Gå til innhold

fortolling av varer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Kjersti_*
Skrevet

Hei, jeg har nettopp fått brev fra posten om at jeg har en ufortollet pakke som ligger hos dem. Jeg vet ikke stort om fortolling og slikt så fint om noen kunne hjelpe.

Saken er den at jeg har abonnert på t-skjorter fra tips her inne fra et firma i Usa, så jeg får en t-shirt i måneden fremover. Men så lurer jeg på om denne fortollingen kommer til å skje hver gang, det koster 175 kroner og t-shirten koster ca 130 kroner.

Hvorfor kan ikke firmaet i Usa fortolle varen for meg? Ble veldig skuffet når jeg oppdaget dette. Kan jeg gjøre noe for å unngå dette hver gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antageligvis kommer det til å skje hver gang ja. Det er toll på enkelte tekstiler, så det kommer du nok ikke unna. Fortollingen må skje av den personen som skal ha varen inn i landet. Firmaet du bestiller fra har ikke noe ansvar for det.

Skrevet

Men så kommer det an på hva firmaet har skrevet på tollseddelen. Det er ikke toll på alle typer klær og gjerne forskjellig tollsats på forskjellige typer klær.....

Skrevet

Når skjorta koster 175 skal du vel ikke betale? Grensa er vel på 200 NOK? Kan de ha regnet portoen med i prisen?

Gjest Gjest_kjersti_*
Skrevet
Når skjorta koster 175 skal du vel ikke betale? Grensa er vel på 200 NOK? Kan de ha regnet portoen med i prisen?

t shirten koster ca 120-30 kr, fortollingen koster 175 kr. Ja, det kommer jo under 200kr så jeg stusser litt, har jo bestilt andre ting fra utlandet tidligere og dette har aldri hendt før.

Aner jo ikke hva firmaet har skrevet på pakken.

Gjest Kermit
Skrevet (endret)

Det er momsgrensen som er på 200kr. Toll blir noe helt annet. Hvor mye du skal betale i toll, kommer an på hva du har handlet og hvilke land du har handlet fra.

Dette står nærmere forklart i Tolltariffen inne på www.toll.no

Endret av Dr. Evil
Skrevet

Står litt om det her. Er usikker på hvor høy satsen er når tekstilvaren kommer fra USA samt om det er en nedre grense på hvor man beregner toll i tillegg til mva. Jeg vil anta det er fra første krone. Tolltariffen forklarer det, som sagt i forrige svar, men den kan være noe vanskelig å finne frem i.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...4/1095838890.87

Skrevet

Så lenge vareverdien er under 200 kr så er det momsfritak. Det gjelder både mva og toll.

Det kan være at avsender ikke har spesifisert hva som er frakt og hva som er vareverdi på forsendelsen slik at speditøren kun ser en samlet verdi på over 200. (Bare gjetter) Uansett så ta kontakt med posten, for dette skal ikke fortolles.

Skrevet
Hei, jeg har nettopp fått brev fra posten om at jeg har en ufortollet pakke som ligger hos dem. Jeg vet ikke stort om fortolling og slikt så fint om noen kunne hjelpe.

Saken er den at jeg har abonnert på t-skjorter fra tips her inne fra et firma i Usa, så jeg får en t-shirt i måneden fremover. Men så lurer jeg på om denne fortollingen kommer til å skje hver gang, det koster 175 kroner og t-shirten koster ca 130 kroner.

Hvorfor kan ikke firmaet i Usa fortolle varen for meg? Ble veldig skuffet når jeg oppdaget dette. Kan jeg gjøre noe for å unngå dette hver gang?

Her har det åpenbart skjedd en feil ja, ta kontakt med tollvesenet og hør.

Jeg tipper det kanskje er Threadless du abonnerer hos? De pleier alltid å spesifisere beløpet på skjortene, uten frakt, når jeg handler (og det er ofte :) ),så her må det ha skjedd noe feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...