Gå til innhold

Babyjenta mi tåler ikke at jeg drikker melk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan virke som om lille M. på seks uker ikke tåler at jeg drikker melk eller spiser melkeprodukter... Magen har vært mye ugrei, den romler masse og hun har vondt. Bæsjen bare spruter ut, og hun proppser masse. Det roer seg når jeg kutter ut melk og melkeprodukter, har vært helt uten alt med melk i en uke nå og da var alt bra. Så drakk jeg en del melk + spiste ost, pølser etc søndag og mandag, og de dagene var ikke hyggelige for henne.

Det er en del allergiplager i familien (søstern min tålte ikke melk etter hun ble født til hun var 8-10 år), men ingen har reagert på hva moren spiser når de ammer.

Håper jo det går over etter hvert, kanskje alt om noen uker/måneder?

Andre som har erfaring med dette? Dere som har hatt babyer som har reagert på noe dere har spist, har de tålt dette etterpå? Har det vart hele ammeperioden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis har jenta mi tålt stort sett alt, så nær som to ganger jeg hadde spist brunstekt løk. Det som hjalp for mageknipen hennes da var å få i henne noen teskjeer med ammete. Da fikk hun ut luften.

Men jenta de er tydeligvis melkeintolerant. Så det er bare for deg å kutte ut melkeproduktene så lenge du ammer. Vanlig melk skal du jo helst ikke introdusere for barnet før det er et år, men det spørs nok om du må belage deg på at hun ikke tåler det da heller.

Har ikke særlig mye kjennskap til dette, men jeg har ei niese som var melkeintolerant som lite, men som har vokst det av seg. Hun er nå 5 år. Husker dessverre ikke hvordan det var i ammeperioden for hennes mamma.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Det der er vanligere enn mange tror (ikke så rart egentlig, det er snakk om et menneskabarn og ikke en kalv ;)).

Kutt ut melka når du ammer, og så behøver du nå ikke gi henne melk før du "må" (og med det mener jeg at hun får det i seg før eller senere via ferdigmat, så sant du ikke er nøye på det, men du behøver nå ikke gi henne det bevisst annet enn for å se hvor kraftig hun reagerer).

Skrevet

Jeg har en melkeintolerant sønn. Han er nå 11, og fortsatt tåler han ikke ubehandlet melk. Kan ikke drikke melk, spise is etc. Men litt tørrmelk i kaker går bra, og hvit ost, så med alle helsekostprodukter som finnes i dag går det helt fint.

Vi tant ut dette ganske sent, til tross for at mange i min familie er ømtålige for melk. Det sies at det følger i familier.

Han fikk også plutselig mye vondt når jeg ammet, og jeg har i ettertid lurt på om det kan være en sammenheng.

Ellers er det vanlig å råde mødre av kolikkbarn til å kutte ut melkeprodukter.

Bytt til rismelk, en variant finnes med like mye kalsium som melk, med med betraktlig mindre kalorier (vinn-vinn :) ). Etter en stund uten noen melkprodukter, prøv med hvitost (som jarlsberg etc). Disse ostene inneholder svært lite laktose, og det kan hende det går bra. Verden er kjedelig uten smeltet ost. Etterpå kan du se om det går bra med youghurtprodukter.

Skrevet

Kutte ut melkeprodukter er ett av de første rådene for kolikkbarn (dvs. mødrene deres).

Etter en stund skal man introdusere melk gradvis, dvs. først produkter som inneholder lite melk, ikke rett på ren melk i store glass.

Fikk en brosjyre om dette på helsestasjonen, men har den ikke lenger, det hjalp ikke på mine barn, det var nok noe annet som plaget dem.

Ganske vanlig at barn får vondt i magen når mamman spiser forskjellige matvarer, trenger ikke være noen intoleranse som vil vare ved når de blir større.

Gjest singel!
Skrevet

Jenta mi reagerte også når jeg drakk melk når jeg ammet, jeg kuttet det ut og alt ble bedre. Nå har hun begynt å drikke melk av kopp selv(er 16 mnd nå da) og det er ingen reksjoner så langt i allefall. Jeg trengte bare å kutte ut melk jeg da, gikk fint med ost og andre melkeprodukter men ikke ren melk.

Skrevet

bør vi ikke drikke så mye melk når vi ammer?eller er det helst de som har allergi i familien?

jeg er veldig glad i melk,må ha det bare må :ler:

kanskje jeg skal følge med litt jeg også,vi har ingen sånne plager i familien,men skal se om det er noe forskjell en dag uten melk og med.

Skrevet

Kjenner en som hadde det på samme måte med sitt barn. Kutt ut alt av melk og melkeprodukter selv mens du ammer. Når hun ikke lenger er fullammet, vent med meieriprodukter til hun er over året og introduser det i samråd med helsestasjonen. Husk at det også finnes melk i mange produkter du ikke tenker på, så du må nok belage deg på å lese innholdsfortegnelser fremover. Det er masete ja, men det går.

Ta også kontakt med helsestasjonen og få konkrete råd der.

Lykke til, og god bedring med jentungen.

Skrevet

Vi hadde det sånn med vår nr. 3. Jeg måtte holde meg unna absolutt alt som inneholdt det minste spor av melk/melkeprodukter ellers fikk han blod i avføringen og masse vondt. For han gikk det heldigvis over da han var rundt 5-6 mnd og etter det kunne jeg drikke melk igjen og han har heller aldri reagert på melk da han selv begynte å drikke det.

Skrevet

Hva med aa proeve laktoseredusert melk?

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg kjenner godt til melkeallergi da jeg har ei søster som ikke tålte melk før i tenårene, alt til henne ble laget med melkeallergi fra hun var knøttliten. Har også ei venninne som ikke tåler en dråpe melk i noe slags mat...

Godt å høre at andre som har opplevd dette har tålt melk når de har begynt å spise selv. Og vi vet jo ikke helt ennå om det er melken da, driver og tester ut nå så får vi se...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...