Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser du på deg selv og partneren som likeverdige?

Feks: Er dere like attraktive utseendemessig, har like mye sjarm, utdannelse, tjener like godt. Er dere like intelligente? Er dere omtrent like sosiale? Kommer like lett i kontakt med andre og har omtrent like mange venner?

Satt litt på spissen dette selvsagt. Ingen er jo helt lik partneren sin, men en viss balanse er kanskje viktig i et forhold? :)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Likeverdighet er veldig viktig. Men det viktigste (for meg) er den totale summen, og om den blir likeverdig. Å finne noen som er likeverdig med en på alle punkter, tror jeg ikke er mulig. Men hvis jeg følte at forholdet "til sammen" var skjevt, tror jeg ikke forholdet ville vare (uansett hvilken "vei" det var skjevt).

Skrevet

Trådstarter her: Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke føler meg likeverdig kjæresten min.

I tidligere forhold har det vært en helt grei balanse, men min nåværende kjæreste er på mange måter "bedre" enn meg.

Utseendemessig er vi kanskje likeverdige, men der jeg er rolig og forsiktig er han utrolig utadvendt og en type "alle" liker. Er morsom og får folk til å føle seg vel. Han er veldig selvsikker (uten å være brautende), og har lett for å få nye venner.

I tillegg har han en lederjobb, lengre utdannelse enn meg og tjener masse penger. (Har flott bil, diger leilighet, reiser masse - spanderer av og til på meg - for jeg har ikke råd til mer enn etpar turer i året på egen regning...).

Vi har vært sammen i halvannet år.. På en måte føler jeg at jeg er heldig som har kapret en sånn kjekkas, men jeg får nesten dårlig selvtillitt fordi jeg føler jeg ikke tilfører forholdet nok, og jeg tenker at han kunne fått en mye flottere kjæreste enn meg. Kjipt å føle seg sånn!

Lurer på hva dere tenker om dette jeg

Gjest synseren
Skrevet
Trådstarter her: Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke føler meg likeverdig kjæresten min.

I tidligere forhold har det vært en helt grei balanse, men min nåværende kjæreste er på mange måter "bedre" enn meg.

Utseendemessig er vi kanskje likeverdige, men der jeg er rolig og forsiktig er han utrolig utadvendt og en type "alle" liker. Er morsom og får folk til å føle seg vel. Han er veldig selvsikker (uten å være brautende), og har lett for å få nye venner.

I tillegg har han en lederjobb, lengre utdannelse enn meg og tjener masse penger. (Har flott bil, diger leilighet, reiser masse - spanderer av og til på meg - for jeg har ikke råd til mer enn etpar turer i året på egen regning...).

Vi har vært sammen i halvannet år.. På en måte føler jeg at jeg er heldig som har kapret en sånn kjekkas, men jeg får nesten dårlig selvtillitt fordi jeg føler jeg ikke tilfører forholdet nok, og jeg tenker at han kunne fått en mye flottere kjæreste enn meg. Kjipt å føle seg sånn!

Du trenger bedre selvtillit jente!! Alt det ytre har ingenting å si. Det viktigste er at dere har det godt sammen og ærlige og snille mot hverandre. Vær heller stolt over at han er morsom, har lang utdannelse og spanderer på deg. Nyt det i stedet for å føle deg mindreverdig. Du skriver lite om deg og dine kvaliteter. Jeg er sikker på at du har en haug med gode kvaliteter du også! Han er heldig som har deg også og er sikkert minst like stolt over deg som du er over han.

Gjest Gjest_Minni_*
Skrevet

Det du beskriver har ingenting med likeverdighet å gjøre. Å være likeverdige betyr at en er like mye verdt selv om en er annerledes eller gjør forskjellige ting.

Det du beskriver har med likhet å gjøre. En blir aldri helt like. Å føle seg mindreverdig fordi en ikke er lik den andre (like pen, like utadvendt, like rik e.l.), er selvsagt en ugrei følelse, og en må da jobbe med egen selvtillit. Det bør jo være innlysende at du ikke er mindre verdt fordi du ikke er like rik eller hva det nå skal være.

