Gå til innhold

Dere som reiser til syden...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er det like harry å si at man skal tilbringe ferien "i fjellet"?

Det man forsøker å si når man bruker slike betegnelser er vel bare at man skal på badeferie eller man skal gå i fjellet. Det er meg riv ruskende likegyldig om en kollega skal gå i rondane, hardangervidda eller andre steder... En fjelltur er en fjelltur.. På samme måte er en sydenferie en sydenferie.

Kan være enig med deg om poenget med turen er å komme inn i et lands kultur osv, men de fleste som omtaler "sydenferie" skal på badetur med sommer og deilig vann. Da er det likegyldig om man er i Spania eller Hellas - iallefall for meg.

Dette må være den merkeligste ting å irritere seg over..?

Er østenferie en østenferie da? Eller forteller du til dine nærmeste at du skal til Kina, India eller Thailand?

Hva med vestenferie? Er det betegnelsen du vil gi om du skal en tur til Florida, New York eller California?

Om folk er likegyldig til hvor de drar hen syd i Europa, og ellers i verden for den saks skyld, så syns jeg synd på de/dere. Noe så respektløs og ikke sette seg inn i levesettet ol til landet man besøker. Tenk om de har skikker som å ikke sole seg toppløs eller vandre i butikker i bikini, kysse på gata osv? Godt dere da drar på charterferie for da slipper dere sånn voldsom tanke og respekt for landet dere besøker. Alt er jo lagt opp til turisme delux! :riste:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er lei av det skal väre så dövt å "bare dra til syden". Visst kan det väre flott! Jeg var i "syden" selv om jeg kjörte langs Spania og Portugals kyster. OG besökte massevis av byer. Er så lei av at ingenting er bra nok, vilt nok, eller genuint nok. Kultursnobberi er det falskeste jeg vet.

Hva er kultursnobberi?

Skrevet
Nå er det faktisk stor forskjell på Syden og Syden. På lysløypen på Mallorca får du ikke sett mye orginal kultur, opplevd de store kulinariske kunsttykkene eller opplevd så mye. Kanskje det er spanskifisert Skandinavisk Fyllekultur - men noe ekte "spansk" er det ikke.

Andre steder - f.eks. på Kreta er det helt anderledes. Selv om de lokale bartenderne er akkurat like turistifisert (hakket bedre - de kan engelsk, og de snakker sjelden svorsk) er det ofte familiebedrifter med god hjemmelaget mat på restaurantene - i alle fall hvis du beveger deg ut fra lysløypen.

En del av dette kultursnobberiet som går på at det er så forkastelig med "sydentur" og så mye mer høyverdig med backpacking til Østen eller India er bare en dyrere og mer snikete måte å gå i turistfellen på.

Jeg har ikke råd til dyre "moteriktige", "høyverdige", "snobbete" backpackingturer. Jeg har råd til en enkel og billig tur til syden - til sol og varme og et avbrekk fra den vanlige hverdag. Det er akkurat det jeg søker, og det er akkurat det jeg får. Jeg har aldri vært noen tilhenger av pub'er ala "Den Norske Viking" eller "Svenska Hörnet" - jeg foretrekker et sted med færre fulle skandinaver når jeg er på tur. Det er fullt mulig å få til, man må bare stikke inn en sidegate og gå litt utenfor alfarveien. Og unngå Magaluf.

Tror ikke du vet hva backpacking er for noe.

Skrevet
Jeg har ikke så god erfaring med typiske sydenturer. Latt meg lokke noen ganger når det har vært alt for kaldt her hjemme, men jeg synes det er kjedelig, kjedelig mat, kjedelige turister å se på, kjedelige butikker, rett og slett noe jeg helst lar være å skryte av når jeg kommer hjem, heller stikker litt under en stol.

Men det er klart det er snobberi også, fordi jeg ikke identifiserer meg med de som elsker det. Snobberi i den forstand at jeg synes våre vanlige ferier er litt mer aktive og utforskende. Ja, jeg vet man kan være aktiv og utforskende i Syden også, men siden jeg inbiller meg at de fleste opplever kun ting som er tilrettelagt for turister til det ekstreme, så legger jeg det inn i Syden-begrepet også. Så i mitt hode betyr Syden at man ikke ser en døyt som er autentisk det landet man faktisk er i.

