Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om jobbmobil og skatting av den? Hvor mye blir det i året? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gratis mobil via jobben og du må legge til årsforbruket på mobilen din til din årslønn. Så, hvis du tjener f.eks 280.000,- i året og ringer for 6.000,- blir årslønna di 286`. Hvis man tenker 6000,- pr år så burde en 20% pr år i skatt være nok. Altså 300,- EKSTRA pr mnd i skatt. Gi beskjed til lønningskontoret at de skal trekke deg, la oss si 300,- mer pr mnd, i tillegg til ditt vanlige %-trekk så klart!!

(Utgjør altså 3.600,- pr år i skatt) Disse pengene kan være nok til at du går i pluss året etter ved skatteoppgjøret, ELLER at du får en sur og veldig unødvendig restskatt.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Mener det ble nye regler på mobilskatt i år. Du kan lese mer om det på: http://www.dinside.no/php/art.php?id=286686

Jeg har forstått det slik at dersom arbeidsgiver dekker 1 teleabonnement (feks mobil), er de første 1.000 kronene skattefritt, deretter skatter du opp til 4.000, men det er deretter skattefritt.

Dersom arbeidsgiver dekker 2 abonnementer (feks mobil og bredbånd, som jeg får dekket), skatter jeg ikke av de første 1.000 skattefritt, men av de neste 6.000, og deretter er det igjen skattefritt.

Til de av dere som kan dette; Høres dette riktig ut?

Skrevet
Jeg har gratis mobil via jobben og du må legge til årsforbruket på mobilen din til din årslønn. Så, hvis du tjener f.eks 280.000,- i året og ringer for 6.000,- blir årslønna di 286`. Hvis man tenker 6000,- pr år så burde en 20% pr år i skatt være nok. Altså 300,- EKSTRA pr mnd i skatt. Gi beskjed til lønningskontoret at de skal trekke deg, la oss si 300,- mer pr mnd, i tillegg til ditt vanlige %-trekk så klart!!

(Utgjør altså 3.600,- pr år i skatt) Disse pengene kan være nok til at du går i pluss året etter ved skatteoppgjøret, ELLER at du får en sur og veldig unødvendig restskatt.

Nei, dette er helt feil...

Det er et skattefritt grunnbeløp på 1000 kroner, deretter blir man plusset på 4000 kroner. Alt over dette er skattefritt. Ergo; Ringer man for over 1000 kroner skatter man for 4000.

Skål!

Skrevet

Jeg har mobil som jobben dekker.

I flg. min sjef er firmaet så avhengig av at jeg er tilgjengelig 24 timer i døgnet, at jeg dermed slipper å bli skattet? (Han synes, som de fleste andre, at reglene for dette er latterlige...)

Det er, hvis jeg har forstått riktig, jobbtelefon som brukes utover fast arbeidstid det skattes av.

(Jeg bruker mobiltelefonen mye privat også.)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Jeg har mobil som jobben dekker.

I flg. min sjef er firmaet så avhengig av at jeg er tilgjengelig 24 timer i døgnet, at jeg dermed slipper å bli skattet? (Han synes, som de fleste andre, at reglene for dette er latterlige...)

Det er, hvis jeg har forstått riktig, jobbtelefon som brukes utover fast arbeidstid det skattes av.

(Jeg bruker mobiltelefonen mye privat også.)

Dette høres rart ut. Jeg er også helt avhengig av mobil og å være tilgjengelig døgnet rundt uken gjennom, men må likevel skatte. Tidligere var det slik at man kunne slippe unna ved å sende inn spesielle søknader med begrunnelse på hvorfor man MÅTTE ha mobil, men det kan man ikke lenger.

Jeg lurer på om det ikke er slik at man, for å slippe å måtte skatte av mobilen, må kunne dokumentere at mobilen legges igjen på arbeidsplassen når du går for dagen. Mao MÅ du da skatte av mobiler du bruker privat og utenom arbeidstid.

Merk at dette er nye regler av året, slik at det godt er mulig ikke alle har fått det med seg. Jeg har allerede fått min jobb til å trekke skatt for hele beløpet, slik at jeg slipper smell på skatten til neste år. Det er nok dessverre ingen måte å komme unna denne skatten på. Ihvertfall har ikke vi funnet noen måte

Skrevet

Hm, spurte sjefen nå jeg. Han sa at jeg ikke skal betale skatt for mobilen. Den er et nødvendig gode som arbeidsplassen mener at jeg skal og må ha.

