Gå til innhold

Dere som reiser til syden...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Syden er et sted med sol,strender,hoteller og en gate med restauranger,badeartikler,postkort,minimercado og bilutleie.

Og hvor avkledde nordboere traver hvileløst opp og ned gaten.

Hvis jeg plutselig skulle våkne på et sånt sted ville jeg ha brukt en stund på å finne ut hvilket land jeg var i.

Jeg tror nok at innbyggerne i disse landene skal være glad for at vi ikke forveksler den "lille" biten av landet deres vi kaller Syden med f.eks. det ekte Spania.

:ler: Nemlig. Det var egentlig det jeg også ville si!

"Syden" gjør det mye enklere for meg. Hvis noen for eksempel sier de har vært i Portugal blir jeg interessert og spør mer. Har de vært i Lisboa for eksempel? Hvor har de vært, hva har de sett.

Men hvis det viser seg at de har ligget to uker på en strand på Algarvekysten, kunne de like godt ha sagt Syden med en gang, så kunne jeg spart meg både interessen og anstrengelsen ;)

Endret av Klips
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hva med ordet sydenferie da? Jag kan fex si at jeg er ikke glad i sydenferier. Det betyr at jeg ikke er så glad i charterferie som innebærer sand og sjø og latmannsliv i x antall dager. Eller er det også harry å si?

Skrevet
Hva med ordet sydenferie da? Jag kan fex si at jeg er ikke glad i sydenferier. Det betyr at jeg ikke er så glad i charterferie som innebærer sand og sjø og latmannsliv i x antall dager. Eller er det også harry å si?

Nei, det er bare noen som har hengt seg opp i at syden er upresist og et oppbrukt og harry moteord fra 80-tallet uten å finne ut hvorfor syden-ordet brukes i de enkelte tilfellene - og som irriterer seg ubetinget over det! ;)

Gjest Apple- på jobb
Skrevet
Hallo!!  Syden er da ikke noe moteord nå - det er et ord brukt av de mindre bereiste.  For 30 år siden var det et moteord.

Jeg har vært mange steder i verden - kall med bereist om du vil - men jeg sier ofte Syden.

Det er helt uproblematisk for meg å bruke ordet Syden, jeg bruker det om hverandre med navnet på det faktiske reisemålet. Hvis folk lurer på akkurat hvor jeg skal når jeg sier Syden, er det jo bare å spørre! :Nikke:

Skrevet
Jeg har vært mange steder i verden - kall med bereist om du vil -
Næh. Bereiste folk bruker navn på destinasjon, nettopp fordi de er bereist.
Gjest Apple- på jobb
Skrevet
Næh.  Bereiste folk bruker navn på destinasjon, nettopp fordi de er bereist.

:ler: Da syns jeg du skal slå opp ordet bereist, tror ikke det står noe der om å bruke navn på destinasjon eller ikke...

Skrevet
:ler: Jeg oppfatter det mer som at det er een motesak å reise til Syden. Det er det ikke å reise til Maldivene eller Spania.

:ler: Hvor har du befunnet deg de siste ti årene? Det er "ukult" å dra til "syden" ;)

Skrevet

Kanskje litt derfor jeg sier "Syden" også. For å ikke jåle det til og late som om det er noe mer enn det er, når det er noe så ukult.

Skrevet
Kanskje litt derfor jeg sier "Syden" også. For å ikke jåle det til og late som om det er noe mer enn det er, når det er noe så ukult.

Jeg er lei av det skal väre så dövt å "bare dra til syden". Visst kan det väre flott! Jeg var i "syden" selv om jeg kjörte langs Spania og Portugals kyster. OG besökte massevis av byer. Er så lei av at ingenting er bra nok, vilt nok, eller genuint nok. Kultursnobberi er det falskeste jeg vet.

Skrevet

jeg irriterer meg mest over begrepet "syden" fordi det er så lite konkret..

hvis jeg spør noen hvor de skal i ferien og de sier syden må jeg jo spørre "hvor i syden?", hvorfor kan de ikke si akkurat hvor de skal med en gang?

nå elsker jeg å reise, og synes det er interessant å vite hvor folk drar på ferie, derfor skjønner jeg ikke hvorfor man skal kamuflere hvor man drar ved å si "syden".

Og jeg reagerer likt hvis noen sier USA eller Østen også

Skrevet
jeg irriterer meg mest over begrepet "syden" fordi det er så lite konkret..

hvis jeg spør noen hvor de skal i ferien og de sier syden må jeg jo spørre "hvor i syden?", hvorfor kan de ikke si akkurat hvor de skal med en gang?

nå elsker jeg å reise, og synes det er interessant å vite hvor folk drar på ferie, derfor skjønner jeg ikke hvorfor man skal kamuflere hvor man drar ved å si "syden".

Og jeg reagerer likt hvis noen sier USA eller Østen også

Helt enig.

Det morsomste er jo som trådstarter spør om:

hvorfor sier folk de har vært i syden etter at de har kommet hjem igjen?

vet de ikke hvor de har vært?

