Gå til innhold

Dere som reiser til syden...

Fremhevede innlegg

Skrevet

... vet dere ikke hvor dere skal? Ok, tidlig på planleggingsstadiet kan jeg forstå at man skal til syden (les: sydligere strøk). Men når reisen er booket og betalt, da vet dere vel om dere skal til Spania, Hellas eller Maldivene? Tror dere at dere er de eneste i verden som vet hvor Alcudia eller Rhodos er? Så dere liksom skal la den dere snakke med slippe å bli flau og dermed bare sier "syden" så man slipper å avsløre sin uvitenhet? Eller er det dere som ikke vet hvor dere skal?

Når dere kommer hjem da, vet dere ikke hvor dere har vært? "Hva har dere gjort i sommer?" "Vi har vært en uke i syden." Dere aner ikke hvor teit det høres ut!

Vel, riktignok betaler man med Euro i mange land, men det er likevel forskjellige land, da. Og jeg synes nok at hvert land, kultur, språk og destinasjon fortjener å bli nevnt ved navn.

I USA snakker de om europeere og å "reise til Europa", og vi ler av de uvitende individer som ikke forstår at Europa er mange land... hehe.... hvor mange land omfattes av "Syden"? Og som vi har irritert oss i Norge over alle de som ikke vet at Norge ikke er hovedstaden i Sverige eller Skandinavia? Er vi bedre selv?

Dette har gnaget meg i mange år. Nå fikk jeg sagt det. Takk for oppmerksomheten! Nå må jeg pakke, jeg skal på ferie. Hvor? Til Sydenlandet, selvsagt :ironi:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet
:ler: Jeg oppfatter det mer som at det er een motesak å reise til Syden. Det er det ikke å reise til Maldivene eller Spania.
Gjest Gjesta
Skrevet

"Syden" var mote på 1970-tallet. At vi fortsatt bruker det som begrep forteller egentlig mest om hvor ignorante og selvsentrerte vi er her i Sveriges største by.

Skrevet

Jeg sier som regel navnet på landet jeg skal feriere i, eller både landet og plassen.

Jeg har funnet et paradis i Bulgaria som er så godt som fritt for bleikfeite (slapp av, ikke vondt ment) nordmenn og andre turister. Akkurat sånn vil jeg at det skal forbli, derfor forteller jeg ikke mange hva plassen heter. Nevner kanskje at det ikke ligger langt fra byen Xxxxxx, men ikke mer... :)

Skrevet

For meg er Syden Kanariøyene. Vet ikke hvor "mote" det er å dra dit, så kanskje man sier man har vært i Syden for å slippe å si at "vi har vært på Gran Canaria". Uten at det er noe galt med det.

Gjest Spirit
Skrevet

Syden er et sted med sol,strender,hoteller og en gate med restauranger,badeartikler,postkort,minimercado og bilutleie.

Og hvor avkledde nordboere traver hvileløst opp og ned gaten.

Hvis jeg plutselig skulle våkne på et sånt sted ville jeg ha brukt en stund på å finne ut hvilket land jeg var i.

Jeg tror nok at innbyggerne i disse landene skal være glad for at vi ikke forveksler den "lille" biten av landet deres vi kaller Syden med f.eks. det ekte Spania.

Skrevet

For meg er "syden" overfylte turiststeder med lite annet å se enn kommersielt kaos og mas. Kanskje derfor man bare sier "syden" - fordi det er likt over alt med de samme guidene, samme bodene hvor innehaveren maseer og gneldrer til deg på svensk?

Skrevet

Tror noen sier det fordi det de oppsøker er sol, vame, og strender. Ikke spanske kultur, gresk kultur og portugisisk kultur. Sier vel også ofte noe om resiemåten (charter).

Sev må jeg innrømme at jeg blander sammen en del steder jeg har vært i Spania på sydentur, mye ser likt ut.

Skrevet

Jeg sier hvor jeg har vært.

I sommer har vi vært i Tyrkia og da sier jeg det og ikke syden.

Men jeg kan si at vi skal dra til syden til feks neste sommer, hvis jeg ikke vet hvor vi skal, bare vet at vi skal til et sydligere land.

Med en gang jeg vet hvor vi skal sier jeg hvor vi skal, også om det er Gran Canaria.

Skrevet

Hei

Når jeg tenker på syden så tenker jeg på en typisk chartertur til en av de vanlige øyene i Spania, Hellas etc der både fly, transport og hotell er ordnet på forhånd. Jeg er ikke sikker på om jeg vil si at Maldivene tilhører Syden men det er kanskje en definisjonssak. Jeg har på følelsen av at noen bruker Syden som et begrep når man dra til en plass bare for å få sol, varme og feste. Vi har også diskutert dette en del på jobben men hvis du ønsker å vite hvor noen har vært i Syden så er det jo bare å spørre :)

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
For meg er Syden Kanariøyene

For meg og. Syden = Kanariøyene

Gjest Gjesta
Skrevet

:overrasket:

Er dette et problem for noen...?

Jeg tror jeg sier syden jeg, uten å være spesiellt motebevisst på det........

Gjest regine
Skrevet
Syden er et sted med sol,strender,hoteller og en gate med restauranger,badeartikler,postkort,minimercado og bilutleie.

Og hvor avkledde nordboere traver hvileløst opp og ned gaten.

Hvis jeg plutselig skulle våkne på et sånt sted ville jeg ha brukt en stund på å finne ut hvilket land jeg var i.

Dette er det jeg og forbinder med syden. Var i Bulgaria i sommer - på chartertur! for første gang i mitt liv - og da sa jeg selvsagt at jeg skulle til "syden" rett og slett fordi det er fereikonseptet det handler om, mer enn det individuelle landet.

Oppdaget da at "sydenferie" ikke er noe for meg, jeg blir smårar av å leve på sterile hotellbyer hvor det bare er utlendinger..... (det var faktisk ikke det der vi bodde, men jeg så noen sånne steder. Og dit skal jeg IKKE, selv om jeg gjerne reiser til Bulgaria igjen! )

Skrevet

Syden er Kanariøyene, Mallorca, Ibiza og nærliggende øyer som hører til Spania.

Når man bestemmer seg for å reise et sted i dette området (men ikke vet HVOR), så sier man: "Vi planlegger en tur til syden". Når man har booket turen, så variere det hva man sier. Om man snakker med noen som ikke har noe med hvor man skal blir det ofte "syden". Til folk man kjenner godt sier man navnet på stedet/øya.

Det samme gjelder etter ferien.

F.eks. Om en kunde på jobben spør hva jeg skal i ferien, så sier jeg ikke at jeg skal til Mallorca. Da sier jeg at jeg skal til Syden. Om en venninne eller nabo spør, så sier jeg hvor jeg skal (gjerne litt mer detajert enn navnet på øya).

Og greske øyer er ikke i syden altså. De er i Hellas. Stoooor forskjell ;)

Skrevet

man henger seg opp i så mangt...

Man reiser jo også til usa eller amerika... man reisere til nordnorge eller sørnorge. Eller kanskje man reiser en tur vestpå.

Noen tar seg også en tur til byen eller på landet.

Skrevet
... vet dere ikke hvor dere skal? Ok, tidlig på planleggingsstadiet kan jeg forstå at man skal til syden (les: sydligere strøk). Men når reisen er booket og betalt, da vet dere vel om dere skal til Spania, Hellas eller Maldivene? Tror dere at dere er de eneste i verden som vet hvor Alcudia eller Rhodos er? Så dere liksom skal la den dere snakke med slippe å bli flau og dermed bare sier "syden" så man slipper å avsløre sin uvitenhet? Eller er det dere som ikke vet hvor dere skal?

Når dere kommer hjem da, vet dere ikke hvor dere har vært? "Hva har dere gjort i sommer?" "Vi har vært en uke i syden." Dere aner ikke hvor teit det høres ut!

Vel, riktignok betaler man med Euro i mange land, men det er likevel forskjellige land, da. Og jeg synes nok at hvert land, kultur, språk og destinasjon fortjener å bli nevnt ved navn.

I USA snakker de om europeere og å "reise til Europa", og vi ler av de uvitende individer som ikke forstår at Europa er mange land... hehe.... hvor mange land omfattes av "Syden"? Og som vi har irritert oss i Norge over alle de som ikke vet at Norge ikke er hovedstaden i Sverige eller Skandinavia? Er vi bedre selv?

Dette har gnaget meg i mange år. Nå fikk jeg sagt det. Takk for oppmerksomheten! Nå må jeg pakke, jeg skal på ferie. Hvor? Til Sydenlandet, selvsagt  :ironi:

Syden er ett begrep som kommer fra Mallorca reisende nordmenn (kanskje svensker også?) på 1970 tallet. Begrepet syden er de landene som ligger rundt og i middelhavet.

Jeg mener at Bulgaria ikke er under syden begrepet. Det er i øst Europa. Man bader i svartehavet og ikke middelhavet.

Spurte ett par om hva de mener at Thailand er. Da svarte de "SKIKKELIG SYDEN". Hallo!!!!!!!! :murvegg: Blir oppgitt

Å reise til Kanariøyene er ikke "syden" i den forstand. Er som man sier, vi skal til Kanariøyene... Tenerife, Gran Canaria, Fuertventura, Lanzarote, La Gomera, Las Palmas og Hierro som ligger uten for Nordvest-Afrika i Atlanterhavet. Men det tilhører jo Spania, så indirekte er det "syden" ;)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Er mest overrasket over de som mener at syden er et motebegrep? Kan ikke tenke meg noe mindre mote/moderne/trendy/kalldethvaduvil enn å si at man skal til syden...

Gjest Hope i.i
Skrevet

Jeg sier syden i form av "Jeg vil dra til Syden snart". Altså når reisemålet er uspesifisert, men befinner seg i et område hvor det er hav, sol og er varmt. Når jeg har bestemt meg for hvor jeg skal dra, så sier jeg Bulgaria, Hellas eller hvor det nå enn er jeg er og har vært.

Jeg sier også Syden om andre som er på ferietur i sydligere strøk, og jeg ikke husker hvor de er. Folk skjønner da det?

Ser ikke på det som moteord.

Skrevet

Syden brukes av de som ikke har vært stort andre steder enn i Danmark, på Svinesund og i Syden (selvsagt).

Til Syden reiste man på 70-tallet - ikke i 2006. :ler:

Fint innlegg Tusenfryd.

Skrevet

Hallo!! Syden er da ikke noe moteord nå - det er et ord brukt av de mindre bereiste. For 30 år siden var det et moteord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...