Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 vi har kjøpt oss leilighet... nå sitter vi her, litt lite informasjon fra meglern egentlig, solgte oss huset og forsvant på ferie.. så vi sitter her egentlig uten å vite noen ting. må undersøke litt her og der... men tenkteå høre her inne om noen vet hva den vanlige prosedyren er... har jo tatt opp lån, sitter med lånebeviset og alt er i orden. men dette skal jo betales og slikt. leiligheten skal vel tinglyses osv.. hvordan er det det ligger anda i forhold til å flytte fysisk inn? får man flytte inn med engang, eller må alt av papirer ordnes før man får nøklen`? med tanke på at det er sommerferie og slik og papirarbeid i dette landet generelt tar lang tid blir vi litt engstelige for når vi egentlig kan få flytte inn..... anybody?
Gjest Elfrida Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 Alt av papirer må ordnes før du får nøkkelen ja. Hvis megleren deres er på ferie kan du prøve å ringe meglerfirmaet og snakke med en av de andre meglerne.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 Vi hadde møte med megler og huseier for signering av kontrakt o.l. (Det var veldig mye signering...) Vi fikk da et kontonr. som stod på megleren. Vi avtalte også en overtakelsesdato. Banken overførte den dagen penger til megler. Megler bekreftet ovenfor huseier at pengene var kommet inn. Vi møtte da huseier i leiligheten og vi fikk nøkkel og signerte overtakelsespapirene etter at vi hadde sett at leiligheten så ok ut (vasket ok, ikke lå igjen rot, hadde ikke tatt med ting som skulle sitte fast...). Også dro tidligere eier, og leiligheten var vår. Vet ikke om det var noe sånt du mente, jeg. Evt tinglysing o.l. vet jeg ingenting om.
Snuppelure Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Det skal være et overtagelsesmøte, og forut for det får dere kontraken oversendt til gjennomlsing. Så tar dere punkt for punkt og alle disse spørsmålene samtidig. Det er også i dette møtet de fleste pairer undertegnes. Gratulere med ny bolig!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Vi hadde møte med megler og huseier for signering av kontrakt o.l. (Det var veldig mye signering...) Vi fikk da et kontonr. som stod på megleren. Vi avtalte også en overtakelsesdato. Banken overførte den dagen penger til megler. Megler bekreftet ovenfor huseier at pengene var kommet inn. Vi møtte da huseier i leiligheten og vi fikk nøkkel og signerte overtakelsespapirene etter at vi hadde sett at leiligheten så ok ut (vasket ok, ikke lå igjen rot, hadde ikke tatt med ting som skulle sitte fast...). Også dro tidligere eier, og leiligheten var vår. Vet ikke om det var noe sånt du mente, jeg. Evt tinglysing o.l. vet jeg ingenting om. ← Ikke meg over men... Husk at selv om du har lånetilsagn/lånebevis så må du snarest kontakte banken for å fylle ut lånepapirer. Banken sender obligasjonen (som du signerer på hos banken sammen med de andre lånepapirene) til megler. Megler sørger for tinglysing av skjøte og obligasjonen etter at dere har signert overtakelsespapirene som nevnt over. Gratulerer med huskjøpet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå