Gå til innhold

Katt som tisser inne!


Gunhild

Anbefalte innlegg

I den siste uke har vår 1,5 år gamle katt plutselig begynt å markere veldig inne. Jeg finner ingen dammer etter henne, men det lukter svært stramt... Pus er sterilisert, vant til å gå på kattedo, men er utekatt og spankulerer ut og inn av huset gjennom kattedøra vi har. Noen som vet hva vi kan gjøre for å forhindre dette? Eller i det minste tips for å fjerne lukta?

Tips mottas med takk!

¨Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kinga

Er du helt sikker på at dere ikke har fått besøk av "friere"?

Har det vært noen forandringer hjemme hos dere som kan ha påvirket pusen din til å skvette hjemme slik at huset igjen føles som hennes?

Har du merket noen forandringer ellers hos katten din?

Det skader jo ikke å ta med seg en urinprøve til veterinæren for å få sjekket denne.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan i teorien være friere. Men saken er nemlig den at kattedøra er litt liten, (les: feilmontert), slik at det nok bare er små katter som kan åle seg inn. det går akkurat for pus. Lar hankatter seg friste av steriliserte hunkatter?

Ellers har det nok ikke skjedd noen forandringer for verken pus eller oss.

HVis dette fortsetter, bør jeg ta henne med til dyrlegen, slik du sier. Lukta plager oss, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

En godt voksen hannkatt som har litt erfaring for å si det sånn icon_smile.gif vil nok ikke la se friste av den steriliserte pusen din. Men unge, uerfarne kan! Min kastrerte hannkatt har fått mye oppmerksomhet av pubertetskatten borti gaten (full forvirring for begge to). De er jo små..

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten din er sterilisert er det lite sannsynlig at det kommer fra den, med mindre den er syk. Når en katt blir sterilisert blir nemlig kjertlene som lager den grusomme stanken fjernet.

Og det er jo litt rart at du ikke finner noen dammer, det kan tyde på at det er markerende hankatter som har vært på ferde.

Silje icon_razz.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Katten vår er også sterilisert og det er HELT HELT sikkert at den tisser inne en gang i blant.

(katter er jo så utrolig forskjellige, og noen tisser rett og slett inne selv om de er steriliserte..)

Det jeg har hørt av råd er å ikke vaske med klorin/salmiakk (husker ikke hvilken det var, så jeg unngår begge) da dette for katten kjennes ut som tisselukt og den tror da det er "lov" å tisse inne.

Det du kan vanske med er vann med eddik i, eller kjøpe et spesialfjerningsmiddel hos dyrebutikken. Dette inneholder sånne lukter som får både katter og hunder til å ikke ville tisse der igjen. -dette fungerer fint hos oss, og katten vår tisser svært sjelden inne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er salmiakk du skal unngå. det er ammoniakk i både salmiakk og urin, derfor blir pus forvirret av salmiakklukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...