Gå til innhold

sykepleiere;CVK vs VENEPORT

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ikke sykepleier, men så vidt jeg har forstått, er CVK et sentralt venekateter som settes inn i en av de større venene, f.eks halsvenen. Dette er ett inngrep som vanligvis blir utført av anestesileger..

Veneflon er det kateteret som blir satt i en mindre vene, f.eks på hånden, og kan settes av en sykepleier/lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CVK står for Centralt VeneKateter. Dette er en inngangsport i form av et rør som legges inn i en stor halsvene. Her kan man koble til flere slanger - alt etter om du trenger medisiner, væsketilførsel o.l. Denne inngangsporten blir sydd fast i huden med et par sting og dekkes over med en tynn plastfilm. Den kan vare en stund, men blir oftest tatt ut etter noen uker, selv om dette varierer mye. CVK brukes ofte på veldig syke pasienter, som det gjerne er vanskelig å legge inn veneflon på (pga. dårlige årer i hendene, o.l.).

Veneport er en inngangsport som også legges i en stor vene, men på brystet. Dette er en brikke-lignende gjenstand som har en myk membran oppå, og ligger under huden. Dette innebærer at den kan ligge i fred frakoblet mellom hver periode du trenger den. Når du trenger væskebehandling eller intravenøs medisinering stikkes en nål som kalles griffer-nål i membranen med en slange koblet til. Selve nålen trekkes ut igjen, og et tynt rør blir liggende igjen. Koblingen dekkes til med kompresser og en tynn plastfilm. Membranen kan perforeres ca. 2000 ganger, så den kan vare i årevis. Veneport blir ofte på pasienter som er inn og ut av sykehuset for f.eks cellegiftbehandling eller annen intensiv behandling.

Håper dette hjalp? :)

Hilsen sykepleier Ginen!

Endret av Ginen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg hadde CVK i ca. fem uker. Den ble satt inn ved "det myke" oppe ved skulderen. Jeg skulle få mange og sterke medisiner, og det var lettere å ha den der enn å bytte veneflon hele tiden (fikk kjapt vondt i armen av medisinene).

Mye styr med å stelle, steril oppdekking osv. hver gang, men det gikk jo det og. Også var det pes å dusje med den, så fikk kun vasket meg med klut i løpet av alle disse ukene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...