Så jeg skal ikke bli belastet for dette. Så ble han avbrutt av tlf. og måtte dra...

Tror jeg må sjekke dette nærmere...

Skrevet
Hm, spurte sjefen nå jeg. Han sa at jeg ikke skal betale skatt for mobilen. Den er et nødvendig gode som arbeidsplassen mener at jeg skal og må ha.

Så jeg skal ikke bli belastet for dette. Så ble han avbrutt av tlf. og måtte dra...

Tror jeg må sjekke dette nærmere...

Å jo da - du må skatte for mobilen du som alle andre - hvis du da ikke velger å la den ligge på jobben når du går hjem for dagen.

Hvis han mener du ikke skal "lide" for den nye skatten, så kan han øke lønnen din som kompensasjon for skatten.

Skrevet
Mener det ble nye regler på mobilskatt i år.  Du kan lese mer om det på:  http://www.dinside.no/php/art.php?id=286686

Jeg har forstått det slik at dersom arbeidsgiver dekker 1 teleabonnement (feks mobil), er de første 1.000 kronene skattefritt, deretter skatter du opp til 4.000, men det er deretter skattefritt.

Dersom arbeidsgiver dekker 2 abonnementer (feks mobil og bredbånd, som jeg får dekket), skatter jeg ikke av de første 1.000 skattefritt, men av de neste 6.000, og deretter er det igjen skattefritt.

Til de av dere som kan dette; Høres dette riktig ut?

Jeg leste litt om dette for en stund siden - husker ikke hvor, og har derfor ingen link.

Hvis man tar med mobiltelefonen hjem etter endt arbeidsdag, så blir man skattepliktig - uansett om man bruker den eller ikke. De kalte det så fint at man da blir skattet av muligheten til å brukde mobilen.

Min samboer bruker ikke sin jobbmobil privat etter jobb. Likevel kan han ikke la den være igjen på jobb, for de få gangene i året en kunde eller kollega må ha tak i ham - så "må" han være tilgjengelig. Her må altså min samboer skatte for noe han ikke har noen fordel av.

Husker også det stod at mobilskatten i rene kroner utgjør kr 1800 i året, og det tror jeg var uansett hvor mye man ringer for.

Muligens leste jeg dette på forbrukersidene til Aftenposten - du kan jo ta et søk.

Denne skatten irriterer meg grønn!!

Skrevet

Er du nå helt sikker på dette, eller er det bare noe du tror?
Skrevet

Jeg fant den artikkelen jeg leste på Aftenposten forbruker.

http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle1239309.ece

http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle1262525.ece

Ser forresten ut som om man kan slippe skatten hvis arbeidsgiver dokumenterer at mobiltelefon på fritiden er påkrevet i forhold til jobben. DET skal iallefall jeg sjekke nærmere.

Sitat fra siste link

I presiseringene fra Skattedirektoratet, kommer det klart frem at du må ha et yrkesmessig behov for mobil, bredbånd eller fasttelefon før du kan vente deg skattereduksjon.

Skrevet
Jeg leste litt om dette for en stund siden - husker ikke hvor, og har derfor ingen link.

Hvis man tar med mobiltelefonen hjem etter endt arbeidsdag, så blir man skattepliktig - uansett om man bruker den eller ikke.  De kalte det så fint at man da blir skattet av muligheten til å brukde mobilen.

Min samboer bruker ikke sin jobbmobil privat etter jobb.  Likevel kan han ikke la den være igjen på jobb, for de få gangene i året en kunde eller kollega må ha tak i ham - så "må" han være tilgjengelig.  Her må altså min samboer skatte for noe han ikke har noen fordel av.

Husker også det stod at mobilskatten i rene kroner utgjør kr 1800 i året, og det tror jeg var uansett hvor mye man ringer for.

Muligens leste jeg dette på forbrukersidene til Aftenposten - du kan jo ta et søk.

Denne skatten irriterer meg grønn!!

Det er da bare å begynne å bruke den mer privat i stedet for privat mobiltelefon eller fasttelefon det da... Personlig har jeg ikke fasttelefon, og kommer ALDRI til å skaffe meg det heller. Jeg ringer privat med jobbmobilen for rundt 1500 kroner i måneden, og at jeg må skatte litt av dette bekymrer meg ikke. Det er jo uansett bare småpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...