Gå til innhold

sos.ant.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest vibekelarsen

hei!

jeg tenker på å ta sosialantropologi..noen som har gjort det? spennendestudium? jeg leste at det er mulig å ta andre semester i india...-----mmmmmmm...er det vanskelig? mulig å lese 1. semester grunnfag på egenhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

har tatt et semester med det som da het sosialantropologiske studier i tromsø. det er sikkert skjedd endel forandringer i dag, men alt i alt var det et spennende studie. pensum var temmelig omfangsrik (3500 sider +), men så er det jo endel empiri man må gjennom, så det er ikke så galt alikevel. det mest spennende for meg var nok det vitenskapsteoretiske, og de forskjellige forklaringsmodeller og analytiske metoder som ble brukt for å "forklare" menneskelig adferd/kultur.

disse verktøyene er anvendelige på mange områder, fra små grupper til store samfunn, og det var ganske interessant å lese om div feltarbeider gjort i norge.

du bør nok undersøke de forskjellige studiestedene, ettersom det nok er litt forskjellig vektlegging og pensum, fra sted til sted.

i tromsø har det f.eks vokst frem et kompetent miljø innenfor antropologisk film, med prisbelønte produksjoner, laget av studentene.

universitet i århus, er kjent for sin vektlegging på det teoretiske, osv.

jeg vil tro at det kan bli litt vanskelig å lese dette faget som et selvstudium, hvis du ikke er erfaren student. dette fordi det kan være vanskelig å ta essensen i det teoretiske, pensum er stort, og mye av det interessante skjer på forelesninger og i studiegrupper. det er ikke bare bare å problematisere og analysere en artikkel helt alene, og slike enkeltstående artikler er en stor del av pensum. få iallefall med deg 1.semester på studiestedet.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg studerer hovedfag i sosialantropologi ved et universitet i Norge, og synes det er topp! Grunnfaget (og mellom- og hovedfag for den del) har et krevende pensum, særlig siden det for det meste består av ulike artikler, hvorav de fleste er skrevet på engelsk. Det er ikke, som feks på psykologi grunnfag, en bestemt bok i hvert fag, men en rekke ulike tekster av ulike antropologer / forfattere. Man kan vel alltids lese det på egenhånd, men jeg tror det blir vanskelig å få orden på ulike retinger og teorier uten å ha noen å diskutere med eller forelesere til å veilede. På mitt universitet er det i tillegg slik at en må skrive en bokrapport i hvert fag før en får lov å ta eksamen. Men i hvor stor grad det er mulig å lese på egenhånd kommer vel mest an på deg selv; om du har studieerfaring fra før etc. Jeg vil imidlertid ikke anbefale det.

Det stemmer at det går an å ta et semester i India, men akkurat her og nå kommer jeg ikke på hvem som arrangerer dette. Ta kontakt med et universitet, så kan de svare deg på det!

Hilsen snart sosialantropolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

...glemte en ting!

Til høsten går startskuddet for den nye reformen for høyere utdanning, og da må alle ta ex.phil. før de kan studere andre fag ved universitetene. Husk på det når du skal planlegge studiet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et grunnfag i sosialantropologi og det kan anbefales - det gir deg god kunnskap og gode holdninger overfor andre mennsker og kulturer :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta sosialantropologi grunnfag nå, og har også vurdert dette med deler av et semester i India. Har hørt at sos.antr. er kjempegøy og gleder meg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...