Gå til innhold

Hva er gravkister laget av?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Noen sier at de er laget av en spesiell type papp, andre sier at det er vanlig treverk....

Hvor lang tid tar det før de kollapser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er laget av tre.

Gjest Gjesta
Skrevet

hehe ja, vi hadde en diskusjon her ;)

De mest vanlige blir tydeligvis laget av sponplater eller trefiber, altså ikke heltre.

Men så var det spørsmålet om hvor lang tid det tok før de kollapset da.... Kan en slik trefiberkiste kollapse etter noen få uker?

Gjest Gjesta
Skrevet
Trodde de ble laget av furu jeg?

Ja de fine så, men de vanligste og enkleste gjør ikke det.

Gjest gjest1
Skrevet

De fleste der var furukister da. Bortsett fra de billigste og dyreste. De fleste velger hvit furukiste. Andre velger en vanlig furukiste, men da stort sett hvis avdøde var "en skogens mann" og sånn...

Jeg sa til mamma da jeg kom meg etter siste sykehusrunde at jeg vil ha en sånn fancy kiste, men det var visst morbid å tenke på :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Samtlige av de begravelsene jeg har vært i har de hatt de aller billigste hvite kistene. Det er også slike de bruker til de som dør i naturkatastrofer som for eks tsunamien. (de ble iallefall fraktet hjem i disse så jeg)

Gjest gjest1
Skrevet
Samtlige av de begravelsene jeg har vært i har de hatt de aller billigste hvite kistene. Det er også slike de bruker til de som dør i naturkatastrofer som for eks tsunamien. (de ble iallefall fraktet hjem i disse så jeg)

Den "tradisjon" er veldig vanlig her jeg kommer fra. De fleste har den. (Og jeg "er jo" i endel begravelser med tanke på jobben)

Gjest gjest1
Skrevet

Litt mer fakta:

§ 29. Krav til kiste

Materialer og utstyr som brukes på eller i kiste skal være nedbrytbart i jord innen den fredningstid som gjelder for kirkegården (...)

Kiste skal være forarbeidet av trevirke. (...)

Kiste skal ha lokk som skal være falset. Det skal kunne festes sikkert til kisten og dessuten være lett avtagbart. Kistelokket skal tåle en manns belastning, (...) Kiste skal tåle belastningen ved normal gjenfylling av grav. Kistens bunn skal være vanntett.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19970110-0016-004.html#28

Gjest gjest1
Skrevet

Kistelokket skal tåle en manns belastning

:overrasket: Så de skal ha muligheten til å tippe kisten opp ned hvis de vil???

Skrevet

Jeg har jobbet noen somre på gravlund, og det hendte ikke så veldig sjelden at det gikk hull i kistelokket under gjenfylling. Men dette var i et område med tung leirjord (Oslo) og det ble brukt ganske stor grabb på gravemaskina (dvs mye masse av gangen). Ellers synker gjerne gravstedet sammen i løpet av et halvt års tid pga nedbrytning. Da fyller man på ny jord oppå. Men dette er altså en pekepinn om hvor lang tid det tar. Kommer sikkert an på årstid også.

Ellers er det nok mange som kremeres som velger billigste type kiste, da man ikke trenger den like lenge som en som skal i jorda på en måte:-)

Gjest gjest1
Skrevet
Ellers er det nok mange som kremeres som velger billigste type kiste, da man ikke trenger den like lenge som en som skal i jorda på en måte:-)

Velger de kiste selv? ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg har jobbet noen somre på gravlund, og det hendte ikke så veldig sjelden at det gikk hull i kistelokket under gjenfylling. Men dette var i et område med tung leirjord (Oslo) og det ble brukt ganske stor grabb på gravemaskina (dvs mye masse av gangen). Ellers synker gjerne gravstedet sammen i løpet av et halvt års tid pga nedbrytning. Da fyller man på ny jord oppå. Men dette er altså en pekepinn om hvor lang tid det tar. Kommer sikkert an på årstid også.

Hmm, da min bestefar ble begravet i januar gikk det bare 2-3 uker før jeg ankom grava til et digert krater. Kommer dette av en kollapset kiste? (han er begravet i oslo området og det var mye tung snø på bakken. Stemmer det at man fjerner den haugen som ligger oppå grava når det har synki litt og fyller på etterhvert som jorda synker med åra?

Skrevet
Hmm, da min bestefar ble begravet i januar gikk det bare 2-3 uker før jeg ankom grava til et digert krater. Kommer dette av en kollapset kiste? (han er begravet i oslo området og det var mye tung snø på bakken. Stemmer det at man fjerner den haugen som ligger oppå grava når det har synki litt og fyller på etterhvert som jorda synker med åra?

Jeg vet ikke, men jeg vil heller tro at det skyldes vinteren; at jorda inneholdt is/vann som kanskje har smeltet eller bidratt til at jorda har sunket mer sammen. Men vet ikke, jeg jobbet bare om somrene og hadde ikke så mye direkte å gjøre med gravlegging, men hørte jo litt historier og fakta.

Den jorda som ligger oppå grava tror jeg først og fremst kompenserer for at det som er nedi grava synker sammen. Der jeg var fylte de/vi bare jord oppå senkningen på relativt nye gravsteder og sådde gress utenom bedet når det liksom hadde stabilisert seg. (Man tok ikke vekk noe jord) Men noe man gjør er visstnok å spyle vann nedi grava for å framskynde at den synker sammen.

Skrevet

haugene synker fort her ihvertfall, uten nevneverdig vanning.

har sikkert en del med jordsmonn å gjøre og.

Gjest Gjesta
Skrevet

Noen flere som har kunnskaper om dette?

Hvis en kiste bare må holde en mannsvekt i bunn og på lokket burde det vel ikke være rart at de kollapser når de får så mye jord oppå seg?

Skrevet
haugene synker fort her ihvertfall, uten nevneverdig vanning.

har sikkert en del med jordsmonn å gjøre og.

Nå gikk det nettopp opp for meg hvorfor de lager jordhauger oppå nye graver! Har faktisk lurt på det.. :sjenert:

Takktakk! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Haugen opp skyldes at kista faktisk tar litt plass, og når de legger tilbakejorden de har gavd vekk, blir det en haug tilsvarende volumet av kista.

Når jorden har fått sunket litt sammen tar de vekk resten av haugen og sår inn med gress, og så fyller de på med ny jord der det trengs ca en gang i året.

Ringte til svigerfar, han jobber med vedlikehold på gravplasser, i tillegg til å være graver, og kirketjener.

Skrevet
Haugen opp skyldes at kista faktisk tar litt plass, og når de legger tilbakejorden de har gavd vekk, blir det en haug tilsvarende volumet av kista.

Når jorden har fått sunket litt sammen tar de vekk resten av haugen og sår inn med gress, og så fyller de på med ny jord der det trengs ca en gang i året.

Ringte til svigerfar, han jobber med vedlikehold på gravplasser, i tillegg til å være graver, og kirketjener.

dette varierer nok litt fra sted til sted for her hos meg så fjernes det ikke jord.

tung leirjord lager luftlommer når graven blir fyllt igjen og det er når disse siger sammen at haugen forsvinner.

de legger alltid på ørlite grann mindre en de tok ut for å kompensere for kistevolumet.

*spurte presten i sta ;)*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...