Men jeg ville ikke kalle hele kysten til Spania og Portugal for Syden. Jeg bruker begrepet kun om de stedene der de eneste infødte du ser er de som serverer deg på restauranten.

Jeg snakker her om begrepet og ordet "syden", om at man er redd for å bruke det i frykt for hva det assosierer. Ahh! hva så om du har vært på vinsmaking i bulgaria/itali og rundet av med en strandhelg i sør-italia. Tror du alle bryr seg? Om jeg rask hadde forklart til noe at vi gadde vært i "syden" hadde det ikke vært verdens undergang for meg (selv om det syden for deg ikke er det samme som det er for meg; f.esk italia). Om noen vil høre om hvor vi har vært er det bare å spørre, - også om hva vi gjorde. Det værste jeg vet er å få servert en eksotisk tur på fanget uten at jeg selv interesserer meg eller har vist et slags interesse til fortelleren. DET er kultursnobberi. Opplevelsene kan være like store på Kos som de kan være i India. Det spørs HVEM som opplever.

Skrevet

Er så enig, så enig...

Selv tror jeg begrepet "syden" brukes mest av de minst bereiste. Og mange av de vet faktisk ikke helt hvor de skal/har vært. Gi dem et verdenskart og be dem vise, se om de finner Syden.. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Ja, Hvilke land hører egnetlig med under Syden.. Jeg og kjæresten har hatt en diskusjon på dette, men vi blir ikke enige ^^

Han mener syd i Frankrike er syden (han har ikke vært lengre enn det da), mens jeg mener man må til Hellas og rundt der for å kalle det det. Jeg har ikke vært i Franrike selv, men har vært mange ganger i Hellas, Tyrkia, Spania ol.

Er fex Madrid syden?

Eller er syden ensbetydende med et sted der det er sjø?

Skrevet
Jeg snakker her om begrepet og ordet "syden", om at man er redd for å bruke det i frykt for hva det assosierer. Ahh! hva så om du har vært på vinsmaking i bulgaria/itali og rundet av med en strandhelg i sør-italia. Tror du alle bryr seg? Om jeg rask hadde forklart til noe at vi gadde vært i "syden" hadde det ikke vært verdens undergang for meg (selv om det syden for deg ikke er det samme som det er for meg; f.esk italia). Om noen vil høre om hvor vi har vært er det bare å spørre, - også om hva vi gjorde. Det værste jeg vet er å få servert en eksotisk tur på fanget uten at jeg selv interesserer meg eller har vist et slags interesse til fortelleren. DET er kultursnobberi. Opplevelsene kan være like store på Kos som de kan være i India. Det spørs HVEM som opplever.

Er alt dette et svar til meg, eller bare noe av det? Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen? :klø: Jeg er jo for å benytte ordet syden, da jeg synes det er en fin samlebetegnelse på en spesiell type ferie.

Men du vil gjerne vil bruke det om hele søreuropa uansett, og jeg oppfatter det på en annen måte, er det det som er poenget? Jeg er ikke spydig nå, bare forvirret.

Skrevet
Er fex Madrid syden?

Eller er syden ensbetydende med et sted der det er sjø?

Gjentar mitt innlegg tidligere

Syden er ett begrep som kommer fra Mallorca reisende nordmenn (kanskje svensker også?) på 1970 tallet. Begrepet syden er de landene som ligger rundt og i middelhavet.

Jeg mener at Bulgaria ikke er under syden begrepet. Det er i øst Europa. Man bader i svartehavet og ikke middelhavet.