Du må finne ut om din følelse av mindreverdighet har med dårlig selvtillit å gjøre eller om din kjæreste mener du ikke er like mye verdt som han fordi du ikke er like rik (etc.). Hvis det er du som påfører deg selv disse følelsene, synes jeg du skal jobbe med deg selv. Er det derimot din kjæreste som ser ned på deg, synes jeg du skulle kutte ham ut.

Skrevet
Du trenger bedre selvtillit jente!! Alt det ytre har ingenting å si. Det viktigste er at dere har det godt sammen og ærlige og snille mot hverandre. Vær heller stolt over at han er morsom, har lang utdannelse og spanderer på deg. Nyt det i stedet for å føle deg mindreverdig. Du skriver lite om deg og dine kvaliteter. Jeg er sikker på at du har en haug med gode kvaliteter du også! Han er heldig som har deg også og er sikkert minst like stolt over deg som du er over han.

He, he. Tusen takk ;)

Har egentlig ikke så værst selvtillitt.. Føler bare at jeg kommer til kort på nesten alle områder! Er feks opptatt av musikk og reiser... og så opplever jeg at han kan og vet utrolig mye mer om musikk en meg, og har en CD-samling jeg ikke har sett maken til. Og han har reist over hele verden nesten- hatt flere lange turer på hvert kontinent.

.. og så har han periodevis vært usikker på forholdet da. Selv om han nå har sagt at han vet hva han vil :)

Skrevet
He, he. Tusen takk  ;)

Har egentlig ikke så værst selvtillitt..  Føler bare at jeg kommer til kort på nesten alle områder! Er feks opptatt av musikk og reiser... og så opplever jeg at han kan og vet utrolig mye mer om musikk en meg, og har en CD-samling jeg ikke har sett maken til. Og han har reist over hele verden nesten- hatt flere lange turer på hvert kontinent.

.. og så har han periodevis vært usikker på forholdet da. Selv om han nå har sagt at han vet hva han vil :)

han har kjöpt flere CD enn deg - hva så? Han har hatt penger. Han har reist overalt! Hva har det med DEG å gjöre? Du har ikke hatt mulighet til det fordi ökonomien har satt en stopper. Det har viser ikke at han er bedre enn deg - fordi han har bedre ökonomi??

Om du selv kan fremheve dine egne kvaliteter og slutte å sammenligne deg med han, er jeg sikker på at du fremstår som mer attraktiv også for mannen du har. Det å väre stolt og sikker ER attraktivt.

HVorfor sammenligner du deg med han? Har du noe som han ikke har? Eller tror du virkelig at dere er helt like - men det som skiller dere er hvor mye av hver kvalitet dere sitter inne med? Han skorer 100% på alt, mens du må nöye deg med 50%?

Tror du ikke du har annet å komme med enn hva han allerede har?

Gjest Pet ii
Skrevet
han har kjöpt flere CD enn deg - hva så? Han har hatt penger. Han har reist overalt! Hva har det med DEG å gjöre? Du har ikke hatt mulighet til det fordi ökonomien har satt en stopper. Det har viser ikke at han er bedre enn deg - fordi han har bedre ökonomi??

Om du selv kan fremheve dine egne kvaliteter og slutte å sammenligne deg med han, er jeg sikker på at du fremstår som mer attraktiv også for mannen du har. Det å väre stolt og sikker ER attraktivt.

HVorfor sammenligner du deg med han? Har du noe som han ikke har? Eller tror du virkelig at dere er helt like - men det som skiller dere er hvor mye av hver kvalitet dere sitter inne med? Han skorer 100% på alt, mens du må nöye deg med 50%?

Tror du ikke du har annet å komme med enn hva han allerede har?

Det var da et nebbete svar! Skjønner deg godt, ts. Det er ikke bare å si til et menneske at nå må du slutte med det der!

Han er kanskje slik du gjerne vil være? Du kan ha se opp til ham og beundre ham uten at du behøver å føle deg mindreverdig. Jeg liker å kunne beundre kjæresten min og det gjør jeg virkelig, men jeg surrer rundt med mitt og gjør så godt jeg kan. Kjæresten min har oppnådd mye og er kunnskapsrik og flink og jeg er stolt av ham, rett og slett. Han synes jeg er flott og beundrer meg også, men pga ting han ikke har eller kan eller er så flink til. Så får vil være "vellykket" på hver vår måte, i stedet for å konkurrere.

