Champagnepiken Skrevet 2. august 2006 #1 Skrevet 2. august 2006 Jeg har et maleprosjekt på gang i dag, og fant på at da kan jeg jo ha en litt god, "langsom" middag stående i ovnen mens jeg holder på. Dermed er jeg på utkikk etter mat som tar ca en time i stekeovnen - eller på komfyren - har noen forslag?
Gjest gjest1 Skrevet 2. august 2006 #2 Skrevet 2. august 2006 Hva som helst i leirgryte, f.eks kylling. Leirgryten holder så godt på fuktigheten at den til og med tåler å stå litt lengre hvis det skulle være behov. Jeg lager nesten alltid mat på impuls, men et glass rødvin i gyta er ikke å forakte i lag med noen sjampinjonger, litt gulrot, løk, squash/aubergine, paprika, hvitløk og litt chili osv. Legger grønnsakene i bunnen og kyllingen oppå. litt salt og pepper Har du ikke leirgryte kan du bruke et vanlig ildfast fat og bare dekke det hele med folie, eller bruke en stekepose.
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2006 #3 Skrevet 2. august 2006 Bakte poteter tar lett en time i stekeovnen. Og de fleste tomatsauser og gryteretter blir bare bedre om de får stå og godgjøre seg på lav varme på stekeplata over lang tid (men de krever kanskje en rask omrøring i ny og ne).
Gjest piaf Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Bolognese-saus eller chili con carne blir ekstra godt av å godgjøre seg i ovnen en times tid (gjerne lenger) ved 150 grader. Hadde du hatt to timer til rådighet, ville jeg foreslått osso buco (italiensk gryte) eller noe tilsvarende marokkanskkrydret med lammeskanker.
Champagnepiken Skrevet 2. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2006 Chili con carne hadde vært glimrende hvis jeg hadde tenkt på å ta opp kjøttdeig i morges... Nei, jeg finner vel på noe i butikken, tenker jeg. Takk skal dere ha, jenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå