Gå til innhold

Var det ikke riktig av meg..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i en forretning for å kjøpe en ting i går. Jeg har aldri brukt et sånnt produkt før, og gikk rett bort til kassa og spurte om hjelp.

Den ene dama der fant fram tingen hun mente var best for mitt bruk og jeg sa at den sikkert var bra, og at jeg ville kjøpe den.

Jeg tenkte ikke på prisen først, og når jeg skulle betale stod det folk i kø bak meg, så jeg ville ikke sinke med å si "Nei, jeg vil ikke ha den allikevel".

Jeg regna med at varen kosta mellom 100 og 200kr, men den var et par hundrelapper dyrere. Jeg trengte uansett denne tingen, og gikk ut av butikken. Fem minutter senere fant jeg ut at det måtte være mulig å finne et like bra produkt til en bedre pris, og gikk tilbake til butikken.

Hun jeg handlet med var opptatt med andre kunder, så jeg gikk bort til en av de andre som arbeidet der. Jeg sa at jeg angret på kjøpet, ville levere tilbake og lurte på om jeg kunne få pengene tilbake.

Du kan få bytte den i noe annet her. Jeg spurte da om de hadde noe lignende som det jeg kjøpte, til en billigere penge. Hun viste meg en, men jeg sa at jeg ikke ville ha den heller. "Kan jeg ikke få pengene tilbake da?" sa jeg. "Det er ikke sånn vi gjør det her!" svarte hun surt.

"Jeg kjøpte den nettopp, nesten uten å tenke meg om :tristbla: " sa jeg.. Klokkeslettet stod på kvitteringen også. Da sa hun ingenting, men rota nedi kassa, fant frem sedler og mynter og jeg fikk tilbake pengene. Hun så skikkelig sint ut...

Nå bør jeg kanskje bare være glad for at jeg fikk tilbake pengene, men lurer likevel:

Noen som vet om lover og regler for dette? Trodde det var sånn at man har rett til å få tilbake pengene jeg...

Jeg og mange jeg kjenner har en sjelden gang angret på et kjøp, og gått tilbake til butikken raskt, og fått pengene tilbake. Stort sett med et smil av de ansatte. Men denne dama ble sur/sint... Skulle tro det var hennes egen pengebok hun måtte gi tilbake med... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

kjøpsloven gir ikke kunden rett til å heve kjøpet på en vare som er ok og kjøpt på et regulært utsalgssted. men i mange butikker har man automatisk deponering, slik at man kan få pengene tilbake dersom man angrer seg. dvs at dette er en ekstraservice butikkene gir til sine kunder.

jeg jobber selv i butikk, og i ditt tilfelle ville jeg ha gitt pengene tilbake med en gang. det er god service, selv om vi ikke har automatisk deponering (må avtales).

Skrevet

Ok, trodde at alle butikken gjorde det sånn som jeg er vant til. Det stod "Varen byttes mot kvittering" eller noe på kvitteringen, så det var vel bare flaks at jeg ikke trengte å bytte til ny vare, men faktisk fikk pengene tilbake.

Men jeg reagerte på at hun ble så sur og sint. Hadde hun på en grei måte sagt at de dessverre ikke kan gi meg pengene tilbake, ferdig med det, så hadde det vært mer ok.

Hun "ga seg" uten at jeg trengte å mase, grynta, så ikke på meg, la frem pengene og sa ingenting da jeg sa "Takk" og smilte lettet... Det gir meg så lite lyst til å gå dit igjen. :sjenert:

Skrevet

Strengt tatt har du ikke krav på pengene dine tilbake.

Men de fleste butikker gjør det likevel.

Hos meg hadde du automatisk fått pengene dine tilbake

(vel..vi hadde jo først spurt om det var noe annet du ønsket dersom du sa at du ønsket å returne denne tingen. men ville du ikke ha hatt noe annet hadde du fått pengene dine tilbake)

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg skjønner faktisk at butikkdamen ble litt oppgitt over at du ombestemte deg, jeg, det hadde sikkert jeg blitt selv også. :sjenert: Som de andre her sier har du ikke krav på å få tilbake pengene, så det var hyggelig gjort av henne å gi deg den servicen (men klart hun kunne ha smilt litt...).

