Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ~Andungen~
Skrevet

Hei!

En venn ønsker seg akvarell ark i bursdagsgave - lurt, for da kan jeg ønske meg akvarell bilde når jeg har bursdag! :D

Men å sende meg som ikke har peiling på slikt ut for å handle, er jo kanskje ikke det lureste. Mannen maler en del så jeg regner med at det er skikkelige ark han vil ha... Hvor tykk/mange gram bør de være? Noe annet lurt man kan kjøpe til en liten kunstnerspire?

Og sist, men ikke minst; noen tips til en lett tilgjengelig butikk i Oslo?

Hilsen

~Andungen~

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg maler en del akvareller selv og jeg har klart noen ark jeg foretrekker fremfor andre - jeg liker de uten for mye struktur i selve arket.. Men - jeg tror nok dette er veldig individuelt.. kommer jo ann på hva den som maler foretrekker selv.

Ellers er det jo mange ting som er nyttig å ha når man maler - gode pensler (mårhårs pensler er veldig bra), akvarell fargeblyanter eller kanskje en bok om forskjellige akvarell malings teknikker? Spør i butikken - det er MASSE å velge mellom:)

Du kan jo også sikkert få kjøpt et gavekort i en hobby/fargeforetning med godt utvalg i akvarell saker, så kan han plukke ut hva han vil selv - en slik gave hadde ihverfall jeg likt godt:)

Skrevet

Hvordan maler man akvareller?

Skal man bøte arket først,eller?

Skrevet
Hvordan maler man akvareller?

Skal man bøte arket først,eller?

Hvordan man maler akvarell er svært individuelt. Jeg foretrekker som oftest å ikke bløtlegge arket før jeg maler.. men jeg ''maler'' over arket med en bred pensel dyppet i vann. Slik at noen partier av arket er vått og resten er tørt. Av og til bruker jeg en blyant (gjerne en akvarell fargestift) til og tegne opp enkelte ting først.. men som oftest maler jeg bare rett på arket med penslene. Jeg liker og jobbe fort og maler gjerne flere bilder samtidig, slik at hvert bilde kan få noen minutter til å tørke innimellom før jeg korrigerer og marker ting mer. Jeg liker personelig ikke og la bildet tørke helt og så fortsette. Men, som sagt dette er så individuelt at du må nesten bare prøve deg frem til hva du liker best selv:)

Har du ikke malt akvarell før, men vil prøve er det bare å starte! :wink:

Man lærer mest med å prøve å feile synes nå jeg - og det er en kjempeartig hobby :)

Kjøp gjerne en bok om grunnprinsipper/teknikker i akvarell maling og spør ut betjeningen hos gode fargehandler/hobbyforretninger.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har prøvd meg på akvarellmaling mange ganger, kjøpt bøker osv, men det ligger tydeligvis ikke for meg :lol: . Er nok for glad i detaljer.

Så fant jeg noen akvarellblyanter som løser seg opp i vann. ed disse har jeg full kontroll og kan male så detaljert jeg vil.

Tror jeg kjøpte settet med blyanter hos Clas Ohlsson.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...