Gå til innhold

Bortskjemt, eller er det bare en "periode"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sønnen vår på 1 år har i det siste blitt en skikkelig sutrepave og mammadalt. Han skal stå hele tiden, og reiser seg opp overalt.

Før synes jeg at han lekte mer for seg selv, men nå får jeg nesten ikke gjort noen ting fordi han krabber etter meg, sutrer, og prøver å klatre oppover buksene mine.

Han holder seg fast i buksene mine, så jeg ikke får bevegd meg noe særlig.

Ofte vil han opp og bli holdt, og bli båret rundt og se på ting han peker på.

Har vi skjemt han bort, eller er det en periode barn ofte går gjennom på den tiden? Det jeg egentlig spør om er om jeg må iverksette tiltak eller om det vil gå over av seg selv, jeg vil ikke ha en sutrete, bortskjemt unge.

Endret av Siam
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et barn er bortskjemt når du gjør det barnet vil, kun for å slippe konsekvensene av å ikke gjøre det barnet ønsker. Dersom du koser, bærer, gir kjeks til barnet for å glede barnet, eler for at du selv ønsker det, skjemmer du ikke barnet bort.

Barn kan ikke bli bortskjemt av nærhet. Så små barn som ettåringer krever nærhet og den eneste måten de kan formidle det på, er å ta kontakt med den voksne.

Skrevet

Nei, jeg syns ikke det høres ut som poden er bortskjemt.

Minsten i huset her er to år og jeg kan enda huske hvor oppgitt jeg var en periode hvor han holdt på slik som du beskriver.

Det er som gjest skriver at et barn er bortskjemt når du gjør det barnet vil, kun for å slippe konsekvensene av å ikke gjøre det barnet ønsker.

Han er kun ett år og trenger/krever/ønsker masse nærhet og du skal se at det går over.

Min toåring har sjelden tid til å sitte på fanget og han er minstemann av fire gutter, så du kan selv tenke deg hvordan han er blitt kost og degget med av tre eldre brødre og to foreldre pluss besteforeldre vegg ivegg.

Vi har latt husarbeid være til tider, bare for og sitte og kose og leke osv osv, men han har også fått klare beskjeder om at nå må det gjøres andre ting og det har han godtatt.

Skrevet
Sønnen vår på 1 år har i det siste blitt en skikkelig sutrepave og mammadalt. Han skal stå hele tiden, og reiser seg opp overalt.

Før synes jeg at han lekte mer for seg selv, men nå får jeg nesten ikke gjort noen ting fordi han krabber etter meg, sutrer, og prøver å klatre oppover buksene mine.

Han holder seg fast i buksene mine, så jeg ikke får bevegd meg noe særlig.

Ofte vil han opp og bli holdt, og bli båret rundt og se på ting han peker på.

Har vi skjemt han bort, eller er det en periode barn ofte går gjennom på den tiden?  Det jeg egentlig spør om er om jeg må iverksette tiltak eller om det vil gå over av seg selv, jeg vil ikke ha en sutrete, bortskjemt unge.

Hva med å begynne å bære ham i en slynge eller en bæresele? På den måten kan du få gjort det du skal, samtidig som han får være nør mamman sin og delta i ulike gjøremål.

Skrevet
Et barn er bortskjemt når du gjør det barnet vil, kun for å slippe konsekvensene av å ikke gjøre det barnet ønsker. Dersom du koser, bærer, gir kjeks til barnet for å glede barnet, eler for at du selv ønsker det, skjemmer du ikke barnet bort.

Barn kan ikke bli bortskjemt av nærhet. Så små barn som ettåringer krever nærhet og den eneste måten de kan formidle det på, er å ta kontakt med den voksne.

Helt enig med gjest her. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...