Spurte ett par om hva de mener at Thailand er. Da svarte de "SKIKKELIG SYDEN". Hallo!!!!!!!! Blir oppgitt

Å reise til Kanariøyene er ikke "syden" i den forstand. Er som man sier, vi skal til Kanariøyene... Tenerife, Gran Canaria, Fuertventura, Lanzarote, La Gomera, Las Palmas og Hierro som ligger uten for Nordvest-Afrika i Atlanterhavet. Men det tilhører jo Spania, så indirekte er det "syden"

Gjest gloria
Skrevet
For meg er Syden Kanariøyene. Vet ikke hvor "mote" det er å dra dit, så kanskje man sier man har vært i Syden for å slippe å si at "vi har vært på Gran Canaria". Uten at det er noe galt med det.

Syden er for meg er harry, men nordmenn er vel også litt harry,så ser ikke problemet i å bruke fellesbetegnelsen "syden".

Når det er sagt er det vel bare de færreste som sier at de har vært på "storbyferie" når noen spør hvordan de har brukt ferien sin. Da spesifiserer en vel gjerne byen man har vært i, uten frykt for at man skal bli dømt for sin siste gran canaria tur.

Gjest Blondie65
Skrevet
Tror ikke du vet hva backpacking er for noe.

Jo jeg vet hva det er -det er en avansert form for interrail der man fyker avsted - helst i såkalt utråkket terreng der "ingen" har vært før. Fordi dette ikke er arrangert av Ving eller noen annen charterarrangør tror man at man ikke går i turistfellen.

En liten oppklaring: Jeg synes at de som backpacker må få lov til det. De som ferierer 75% av året i Malaga likeså - og de som drar på chartertur til syden må få lov til det.

Det jeg reagerer på er den utrolig NEDLATENDE holdningen enkelte har til andres ferie - man får inntrykk av at det ikke er "fint" nok å dra på chartertur til "syden". Det er mulig du ikke har den holdningen, men flere andre - bl.a. slik jeg oppfatter trådstarter - har denne holdningen i denne tråden.

Gjest Blondie65
Skrevet
Om folk er likegyldig til hvor de drar hen syd i Europa, og ellers i verden for den saks skyld, så syns jeg synd på de/dere. Noe så respektløs og ikke sette seg inn i levesettet ol til landet man besøker. Tenk om de har skikker som å ikke sole seg toppløs eller vandre i butikker i bikini, kysse på gata osv? Godt dere da drar på charterferie for da slipper dere sånn voldsom tanke og respekt for landet dere besøker. Alt er jo lagt opp til turisme delux!  :riste:

Hvordan vet du at man ikke setter seg inn i kulturen til det landet man kommer til? Hvordan kan du vite det om meg f.eks.?

Hvis jeg beskriver hvor jeg skal uten at jeg har bestemt meg 100% for hvor kan jeg si: Det blir nok en tur til Østen. Hva er galt med det? Hvis jeg vet jeg skal til Thailand sier jeg ikke lenger Østen - da sier jeg Thailand. Det samme gjelder syden. Nå har jeg pleid å reise til Kreta jeg da og dermed sier jeg Kreta.

Skrevet
Jo jeg vet hva det er -det er en avansert form for interrail der man fyker avsted - helst i såkalt utråkket terreng der "ingen" har vært før. Fordi dette ikke er arrangert av Ving eller noen annen charterarrangør tror man at man ikke går i turistfellen.

En liten oppklaring: Jeg synes at de som backpacker må få lov til det. De som ferierer 75% av året i Malaga likeså - og de som drar på chartertur til syden må få lov til det.

Det jeg reagerer på er den utrolig NEDLATENDE holdningen enkelte har til andres ferie - man får inntrykk av at det ikke er "fint" nok å dra på chartertur til "syden". Det er mulig du ikke har den holdningen, men flere andre - bl.a. slik jeg oppfatter trådstarter - har denne holdningen i denne tråden.

Akkurat!

Og selv om jeg ikke drar på charter til "syden" hvert eneste år, så har jeg gjort det! Og det var fint! Og jeg er ikke redd for at noen skal kunne finne på å tro at jeg har dratt til "syden"! Jeg har annet å bekymre meg for/tenke på som er mye viktigere.

Tar gjerne på meg en sydentur for mye, enn en for lite.

