Gå til innhold

Lekegrind

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om å bruke lekegrind til barn opp til et drøyt år? Selvsagt ikke hele tiden, men noen ganger er det fint å få gjort litt andre ting samtidig som man selvsagt har et øye med barnet. Det tar meg 30 sek å hente klærne i tørketrommelen, men med vesla i hælene går det evigheter med tid til selv de minste ting... Hvordan løser evt dere "problemet"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
men med vesla i hælene går det evigheter med tid til selv de minste ting...

Hvorfor stresse så mye da?

Gjør det noe at det tar dodobbelt så lang tid å hente klærne fra tørketrommeln? Eller tre ganger så lang tid?

Synes det er ille om barna blir plassert i lekegrind for at foreldrene ikke har tid til å la dem være med...

(Legger til at jeg ikke er imot bruken av lekegrind, men ikke for slike "småting" for å spare tid...)

Skrevet

Det var kjente problemer!!

Vi har lekegrind, men jeg bruker den ikke ofte. Men det er mer fordi jeg glemmer det. Jeg tror ikke barn i den alderen har vondt av å sitte litt i lekegrinden om du må ordne noe.

Skrevet

Vårt barn sover i lekegrinden, når kurven er for liten, men er snart for stor til det også. Hos oss er det hele stuegulvet som gjelder. Vi har trappegrind og kan gå fra en liten stund.

Skrevet

Har den noen ganger inntil bordet når vi spiser (høy regulerbar bunn), hun er veeeeldig selskapsyk og liker også lekene sine. Så er vi alle 3 happy!

Skrevet

Foretrekker å ha ungene med meg rundt der jeg er. Mye mer gøy og stimulerende for dem å få være med på det som skjer i huset i enn å skulle sitte i lekegrind.

Skrevet

Her var mange negative til bruk av lekegrind. Personlig så har jeg hatt kjempenytte av den=) Men selvfølgelig alt med måte.

Vi har vaskemaskinen på det ene badet der også kattedoen er, i tillegg til den vanlige doen. Hvor lettvindt er det å sette på, eller tømme vaskemaskinen når barnet ditt har hendene sine i kattesanden eller oppi do? Bl.a. derfor synest jeg det er praktisk med lekegrind, men jeg har selv ryddet den bort nå for minsten er blitt 16 mnd.

Gjest Madeline
Skrevet
Hva synes dere om å bruke lekegrind til barn opp til et drøyt år? Selvsagt ikke hele tiden, men noen ganger er det fint å få gjort litt andre ting samtidig som man selvsagt har et øye med barnet.

Det skulle vel ikke være noe problem i det hele tatt. Noen barn trives veldig godt med å sitte/ligge i lekegrinden med lekene sine.

Hos oss var lekegrinden et helt unødvendig kjøp. Vi brukte den stort sett bare til å oppbevare leker i, men det er mange som har hatt god brukt for lekegrind. Vi hadde trappegrinder og barnesikringer på skuffer, skap og i stikkontaktene. Dermed var det ingen store farer som lurte om barnet ble alene mens jeg var på do el., men jeg tok som regel med meg barna med meg dit jeg var.

Skrevet

Vi har tenkt å la henne sove i lekegrinda i stua når vugga er for liten, ser ikke noe problem med det. Mye enklere det enn å løpe opp og ned trapper til soverommet hver gang hun lager en lyd, trenger sutten etc.

Skrevet

Jag har aldrig sett behovet av lekegrind. Sonen låg direkt på en filt/teppe på golvet, i babysitter eller var med mig i bärsele.

Men då hade vi en ganska liten lägenhet, nu är den större men jag ser fortfarande inte helt behovet. För mig ser det mest ut som ett litet fängelse. Kanske är det en bra sak om man har hundar, katter och vilda syskon på 2-3 år?

Farliga lådor, kontakter och fönster är säkrade. Trappen har trappgrind.

Skrevet

Takk for mange innspill.

Vi har en ganske åpen leilighet, men det er to trappetrinn som skiller spisestue og stue. Er ikke mulig å sette grind der pga bredden. En annen ting er at hun avbryter egen "lek" for å kravle etter meg hver gang jeg forlater rommet bare for et lite sekund. Tenker at det må være bedre å bli vant til å bruke lekegrind og dermed også føle seg trygg nok til å fortsatt konsentrere seg om det hun holdt på med. Trenger jo ikke være med hver gang jeg skal hente et glass vann.

Å bruke bæreselen var også lurt -evt i en kombinasjon med lekegrind. Hun blir jo tyngre etter hvert...

Hilsen trådstarter.

Gjest Gjesteline
Skrevet

Jeg har kun positiv erfaring med lekegrind. Vi hadde en i tre (med sprinkler, så det ser ut som et fengsel, ja ;) ) som kunne legges sammen og som dessuten hadde låsbare hjul.