:ler:

Skrevet (endret)
Jeg er lei av det skal väre så dövt å "bare dra til syden". Visst kan det väre flott! Jeg var i "syden" selv om jeg kjörte langs Spania og Portugals kyster. OG besökte massevis av byer. Er så lei av at ingenting er bra nok, vilt nok, eller genuint nok. Kultursnobberi er det falskeste jeg vet.

Jeg har ikke så god erfaring med typiske sydenturer. Latt meg lokke noen ganger når det har vært alt for kaldt her hjemme, men jeg synes det er kjedelig, kjedelig mat, kjedelige turister å se på, kjedelige butikker, rett og slett noe jeg helst lar være å skryte av når jeg kommer hjem, heller stikker litt under en stol.

Men det er klart det er snobberi også, fordi jeg ikke identifiserer meg med de som elsker det. Snobberi i den forstand at jeg synes våre vanlige ferier er litt mer aktive og utforskende. Ja, jeg vet man kan være aktiv og utforskende i Syden også, men siden jeg inbiller meg at de fleste opplever kun ting som er tilrettelagt for turister til det ekstreme, så legger jeg det inn i Syden-begrepet også. Så i mitt hode betyr Syden at man ikke ser en døyt som er autentisk det landet man faktisk er i.

Men jeg ville ikke kalle hele kysten til Spania og Portugal for Syden. Jeg bruker begrepet kun om de stedene der de eneste infødte du ser er de som serverer deg på restauranten.

Endret av Klips
Gjest Blondie65
Skrevet

Nå er det faktisk stor forskjell på Syden og Syden. På lysløypen på Mallorca får du ikke sett mye orginal kultur, opplevd de store kulinariske kunsttykkene eller opplevd så mye. Kanskje det er spanskifisert Skandinavisk Fyllekultur - men noe ekte "spansk" er det ikke.

Andre steder - f.eks. på Kreta er det helt anderledes. Selv om de lokale bartenderne er akkurat like turistifisert (hakket bedre - de kan engelsk, og de snakker sjelden svorsk) er det ofte familiebedrifter med god hjemmelaget mat på restaurantene - i alle fall hvis du beveger deg ut fra lysløypen.

En del av dette kultursnobberiet som går på at det er så forkastelig med "sydentur" og så mye mer høyverdig med backpacking til Østen eller India er bare en dyrere og mer snikete måte å gå i turistfellen på.

Jeg har ikke råd til dyre "moteriktige", "høyverdige", "snobbete" backpackingturer. Jeg har råd til en enkel og billig tur til syden - til sol og varme og et avbrekk fra den vanlige hverdag. Det er akkurat det jeg søker, og det er akkurat det jeg får. Jeg har aldri vært noen tilhenger av pub'er ala "Den Norske Viking" eller "Svenska Hörnet" - jeg foretrekker et sted med færre fulle skandinaver når jeg er på tur. Det er fullt mulig å få til, man må bare stikke inn en sidegate og gå litt utenfor alfarveien. Og unngå Magaluf.

Skrevet

Hørt om trønderen so hadde vert i syden? Jo han hadde vert i Oslo. Oslo er jo lenger sør så da så.

Skrevet

Og jeg skal vedde på at flere av dere som ikke liker "kultursnobberiet" overfor Syden likevel synes campingferie er harry. :ler:

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes ikke noens ferie er harry. Noen liker fjellturer, andre liker charterturer, noen liker camping. Hvem er vi til å dømme om det?

Skrevet

Er det like harry å si at man skal tilbringe ferien "i fjellet"?

Det man forsøker å si når man bruker slike betegnelser er vel bare at man skal på badeferie eller man skal gå i fjellet. Det er meg riv ruskende likegyldig om en kollega skal gå i rondane, hardangervidda eller andre steder... En fjelltur er en fjelltur.. På samme måte er en sydenferie en sydenferie.

Kan være enig med deg om poenget med turen er å komme inn i et lands kultur osv, men de fleste som omtaler "sydenferie" skal på badetur med sommer og deilig vann. Da er det likegyldig om man er i Spania eller Hellas - iallefall for meg.

Dette må være den merkeligste ting å irritere seg over..?

Skrevet

Syns det er ganske uproblematisk om folk bruker ordet "syden".

Syden er for meg Gran Canaria, Mallorca (Alcudia), typisk Hellas og Spania.

Klart folk flest vet hvor de har vært ;), men "syden" er nå en gang et begrep veldig mange bruker, og om de vil si nøyaktig hvor de har vært får vel være opp til dem selv det, en idè om ca hvor får iallfall jeg om de bruker det ordet ;)

Og om de bruker ordet "syden" når de planlegger en reise, så kan det gi en pekepinn på ca hvor de har tenkt seg - uten at de helt har bestemt seg for det enda.

Skrevet
Ja, det er et ord. Lurer dere på hva Norden er?

Norden er Norge, Sverige, Finnland, Danmark, Storbritania og Island... eller? ;)

Skrevet

Ja, Hvilke land hører egnetlig med under Syden.. Jeg og kjæresten har hatt en diskusjon på dette, men vi blir ikke enige ^^

Han mener syd i Frankrike er syden (han har ikke vært lengre enn det da), mens jeg mener man må til Hellas og rundt der for å kalle det det. Jeg har ikke vært i Franrike selv, men har vært mange ganger i Hellas, Tyrkia, Spania ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...