Skrevet
Det var da et nebbete svar! Skjønner deg godt, ts. Det er ikke bare å si til et menneske at nå må du slutte med det der!

Han er kanskje slik du gjerne vil være? Du kan ha se opp til ham og beundre ham uten at du behøver å føle deg mindreverdig. Jeg liker å kunne beundre kjæresten min og det gjør jeg virkelig, men jeg surrer rundt med mitt og gjør så godt jeg kan. Kjæresten min har oppnådd mye og er kunnskapsrik og flink og jeg er stolt av ham, rett og slett. Han synes jeg er flott og beundrer meg også, men pga ting han ikke har eller kan eller er så flink til. Så får vil være "vellykket" på hver vår måte, i stedet for å konkurrere.

Det var alt annet enn nebbete! Da har du andre briller enn meg. Herregud, hva har du med å kommentere MITT innlegg?

Gjest Pet ii
Skrevet
Herregud, hva har du med å kommentere MITT innlegg?

Er innleggene dine fredet på en eller annen måte? Jeg syntes det var nebbete og det har jeg lov til å si.

Skrevet

Å være tilnærmet like intelligente tror jeg må være noe av det aller viktigste i et forhold.

Skrevet

Vi er ikke like, vi er forskjellige på mange måter.

Men vi utfyller hverandre og det gjør forholdet vårt så bra.

Det virker som om det er økonomiforskjellene som du tenker mest på, og det hadde kanskje jeg oså tenkt litt på, men jeg tror at mannfolk liker å tjene mer enn oss kvnner, det får dem til å føle at det er dem som er forsørgeren, så jeg tviler på at han ser på det som noe negativt at du ikke tjener like mye som han.

Han er ikke bedre enn deg. Å ha forskjellige personligheter er helt vanlig,

du har nok like mye å stille opp med som han, og han er jo sikker på at det er deg han vil ha, så du har nok mye å tilføre forholdet du også.

Skrevet
Er innleggene dine fredet på en eller annen måte? Jeg syntes det var nebbete og det har jeg lov til å si.

Ja, det er de; de er fredet - og jeg har all verdens lov til å forsvare dem!

Skrevet

Ja, vi er like, på omtrent alle områder. Og jeg er overbevist om at det er det som gjør at vi har det så godt sammen. Like barn leker best.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

La oss si at han utvendig virker tilsynelatende mer "vellykket" enn deg. Du kan likevel ha egenskaper som ikke kommer så godt til syne som hans, og som veier opp for hans ting. Han er åpenbart ikke opptatt av at du skal tjene mye penger eller være supersosial. Det er altså noe ved deg som han verdsetter mer enn alle de ytre tingene. Kanskje han tenker at du er for god for ham, fordi du kanskje er snillere, smartere, ryddigere, ærligere, mer sexy etc enn ham?

Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Må her bare legge til at det er folk som har spurt om jeg og samboeren er søsken :overrasket: Jeg syns ikke vi ligner i det hele tatt, og blir nesten litt provosert av det (fordi jeg liker å motbevise psykologiske teorier, som sier at man tiltrekkes av folk som ligner en selv). Men har en teori om at det delvis skyldes at man naturlig sammenlignes når man er et par.

Ellers så holder vi begge på med høyere utdanning, er like gamle, har samme politiske preferanser (stort sett), ganske lik musikksmak, ser på verden og livet på ganske sammenfallende måte. Nesten litt skummelt. Det betyr imidlertid ikke at vi ikke har noe å snakke om. Her i huset diskuteres alt, og tror det skyldes nettopp det at vi interesserer oss for de samme tingene (men er ikke alltid enige likevel).

På noen måter kunne jeg ha fungert sammen med en mann som var ulik meg. Men tror vi måtte ha noen grunnleggende ting felles. Kunne f.eks. aldri ha vært sammen med en som sløste med penger, som bare satt i sofaen, eller en som ikke var interessert i hva som foregår i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...