Sønnen min var oppi der fra han var ca 3 mndr til han var godt over 2 år (he, he, ikke sammenhengende, da :ler: ). I begynnelsen fordi jeg ville at han skulle være vant med å være oppi der, men etterhvert fordi han rett og slett er og var en veldig fysisk unge som aldri ville sitte stille. Fra han var ca 9 mndr tilbragte han en time hver dag i lekegrinden. I begynnelsen var det ikke bare gøy, men det gikk fort over. På denne måten fikk mitt viltre barn lære seg verdien av å sitte og leke rolig, og dette har han tatt med seg videre.

Neste barn vil helt sikkert også få en lekegrind, men om det vil bli brukt like mye og bevisst som førstemann, kommer an på hvor rolig barnet er.

Skrevet
Takk for mange innspill.

Vi har en ganske åpen leilighet, men det er to trappetrinn som skiller spisestue og stue. Er ikke mulig å sette grind der pga bredden. En annen ting er at hun avbryter egen "lek" for å kravle etter meg hver gang jeg forlater rommet bare for et lite sekund. Tenker at det må være bedre å bli vant til å bruke lekegrind og dermed også føle seg trygg nok til å fortsatt konsentrere seg om det hun holdt på med. Trenger jo ikke være med hver gang jeg skal hente et glass vann.

Å bruke bæreselen var også lurt -evt i en kombinasjon med lekegrind. Hun blir jo tyngre etter hvert...

Hilsen trådstarter.

Vi brukte også lekegrind. Jeg tror også at barnet må vennes til å være der fra det er lite, men når de blir vant til det er det et trygt og godt sted hvor barnet leker og koser seg. Vi valgte å bruke lekegrind mest for å ha et sted å plassere barnet når man skulle få unna praktiske gjøremål, som å gå i kjelleren for å sette på vaskemaskina, eller få laget middag. Men barna våre trivdes godt i lekegrinda, og hadde ikke noe i mot å sitte der, og vi brukte den regelmessig for at de ikke skulle begynne å få motforestillinger.

Jeg syns lekegrind er både trygt og praktisk. Det er ikke bare bare å ha med seg f.eks. en 1-åring og en 3-åring ned kjellertrappa med stampen med klesvask på hofta...

Vi erfarte også akkurat det du beskriver om at når barna var "løse" på golvet så fulgte de etter oss og greide ikke roe seg med lekene sine. Men i lekegrinda lekte de fredelig og hadde bare behov for å vite at vi var i nærheten.

Skrevet
Det skulle vel ikke være noe problem i det hele tatt. Noen barn trives veldig godt med å sitte/ligge i lekegrinden med lekene sine.

Hos oss var lekegrinden et helt unødvendig kjøp. Vi brukte den stort sett bare til å oppbevare leker i, men det er mange som har hatt god brukt for lekegrind. Vi hadde trappegrinder og barnesikringer på skuffer, skap og i stikkontaktene. Dermed var det ingen store farer som lurte om barnet ble alene mens jeg var på do el., men jeg tok som regel med meg barna med meg dit jeg var.

Sånn var det med barn nr 1 her, da ble lekegrinden nesten aldri brukt. Men barn nr 2 er mer propell, så da har lekegrinden vært god å ha.

Skrevet

Vi brukte grind pga har peisovn i stua som blir glovarm og lite kjøkken. Mao når jeg laget mat, var minsten gjerne på stua med lekene.

kan for øvrig legge til at min propell av en bror ELSKET lekegrinden sin, og smilte som en sol når han ble satt der.

Skrevet

Vi bruker fortsatt lekegrinden til datteren vår på 1,5. Hun bruker den ikke mye, men når jeg skal henge opp klesvasken ute i hagen er det greit å vite hvor hun er.

I tillegg bruker jeg den når jeg kjenner at jeg blir dårlig, har både diabetes og epilepsi så da setter jeg henne i lekegrinden hvis jeg kjenner at jeg kommer til å besvime. Da er hun ihvertfall trygg..

Gjest singel!
Skrevet

Jeg brukte lekegrind helt til nå i juni. Hun elsket å være i lekegrinda si, men satte den bort når jeg flyttet i en ny leilighet hvor jeg har vaskemaskina på badet. Brukte den mest når jeg var i kjellern å vaska klær eller måtte ut å hente post o.l.Må nesten ta med at jeg er alene da, og ikke hadde noen til å passe henne.

Men hun likte den godt og lekte seg godt oppi den. bedre enn på gulvet.Hendte hun sovna oppi den og :) Ikke det at hun var der så lenge om gangen nei, men hun koste seg sånn der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...