Skrevet

Til tross for at du ikke har krav på å få pengene tilbake om du endrer mening kort tid etter kjøpet så synes jeg dette av en utrolig tåpelig oppførsel av den ansatte. De kan ikke sette service noe særlig høyt der... I vår butikk har vi ikke deponering på salgsvarer, men om en kunde angrer seg kort tid etter kjøpet så skulle det bare mangle at vi ikke betaler ut pengene med et smil. Kommer kunden derimot tilbake etter flere dager så tilbyr vi tilgodelapp eller annen vare til tilsvarende pris. Uansett så så svarer vi aldri med en slik uhøflig tone, kundene bør man ta godt vare på. Hadde jeg fått et slikt svar hadde jeg ikke gått mer tilbake til den butikken. Den ansatte kunne i det minste hatt et smil om munnen og beklaget på en høflig måte...

Skrevet
Den ansatte kunne i det minste hatt et smil om munnen og beklaget på en høflig måte...

Beklaget? Hva da? Hun hadde vell ikke gjort noe galt?

Skrevet
Beklaget? Hva da? Hun hadde vell ikke gjort noe galt?

Hun gjorde ikke noe galt bortsett fra å være sur og vise en god innstilling, så hun trenger vel ikke beklage noe... Kanskje Kitz mente at hun burde si: "Beklager, men du kan desverre ikke få tilbake pengene dine.."

Jeg synes hun burde holde fast ved det med at de ikke gjør det sånn på butikken hennes. Så hun skulle sagt på en bestemt, men hyggelig, måte at det ikke er mulig å få pengene tilbake... At hun plutselig gikk med på å gi tilbake pengene virker veldig rart synes jeg. Flaks for deg, men ikke særlig proft av henne...

Til neste gang råder jeg deg til å sjekke priser på forskjellige steder før du velger å kjøpe noe...

Jeg vet hvor kjipt det kan føles å komme "krypende" tilbake til en butikk og si at du angrer på kjøpet. Det er pinlig nok om ikke en butikkansatt skal kjefte eller bli sur... Så da jeg jobbet i butikk i fjor, var jeg alltid blid og imøtekommende mot kunder. Og der var det vanlig at man fikk tilbake pengene hvis man angret på et kjøp (så lenge ingen forseglinger var brutt selvfølgelig). :)

Skrevet

Hun gjorde ikke noe galt bortsett fra å være sur og vise en god innstilling, så hun trenger vel ikke beklage noe...

Mente selvsagt at hun ikke viste en god innstilling...

Skrevet

Det spørs vel litt hvilket produkt det var da. Noe uten forsegling, kunden har vært ute av butikken, og butikken kan ikke selge det videre til neste kunde. Det blir jo bare et tap for butikken det da.

Skrevet

Pottesur betjening? Hører ikke hjemme noen steder. Jeg ville sagt fra til hennes overordnede, det er jo helt uhørt at du som kunde skal bli behandlet dårlig - uansett hva du spør om. Det må jo være lov å spørre (på en høflig måte. Det finnes selvsagt grenser for hvor mye en skal tåle fra en kunde, mange frekke "kjerringer" i den kategorien også). Min personlige mening er som de fleste over her: At det var riktig at du fikk igjen pengene når du angret deg etter så kort tid.

Jeg opplevde en gang en så sur ansatt i en klesbutikk at jeg la fra meg en hel bunke klær (som jeg faktisk hadde prøvd og tenkt å kjøpe) på disken, og sa rett ut til den sure og overlegne unge jenta: Vet du, jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe dette, men siden du er så ubehagelig mot meg, lar jeg det være. Hun greide ikke å komme med noe annet enn: Jammen, jammen.... Syntes synd på henne etterpå, kan jo hende hun hadde fått en overhøvling av noen like før, men uansett, det er noe av det tøffe med å jobbe i butikk, en må være høflig og hyggelig med alle kunder, også når du selv ikke er i godt humør.

Skrevet

Man skal ikke la seg skremme av sure bedritne selgere som bare skal være vanskelig. De jobber i serviceyrket, hvilket betyr at man selger ikke bare produkter/tjenester men også skal kunne oppføre seg som en må kunne forvente av en slik person.

Skrevet

Kan godt forstå den annsatte jeg. Joda, noen ganger angrer vi. Men det blir litt sånn - først kommer du inn, så skal du ha hjelp og så betaler du. Som du selv sa så var det litt travelt fordi det sto kø i kassen og du ville ikke forsinke. Dette kan du regne med at betjeningen også har merket. Og nå du da kommer inn på et travelt utsalgssted og får hjelp til det du ønsker og bruker tid og energi (for all del er det helt greit altså) - og etterpå krever enda mer oppmerksomhet for å få pengene igjen = betjeningen har brukt tid de kunne brukt på andre kunder som kanskje endatil ble sure fordi de ikke fikk hjelp, på en kunde som kun lagde rot i kassen for dem

Klart de ble sure.

Skrevet

Skjønner at den ansatte ble irritert når du ønsker en tjeneste du ikke har krav på, og tar for gitt at du skal få den. Men en butikkansatt skal ikke vise at de er irriterte. Hun burde heller høflig og hyggelig ha sagt at dessverre kunne hun ikke hjelpe deg, da du ikke har krav på å kunne heve kjøpet.

Skrevet
Jeg var i en forretning for å kjøpe en ting i går. Jeg har aldri brukt et sånnt produkt før, og gikk rett bort til kassa og spurte om hjelp.

Den ene dama der fant fram tingen hun mente var best for mitt bruk og jeg sa at den sikkert var bra, og at jeg ville kjøpe den.

Jeg tenkte ikke på prisen først, og når jeg skulle betale stod det folk i kø bak meg, så jeg ville ikke sinke med å si "Nei, jeg vil ikke ha den allikevel".

Jeg regna med at varen kosta mellom 100 og 200kr, men den var et par hundrelapper dyrere. Jeg trengte uansett denne tingen, og gikk ut av butikken. Fem minutter senere fant jeg ut at det måtte være mulig å finne et like bra produkt til en bedre pris, og gikk tilbake til butikken.

Hun jeg handlet med var opptatt med andre kunder, så jeg gikk bort til en av de andre som arbeidet der. Jeg sa at jeg angret på kjøpet, ville levere tilbake og lurte på om jeg kunne få pengene tilbake.

Du kan få bytte den i noe annet her. Jeg spurte da om de hadde noe lignende som det jeg kjøpte, til en billigere penge. Hun viste meg en, men jeg sa at jeg ikke ville ha den heller. "Kan jeg ikke få pengene tilbake da?" sa jeg. "Det er ikke sånn vi gjør det her!" svarte hun surt.

"Jeg kjøpte den nettopp, nesten uten å tenke meg om :tristbla: " sa jeg.. Klokkeslettet stod på kvitteringen også. Da sa hun ingenting, men rota nedi kassa, fant frem sedler og mynter og jeg fikk tilbake pengene. Hun så skikkelig sint ut...

Nå bør jeg kanskje bare være glad for at jeg fikk tilbake pengene, men lurer likevel:

Noen som vet om lover og regler for dette? Trodde det var sånn at man har rett til å få tilbake pengene jeg...

Jeg og mange jeg kjenner har en sjelden gang angret på et kjøp, og gått tilbake til butikken raskt, og fått pengene tilbake. Stort sett med et smil av de ansatte. Men denne dama ble sur/sint... Skulle tro det var hennes egen pengebok hun måtte gi tilbake med... :forvirret:

Ok, trodde at alle butikken gjorde det sånn som jeg er vant til. Det stod "Varen byttes mot kvittering" eller noe på kvitteringen, så det var vel bare flaks at jeg ikke trengte å bytte til ny vare, men faktisk fikk pengene tilbake.

Men jeg reagerte på at hun ble så sur og sint. Hadde hun på en grei måte sagt at de dessverre ikke kan gi meg pengene tilbake, ferdig med det, så hadde det vært mer ok.

Hun "ga seg" uten at jeg trengte å mase, grynta, så ikke på meg, la frem pengene og sa ingenting da jeg sa "Takk" og smilte lettet... Det gir meg så lite lyst til å gå dit igjen. :sjenert:

Slik jeg leser det startet du jo en diskusjon om "problemet" ditt. Hun gav deg to alternativer, men du måtte argumentere deg til et tredje, som du ikke har krav på at hun skal imøtekomme. Da faller argumentet om at du ville godtatt et nei, hvis hun hadde vært blid.

Jeg hadde også blitt sur hvis jeg hadde vært butikkansatt og møtt en slik kunde. Hun gav deg tilbudet butikken har til angrende klunder, og du presser frem en tredje mulighet som de ikke tilbyr. Trolig ville hun bare bli kvitt deg siden det var travelt i butikken med flere kunder, og at hun ikke kunne diskutere mer med deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...