Gå til innhold

Glans grad på oljemaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har malt litt av panelen i huset med lady oljemaling med glansgrad 15, kjøpte ny maling nå, denne gangen Butinox.

Når vi kom hjem så jeg plutselig at den hadde glansgrad på 20. :sur:

Vil det utgjøre en synlig forskjell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvis de ikke er i samme rom eller helt i nærheten av hverandre. Vær imidlertid oppmerksom at teksturen kan variere (Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg kan se forskjell på Flügger og Jotun Lady...) fra merke til merke slik at fargen også varierer. Uansett er det snakk om så små nyanser at du sannsynligvis bare legger merke til det akkurat mens du holder på med å male.

Er det snakk om å male i samme rom, ville jeg utvilsomt ha sørget for samme glansgrad og samme type maling.

Skrevet

Det er samme rom og rett ved siden av hverandre :tristbla:

Jeg spurte om det kunne bli fargeforskjell på lady og butinox, men han mannen sa at det hadde mer og si om de var blanda på forskjellige maskiner siden akkurat de merkene var så like.

Men jeg tenkte jo ikke på glans graden da :sur:

Skrevet
Det er samme rom og rett ved siden av hverandre  :tristbla:

Siden du nå allerede har kjøpt malingen og den likevel ikke kan byttes, ville jeg ha forsøkt på noen panelbord for å se om forskjellen er synlig. Fargen og lyset har jo utrolig mye å si i denne sammenhengen! I verste fall må du male et ekstra strøk på det som allerede er malt evt. kjøpe ny maling av samme type som den du begynte å male med.

Hilsen fra ei som sitter her og ser på at maling tørker... :ler:

Skrevet

Glansforskjell på 5 blir godt synlig. Bytt aldri malingsmerke på noe som er ment å bli likt.

Skrevet

Mal i vei,neppe noe problem dette her. Glansen er kun hvor mye det skinner når lyset treffer på coatingen.

Skrevet
Mal i vei,neppe noe problem dette her. Glansen er kun hvor mye det skinner når lyset treffer på coatingen.

Er akkurat sånne råd som gjør at man ikke kan ha tillit til de råd som skrives her.
Skrevet
Glansen er kun hvor mye det skinner når lyset treffer på coatingen.

Og akkurat det blir problemet siden man vel må kunne gå ut fra at hun skal male i et rom hvor det fra tid til annen er lys...

Skrevet

Vi malte 1. strøk med 20.

Og hadde akkurat nok maling til 1 strøk, så da kjøper jeg 15 for sikkerhets skyld til 2. strøket.

Litt kjipt egentlig siden jeg liker Butinox bedre enn Lady. Lukter ikke så voldsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...