljor - allt har vi köpt själva. Nej föresten, en tripp-trapp-stol bad sonens morfar om att få köpa när sonen var 1 år. Å ena sidan har vi god ekonomi till att köpa sakerna själva, vi kan välja modeller, stil och nytt eller begagnat utefter vad vi vill. Flera säckar med begagnade kläder har vi dock (tacksamt) fått från familjens andra barnbarn. Det är mycket trevligt. MEN visst tänker jag lite på "alla andra" som får vagnar, sängar, vaggor och korgar från de nyblivna besteföräldrana och önskar ibland att vi också hade fått saker. Eller snarare sluppit betala själv. Men både vi och våra familjer har andra förutsättningar och traditioner. Hade jag vetat om en syster eller bror som fått väsentligt mycket mer, ja DÅ hade jag kanske reagerat på ett annat sätt. Kanske. Det är svårt att veta men visst hoppas väl jag som de flesta andra att föräldrarna är lika glada över mitt barn, mina framgångar, kärlekar och annat som över syskonens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå