@lfa Skrevet 2. januar 2003 #1 Skrevet 2. januar 2003 Sambo og jeg deler Internettoppkobling (adsl) gjennom en router. Begge kjører XP pro. Nå prøver vi å få til et nettverk der vi kan dele filer, printere osv. Kjører Wizard'en i XP, men det er kun han som får det til på sin pc. Jeg får ikke vellykket, og selv om han får opp mitt pc-navn og alt det der, får han jo selvfølgelig ikke tilgang til mine filer... Og, ja, vi har samme workgroup navn... Noen som har en genial løsning?
Gjest Lea Skrevet 2. januar 2003 #2 Skrevet 2. januar 2003 Er begge på nett da? (Dumt spørsmål kanskje...) Har noen av dere en firewall som kan sperre? Har du delt dine filer? Prøv å søke på www.microsoft.com Det finnes ofte svar der...
@lfa Skrevet 2. januar 2003 Forfatter #4 Skrevet 2. januar 2003 Begge er på nett, ja. Og det var ingen problemer med oppkoblingen mot routeren... Vi har begge Norton 2002, og har de samme innstillingene på den. Begge har delt filer... Skal se om jeg finner ut noe på microsoft sine sider..... Takk for hintet.
Gjest Lea Skrevet 2. januar 2003 #5 Skrevet 2. januar 2003 http://support.microsoft.com/default.aspx?...id=kb;no;308007 Har står det en del om feilsøking i nettverk med XP...
@lfa Skrevet 2. januar 2003 Forfatter #6 Skrevet 2. januar 2003 Virker ikke.... :evil: Virker ikke.... Virker ikke.... Virker ikke.... Virker ikke... Virker ikke.... :x Virker ikke.... Virker ikke.... Virker ikke.... :veldigsur: Virker ikke....
Gjest Lea Skrevet 2. januar 2003 #7 Skrevet 2. januar 2003 Kom plutselig på noe... Satte opp et nettverk med to PC-er på jobben en gang med XP home. Fikke det ikke til å virke. Da fikk vi tips om at IP-adressene skulle fylles ut... Men disse var ikke koblet til nett altså. Husker ikke hva det skulle stå, men man må vel begynne å nøste i den ene enden...
jordbær Skrevet 3. januar 2003 #8 Skrevet 3. januar 2003 Hmm... Altså. Dere har to PC-er, ADSL... Og? En router? Begge har winxp. Hvem har "hovedoppkoblingen" på sin maskin? Hvordan deler dere internett? HUB/svitsj/to nettverkskort?
@lfa Skrevet 3. januar 2003 Forfatter #9 Skrevet 3. januar 2003 Vi har hvert vårt nettverkskort i hver vår pc. Vi bruker en router med 4-ports switch. Begge kobler seg til Internett uavhengig av hva den andre gjør. Routeren har SUA/NAT for sharing single ISP account (hva nå det måtte bety...)
jordbær Skrevet 3. januar 2003 #10 Skrevet 3. januar 2003 aaahh! Kan du sjekke hvilken IPadresse dere har? (start kjør/run skriv: cmd trykk enter skriv ipconfig /all og paste det du får opp her!)
@lfa Skrevet 3. januar 2003 Forfatter #11 Skrevet 3. januar 2003 MÅ jeg skrive IP adressen min her? Kan jeg sende deg en PM i stedet?
@lfa Skrevet 3. januar 2003 Forfatter #12 Skrevet 3. januar 2003 Skal det være slik? Ip routing enabled: No Wins proxy enabled: No
Gjest dorian Skrevet 4. januar 2003 #13 Skrevet 4. januar 2003 @lfa: Kan du sjekke om dere kjører på samme nett? Hvis du tar kommandoen ipconfig som nevnt ovenfor på både hans og din pc, får du samme range på ipadressen? Slik: 192.168.0.xxx Dere må ha like numre før det siste punktumet, ellers funker det dårlig. Dere må også ha samme nettmaske, typisk 255.255.255.0 doriansen
jordbær Skrevet 4. januar 2003 #14 Skrevet 4. januar 2003 Skal det være slik? Ip routing enabled: No Wins proxy enabled: No Ja, det er rett. Hvorfor kan du ikke skrive IP? Anyway.. Er gjestekontoen din aktivert? Du må gi samboeren din en egen konto på din maskin. evt. bruke gjestekontoen som er innebygd i XP. Etter det må du sette rettigheter på den. Har dere gjort det?
@lfa Skrevet 4. januar 2003 Forfatter #15 Skrevet 4. januar 2003 Dorian, jepp det er likt. Jordbær, æh... tenkte kanskje at det var lite smart mht til eventuelle hobbyhackere...? Nei, vi har ikke gitt hverandre egne kontoer... Får prøve det nå, da....
@lfa Skrevet 4. januar 2003 Forfatter #16 Skrevet 4. januar 2003 Æsj, jeg skjønner ingenting... XP og nettverk skulle jo være såååå enkelt... Jada... Heeelt sikkert det...
Gjest dorian Skrevet 4. januar 2003 #17 Skrevet 4. januar 2003 Ja, hvis dere finner hverandres pc er det jo ikke noe problem. Det må være noe feil med delinga. Slik deler du en disk i XP: - høyreklikk på disken i utforsker - velg deling og sikkerhet - velg Ny delt ressurs - skriv et navn for ressursen - velg Tillatelser - se at du har huket av for full tillgang for Alle - klikk ok - klikk ok - klikk ok Har'u gjort detta? dorian
waco Skrevet 4. januar 2003 #18 Skrevet 4. januar 2003 Det jeg har gjort med mine to maskiner, er at jeg har satt opp en ftp server på den ene maskinen (den funker uansett som server).
Gjest dorian Skrevet 4. januar 2003 #19 Skrevet 4. januar 2003 To maskiner, Waco? Tvilsomt trekk - er du blitt en med-nerd? @lfa er i alle fall blitt litt mer nerdete siden hun kom hit først. Eller kanskje ikke, for jeg tror nerde-trangen er medfødt dorian
waco Skrevet 4. januar 2003 #20 Skrevet 4. januar 2003 Faen, hva er det jeg snakker om, det har jo ingenting med saken å gjøre.... dem ville dele diskene deres med hverandre? Dorian... dem må passe på å ha "deling av skrivereog filer i microsoft nettverk"... ok, da gjør dere som følger, kontrollpanel, nettverk og internett, nettverkskoblinger, klikk på lokal tilkobling, deretter pass på at deling av skrivere og filer i microsoft nettverk er haka av, hvis ikke, - innstaller den Waco
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå