Gå til innhold

Potte om orkidé under blomstring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en nydelig phalaenopsis (ble det stavet riktig tro?) i dag, med noen få blomster og en haug med knopper. Den står i en sånn plastkrukke som er med fra butikken. Har imidlertid lyst til å flytte den over i en glasskrukke jeg har, men er usikker på om jeg kan gjøre det når den blomstrer? Bør jeg vente til den er avblomstret? Jeg har også kjøpt orkidéjord. Dersom det er OK å potte den om nå, er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Om du ikke skal bytte jord er det OK å gjøre det nå.

Så lenge planta er ny, er jorda frisk, og hvis ikke den nye potta er mye større enn den gamle er det ikke nødvendig med ny jord.

Om pottene "går om hverandre" i størrelse er det strengt tatt bare å flytte over.

Bjørnsdatter kommer sikkert innom med utfyllende opplysninger snart. Ikke gjør noe før du har fått råd fra KG-s orkide-ekspert!

Gjest Bjørnsdatter i.i.
Skrevet

Riktig som Tispa sier, så lenge de går om hverandre i størrelse, så spiller det ingen rolle.

Pass på at du ikke forstyrrer røttene for mye. Phalaenopsis liker ikke det noe særlig. Og så må du passe på at det er hull i potta du skal sette den i, ellers gjør du ting vanskelig for deg selv mtp vanning ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...