Gjest BagLady
Skrevet

Nei, dette har jeg aldri irritert meg over.

Regner med at folk bestiller ferier i "Syden" eller andre steder fordi de har lyst til det, og da ser jeg ingen grunn til å henge meg opp i det. I det minste vet jeg at de skal sørover og at de skal på ferie. Og hvis jeg ønsker å vite nøyaktig hvor de skal, så spør jeg :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Har jeg planer om å reise til Malaga, eller allerede bestilt tur, så sier jeg at jeg skal til Malaga. Har jeg derimot et ønske om å dra til varmere strøk, men aner ikke hvor, så sier jeg at jeg kunne tenke meg en tur til Syden.

Skjønner nå at jeg heretter bør si at jeg ønsker meg tur til sydligere strøk ;)

Skrevet
Hvordan vet du at man ikke setter seg inn i kulturen til det landet man kommer til? Hvordan kan du vite det om meg f.eks.?

Hvis jeg beskriver hvor jeg skal uten at jeg har bestemt meg 100% for hvor kan jeg si: Det blir nok en tur til Østen. Hva er galt med det? Hvis jeg vet jeg skal til Thailand sier jeg ikke lenger Østen - da sier jeg Thailand. Det samme gjelder syden. Nå har jeg pleid å reise til Kreta jeg da og dermed sier jeg Kreta.

Kikk litt på hovedinnlegget til Tusenfryd igjen. Der er det snakk om at man vet hvor man skal eller har vært - og at det da blir litt dumt å ikke bruke landets navn.
Gjest Tweetypie
Skrevet

Personlig er jeg ganske lei av å reise til sydligere strøk nå - nei neste år blir det Danmarks tur - men det er vel Syd for Norge det også da :lol: Syden da tenker jeg vanligvis på Spania, Hellas, Kanari øyene...

Skrevet

Om folk er likegyldig til hvor de drar hen syd i Europa, og ellers i verden for den saks skyld, så syns jeg synd på de/dere. Noe så respektløs og ikke sette seg inn i levesettet ol til landet man besøker. Tenk om de har skikker som å ikke sole seg toppløs eller vandre i butikker i bikini, kysse på gata osv? Godt dere da drar på charterferie for da slipper dere sånn voldsom tanke og respekt for landet dere besøker. Alt er jo lagt opp til turisme delux!  :riste:

Ja, det er forferdelig at folk er så respektløse og legger igjen penger i en så viktig næring som turistnæringen i disse landene.

Skrevet

Jeg tror fortsatt ikke du helt vet hva det er... backpacking pga svaret du hadde i innlegget ditt : -Jeg har ikke råd til dyre "moteriktige", "høyverdige", "snobbete" backpackingturer-

Backpackingturer er ikke dyre. De som drar på slike turer bor billig dvs en resort med kategori 1* uten aircondition. Noen ganger overnatter de på strender rundt om, under en myggnetting. Maten de spiser er som den lokale befolkningen spiser. Alt skal gjøres så billig som mulig fordi de gjerne er i landet eller kontinentet i bortimot 3 mnd til og fra.

Etter en slik tur reiser ikke de med charter mer.

Der er sikkert fint å dra på charterturer. Alt er tilrettelagt. Men flyene er dårlige og det koster å spise/drikke ombord. Personlig liker jeg ikke charterferie, men det er nå bare meg. Godt at det er mange som bruker det, reiselivsbransjen trenger jobbene sine ;)

Syns ikke trådstarter virker nedlatende på noen. Hun bare lurer på om de som reiser til "syden" vet hvor de havner hen.

Skrevet
Ja, det er forferdelig at folk er så respektløse og legger igjen penger i en så viktig næring som turistnæringen i disse landene.

Ja for de som reiser med rutefly, er interessert i kulturen og farter rundt i landet, de legger ikke igjen en eneste krone :roll:

Skrevet
Ja for de som reiser med rutefly, er interessert i kulturen og farter rundt i landet, de legger ikke igjen en eneste krone  :roll:

herregud :ler: det er ikke det det handler om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...