Vilje Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 jeg har både spisebord og salongbord i eik, og nå begynner særlig salongbordet, som er kjøpt på jysk, å bli veldig stygt. Til tross for at jeg bare har hatt det i et halvt år og ikke har slitt det noe særlig ut. Det er akkurat som om overflaten på bordet slites bort... Spisebordet er ikke sånn, men det er av en helt annen kvalitet. Nå lurer jeg på om det er sånn at jeg bør olje bordene mine? Eller lakke? De sa ingenting om det i butikken og dumme meg glemte å spørre.
Octavia Skrevet 2. august 2006 #2 Skrevet 2. august 2006 Hvis de ikke er behandlet fra før, eller bare oljet, kan du gi de en omgang med olje. Jeg bruker det jeg har på kjøkkenet, f.eks. solsikkeolje. "Svetter" litt olje noen dager etterpå, men jeg synes det blir fint! Heller litt olje på bordet og drar det utover med tørkepapir. Enkelt og greit!
Gjest Frk Åberg Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Vi har et antikt spisebord i eik, som vi også oljer innimellom, som forklart over. Vårt har heller ikke en feilfri overflate, men pga. alder er vi vel ikke så oppttat av det. Men vi oljer det for å unngå sprekker.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 jeg har både spisebord og salongbord i eik, og nå begynner særlig salongbordet, som er kjøpt på jysk, å bli veldig stygt. Til tross for at jeg bare har hatt det i et halvt år og ikke har slitt det noe særlig ut. Det er akkurat som om overflaten på bordet slites bort... Spisebordet er ikke sånn, men det er av en helt annen kvalitet. Nå lurer jeg på om det er sånn at jeg bør olje bordene mine? Eller lakke? De sa ingenting om det i butikken og dumme meg glemte å spørre. ← Er det et bord hvor hele treet er eik? eller er det bare en tynn plate over som er eik? Et godt tips er å køpe vaselinolje hos farvehandleren. Vil ikke anbefale div matoljer da disse kan ha salt i seg. vaselinolje er universalmiddel. Du kan bruke det på tre, skinn,plast,båt,bil. ca 100 kr for en liter. Du slipper div ulike produkter som man ofte kjøper inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå