Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 Jeg har lån som begynner å løpe fra høsten av i lånekassen, på ca 120 000. Lurer litt på om det vil lønne seg å betale hele lånet på en gang og bli ferdig med det? Eller vil det lønne seg å betale litt og litt, som de setter opp? Jeg har pengene til å betale alt på en gang, men vil gjøre det som lønner seg mest. Om det har noe å si, så har jeg flytta ut av Norge. Kunne nok spørt lånekassen selv, men vil vite av andre også om hva som lønner seg. Lånekassa skal jo tross alt tjene penger på oss
Gjest LilSweetie Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 Hvis du ikke trenger å ta opp et nytt lån, vil det lønne seg å betale alt på en gang. Det løper jo renter og slikt. Men hvis du (som de fleste) skal ta opp boliglån eller andre store lån vil det ikke lønne seg. Studielån er det snilleste og billigste lånet du kan ha, så da vil det lønne seg å bruke pengene dine til å få lavere boliglån, og betale fort ned på det.
Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 Nei, blir ikke noe nytt lån. Så da er det kanskje greit.. Men leste litt på lånekassen og det var et sted det sto noe om at selv om du betaler alt på en gang, så kan du risikere å alikevel stå i gjeld???
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #4 Skrevet 1. august 2006 Selvsagt har du ikke gjeld når du har betalt den.
Gjest Elfrida Skrevet 1. august 2006 #6 Skrevet 1. august 2006 Lånekassa er en rar institusjon med sine egne regler om renter og tilbakebetaling som det er vanskelig for en vanlig dødelig å forstå.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. august 2006 #7 Skrevet 1. august 2006 jeg ville betalt alt med en gang. godt å bli ferdig med det!
Pasha Skrevet 1. august 2006 #8 Skrevet 1. august 2006 kanskje dersom du stryker på noen eksamner muligens? da blir jo en del av stipendet omgjort . men hva annet det kan være aner jeg ikke (og det blir vel også omgjort tilbake til stipend derosm du greier eksamen senere)
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #9 Skrevet 1. august 2006 jeg vet ikke hva de mener med at man kan stå i gjeld etter å ha betalt alt, men det kn kanskje ha å gøre med om man har avtale om fast rente eller det er andre utestående rentebep i tillegg til den summen man trodde man skyldte. Ville nok snakket med Lånekassa for å forsikre meg om at jeg betalte hele beløpet. Du sparer penger på å betale hele lånet med en gang, for da slipper du mesteparten av renteutgiftene (det er tross alt MANGE tusen kroner i løpet av noen år...). Om jeg har skjønt det rett da...
14062003 Skrevet 1. august 2006 #10 Skrevet 1. august 2006 Økonomene anbefaler en om å ikke betale hele studielånet før nødvendig. Det er fordi det er et svært godt lån. Gunstige betingelser eller hva de kaller det. 1) man kan få slippe å betale ved nedsatt betalingsevne (fødsel, arbeidsledighet, uførhet osv). 2) man kan i enkelte tilfeller få hele lånet slettet (uførhet er det vel) 3) dersom man dør så er lånet personlig og arves ikke slik som andre vanlige lån BEHOLD STUDIELÅNET!
Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #11 Skrevet 1. august 2006 Økonomene anbefaler en om å ikke betale hele studielånet før nødvendig. Det er fordi det er et svært godt lån. Gunstige betingelser eller hva de kaller det. 1) man kan få slippe å betale ved nedsatt betalingsevne (fødsel, arbeidsledighet, uførhet osv). 2) man kan i enkelte tilfeller få hele lånet slettet (uførhet er det vel) 3) dersom man dør så er lånet personlig og arves ikke slik som andre vanlige lån BEHOLD STUDIELÅNET! ← damn så hvis min mor døde nå, så kan jeg sitte med hennes huslån og slikt??? on topic Jeg er arbeidsledig, men etter hva jeg har forstått fører ikke det til annet enn at lånet kan bli utsatt mens renta løper. Så da er jeg jo tilbake til en større sum faktisk.
liv Skrevet 1. august 2006 #12 Skrevet 1. august 2006 om du er arbeidsledig så kan du få renta fryst også.
Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #13 Skrevet 1. august 2006 kanskje dersom du stryker på noen eksamner muligens? da blir jo en del av stipendet omgjort . men hva annet det kan være aner jeg ikke (og det blir vel også omgjort tilbake til stipend derosm du greier eksamen senere) ← vel, jeg slutta skolen før eksamen, så lånet er hele lånet, verken mer eller mindre. skjønner rett og slett ikke den setningen jeg, at selv om man betaler alt på en gang, kan man risikere å fremdeles være i gjeld... Kanskje best å spørre lånekassa om akkurat det.
jolie Skrevet 1. august 2006 #15 Skrevet 1. august 2006 (endret) Så da sletter jeg det. Jfr senere innlegg Endret 1. august 2006 av jolie
jolie Skrevet 1. august 2006 #16 Skrevet 1. august 2006 Du kan heller ikke arve din mors lån om du sier fra deg arven. Vil du ha barndomshjemmet må du ta alt som hører med, også restlån og heftelser. Men studielånet er personlig og slettes ved din død.
Pasha Skrevet 1. august 2006 #17 Skrevet 1. august 2006 jeg betalte hele gjelda mi på en gang og kun den. har ikke fått noe tillegsgjeld fordi jeg gjorde det. Men dersom du binder renta må du gjerne betale litt ekstra for å få betalt alt på en gang
jolie Skrevet 1. august 2006 #18 Skrevet 1. august 2006 Aha! Det var sånn det var! Sorry feilinformasjonen fra min side
14062003 Skrevet 1. august 2006 #19 Skrevet 1. august 2006 Når man arver, så arver man alt. Både positivt og negativt. Vanligvis går jo folk i pluss ved arv, men ikke alltid. Og da er det naturlig i mange tilfeller å si fra seg arven. Da får man ingenting, ingenting! Studielånet derimot blir i null ved død. Det finnes forresten forsikringer på lån som også gjør at lånet annuleres ved død. Dyrt, men "kjekt".
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #20 Skrevet 1. august 2006 Det er jo sant nok at studielånet er gunstig på noen måter. Jeg var selv arbeidsledig og fikk tilbakebetalt rentebeløp og slapp å betale en periode, men dette gjelder jo ikke evig (to år tror jeg). Jeg synes vurderingen om man skal betale tilbake hele lånet står på om en har en såpass stor sum som lånesummen man kan avse der og da. I noen tilfelle vil det selvsagt være bedre å bruke denne summen som egenandel ved kjøp av hus e.l. Samtidig betaler man jo renter i dyre dommer på studielånet også, og i noen situasjoner vil det sikkert være best å IKKE ha de jevnlige utgiftene på studielånet. Kommer litt an på inntekt o.l sikkert hva man synes er praktisk - lån eller ikke lån. har selv ujevn inntekt og skulle gjerne sluppet studielånet, men det jeg har av formue vil jeg heller spare til huskjøp (og ha som sikkerhet om det blir pengeknipe) enn sletting av lån. Men sånn i det store og det hele kan det vel ikke betviles at det er bedre å ikke ha lån enn å ha:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå