Gå til innhold

Dere som reiser til syden...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er vitterlig ordet "Syden" et ord som er en del av det norske språk, så jeg kan ikke helt forstå at det skal være feil å bruke det.

Greit nok, jeg synes mye Syden-turisme er ekstremt harry selv, men jeg gidder ikke ta det så langt at jeg irriterer meg over at folk ord som tilhører det norske språk.

Ref ordbok:

Syden n ubøy (fra ty.) sørlige land, strøk, særlig om middelhavslandene trekkfuglene drar til S- om høsten / en ferietur til S- / det varme S-

PS: Er det like irriterende med folk som sier de har vært i Østen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå er vitterlig ordet "Syden" et ord som er en del av det norske språk, så jeg kan ikke helt forstå at det skal være feil å bruke det.
Selvfølgelig står det i norske ordbøker, det har jo vært brukt i 40 år.

PS: Er det like irriterende med folk som sier de har vært i Østen?

Ser ikke på det som irriterende, men like dumt.

Land har et navn - bruk navnene.

Skrevet
Selvfølgelig står det i norske ordbøker, det har jo vært brukt i 40 år.

Ser ikke på det som irriterende, men like dumt.

Land har et navn - bruk navnene.

Er du en av dem som drar til byen, sørover eller til nordnorge kanskje? Hvorfor ikke bruke navn også der? ;)

Ofte er det uten betydning hvor i "syden" man reiser. Poenget man vil formidle er jo at man drar til varmen.

Skrevet

Kanskje sier man syden fordi man har lyst til å reise sørover til et varmere strøk med sol, hav og strand uten helt å ha pinpointa ko-ordinatene enda? Tror mange bruker det som et samlebegrep på nettopp dette. Akkurat som de som sier de vil til Sør-Amerika, men ikke har plukket ut det nøyaktige stedet enda... Det er fullt mulig man ikke vet hvor til "syden" man skal, fordi man ikke har bestilt turen enda! Det kan også hende at man skal på tur til et lite sted ikke alle har hørt om og det dermed er mest hensiktsmessig å bruke syden i første omgang og deretter forklare nærmere? Har det falt deg inn at mange kanskje ikke vil si hvor i syden de skal fordi de helst vil slippe å møte på naboen som kanskje plutselig bestilte seg tur til samme sted til samme tid fordi man hadde nevnt akkurat hvor man skulle?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, trådstarter. Synes det var bra du tok det opp.

Selv reagerer jeg nokså negativt på at folk og media bruker betegnelsen "syden". Det høres helt livsfjernt ut!

Håper folk og media slutter å bruke denne teite betegnelsen, og holder seg til navnet på det landet og stedet man skal reise til!

Bra du tok det opp! :klappe:

Gjest Gjesta
Skrevet

Vel, jeg reiser til nord Norge, Vestlandet, Sørlandet, til byen, på fjellet, ut på øyene.....

-og til syden ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har vært både i østen, vesten og syden.

Jeg har ingen problemer med å si når folk spør hvor jeg planlegger ferie at det nok blir en tur til syden - alle skjønner da at jeg mener en charterferie hvor sol&bad inngår. At det en gang i tiden gjaldt Mallorca ferierende nordmenn er nok så - men for dagens talemåte gjelder det nok de fleste reisemål i middelhavsområdet. Skal man lenger eller østover sier man vel det.

Når jeg har bestilt er jeg mer konkret - jeg skal til Kreta i august ... f.eks.

Jeg har vært i Thailand - og jeg kunne godt tenke meg å reise mer i østen. Dette er en talemåte jeg ville brukt, og det jeg mener er at jeg da kunne tenke meg ferie i flere land i østen. Skulle jeg dratt til Australia og omkringliggende herligheter i Oceania ville jeg nok sagt at jeg planlegger en tur "down under" - når bestillingen foreligger ville jeg sagt nøyaktig hvor jeg skulle.

Jeg kan ikke se at ord som syden og østen er noe upresis beskrivelse fordi det faktisk har en mening i det norske språk.

Gjest gjest1
Skrevet

"syden" har mistet sin betydning etter denne tråden er lest nå. Er det egentlig et ord?

Skrevet

Ja, det er et ord. Lurer dere på hva Norden er?

Skrevet
Er du en av dem som drar til byen, sørover eller til nordnorge kanskje? Hvorfor ikke bruke navn også der? ;)

Ofte er det uten betydning hvor i "syden" man reiser. Poenget man vil formidle er jo at man drar til varmen.

Nei, jeg reiser ikke til byen eller på landet - jeg reiser til Oslo, Moss Lillehammer osv.

Hvis jeg skulle på biltur nordover i Norge, ville jeg muligens sagt at jeg skulle til nord-Norge for det hadde omfattet så mange steder. Skulle jeg en tur til Mo i Rana, så hadde jeg brukt byens navn.

Forsåvidt greit at du mener at hensikten med å f.eks. bruke et begrep som 'syden' er for å formidle noe - altså ingen invitt til dialog.

Skrevet
Ja, det er et ord. Lurer dere på hva Norden er?

Nei, men jeg ville ikke sagt jeg skulle til Norden så fremt jeg ikke skulle besøkt flere av landene her samtidig.
Skrevet
Vel, jeg reiser til nord Norge, Vestlandet, Sørlandet, til byen, på fjellet, ut på øyene.....

-og til syden ;)

Det kommer også litt an på hva man ønsker å formidle. Noen ønsker kun å kakle i vei om seg og sitt, og da fungerer det veldig fint med så vage stedsbeskrivelser. ;)
Skrevet

Av en eller annen grunn kaller jeg sør-europeiske chartermål for Syden dersom jeg selv eller bekjente skal dit. Charterturistmål er liksom "Syden". Har ingen god forklaring, men er vel tillært fra tidlig barndom. Enig i at det er litt pussig, og at det er litt sånn Norge er hovedstaden i Sverige-ting, men, men. Om jeg reiser med rutefly til f.eks. Athen eller Alicante, sier jeg at jeg skal til henholdsvis Hellas og Spania, snakk om å være konsekvent.... :ler: Blir liksom litt finere det ;) Er noe "harry" over ordet syden, men jeg kan gjerne være harry og dra på 2 ukers chartertur til Mallorca jeg :)

Og by the way - det er mye enklere å si til gamle mennesker, som f.eks. bestemora mi, at du skal til syden enn å si navnet på landet. Da skjønner hun i hvertfall at det er sørover.

Skrevet

Hva med amerikanerene da?

Når de skal til f.eks Frankriks, så pleier jo de å si Europa f.eks. Eller er det bare på film?

Synes jeg har hørt flere ganger at de har sagt "I'm in Europe." for eksempel.

Jeg synes egentlig at slike samlenavn er greit jeg da. Reagerer slett ikke om noen melder fra om at de skal til Amerika eller syden eller østen. Om det er alt de vil fortelle, så gjerne for meg.

Skrevet

Forsåvidt greit at du mener at hensikten med å f.eks. bruke et begrep som 'syden' er for å formidle noe - altså ingen invitt til dialog.

Da er jo saken at du ikke forstår hva som formidles...

Man sier at man skal til syden (dvs til varmere strøk for å sole seg og slappe av...

Da har man masser av knagger til videre dialog.

At du alltid bruker stedsnavn på alt tror jeg ikke på. men det er jo mitt valg.

Skrevet
At du alltid bruker stedsnavn på alt tror jeg ikke på. men det er jo mitt valg.

Jøss - du må være et interessant menneske å snakke med. :ironi:

"Jeg driter i hva du sier, for jeg tror deg ikke likevel"?

Skrevet

Hehe - jeg sier at jeg skal til syden, jeg....rett og slett fordi den turen ble bestilt i en hui og hast og sterk lengsel etter sol og varme uten noe større bevissthet om hvor jeg ønsket å dra. Derfor heter det syden for meg - akkurat denne turen.

De andre turene jeg har vært på har vært mer bevisst, og da sier jeg stedsnavnet.

Jeg hører selv hvor harry det er å si syden (jfr Are Kalvø) og ler litt av meg selv!

Skrevet
Jøss - du må være et interessant menneske å snakke med.  :ironi:

"Jeg driter i hva du sier, for jeg tror deg ikke likevel"?

Det er mitt valg å tro at du _alltid_ bruker stedsnavn, og ikke nord, eller vest eller øst etc. Ei heller byen etc. Du er kanskje den eneste i verden, men jeg betviler det.

Hvorfor ikke logge seg inn med nicket ditt forresten?

Poenget er at runde navn blir brukt. Aldri og alltid er ord som veldig sjeldent er reelle i virkeligheten.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har ikke noe behov for å latterliggjøre folk som drar til Syden. Det betyr jo bare at de drar sørover. Om de har lyst til å spesifisere hvor de skal er det vel opp til dem.

Skrevet

Jeg synes syden er en god betegnelse hvis man reiser ned for å ligge på stranden, spise på turistsjappe og ta en busstur til det lokale markedet.

Mange av disse stedene er så like at Syden er et mye bedre navn enn navnet til det landet stedet egentlig tilhører, fordi alt nasjonalt særpreg er visket ut til fordel for kjøttbuller og 138 butikker langs stranden som selger akkurat den samme solhatten.

:sjenert: ikke så begeistret for sånne steder

Derfor synes jeg det er mye verre når folk sier de har vært i Spania når de har vært på Gran Canaria. For det er søren ikke mye Spania.

Og derfor presiserer jeg alltid by, hvis jeg har vært i fastlandsspania.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...