Susannah Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 Er det noen som driver med scrapbooking her inne? Synes det er en koselig hobby. Henger selvfolgelig aarevis etter med aa aa faa bilder inn i album, fordi det tar saa lang tid med hver side! Hvor kjoper dere utstyr og papir i Norge? Jeg har kjopt en del i utlandet, ser de har litt paa fotobutikkene i Norge, men til blodpriser. Noen som har noe bra software aa anbefale med fine fonts?
Malama Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 anbefaler forumet på www.scrapping.no Der får du tips om det aller, aller mete, både papirscrapping og digitalscrapping.
Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 Er det noen som driver med scrapbooking her inne? Synes det er en koselig hobby. Henger selvfolgelig aarevis etter med aa aa faa bilder inn i album, fordi det tar saa lang tid med hver side! Hvor kjoper dere utstyr og papir i Norge? Jeg har kjopt en del i utlandet, ser de har litt paa fotobutikkene i Norge, men til blodpriser. Noen som har noe bra software aa anbefale med fine fonts? ← Jeg vil anbefale deg å kontakte Veslo. Hun er flink med det der. Hun er flink til ganske mye egentlig.
Tjorven Skrevet 1. august 2006 #4 Skrevet 1. august 2006 Jeg driver med scrapbooking og har laget masse album allerede. Anbefaler dette forumet, her finner du masse tips: http://www.scrapping.no Ellers finnes det etterhvert massevis av norske nettbutikker, de har mye bedre utvalg enn fotobutikker og har bedre priser også. Men husk, dette er en dyr hobby, så pengene flyr fort. Her er noen av mine favorittbutikker: http://www.papirloftet.no http://www.scrapshop.no http://www.kreativhobby.no http://www.scrappegleder.no http://www.dineminner.no http://www.scrappejungelen.no
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #5 Skrevet 1. august 2006 Jeg klipper ut bilder og bakgrunner fra interiørblader, reisemagasiner osv. Det gjør hobbyen veldig mye billigere.
Malama Skrevet 1. august 2006 #6 Skrevet 1. august 2006 Sørg for å bruke syrefritt da. Det er det vedlig mye slikt sm ikke er. Og da blir bildene dine ødelagte over tid. syre misfarger nemlig bildene. Og det er jo dumt, når man først legger så mye arbeid i det.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #7 Skrevet 1. august 2006 Oooops.... Det har jeg ikke tenkt på. Hvordan sjekkes det? Står det noe sted i bladene? Husker de bildene som ble tatt av fotograf på 70-tallet. Kan nesten ikke se fargene i dag...
Tjorven Skrevet 2. august 2006 #9 Skrevet 2. august 2006 Oooops.... Det har jeg ikke tenkt på. Hvordan sjekkes det? Står det noe sted i bladene? Husker de bildene som ble tatt av fotograf på 70-tallet. Kan nesten ikke se fargene i dag... ← Du får kjøpt en PH-penn du kan teste med, men det ville overraske meg om bladene er syrefrie. Man må ofte kjøpe spesialpapir om man vil ha noe syrefritt.
dragonfly Skrevet 2. august 2006 #10 Skrevet 2. august 2006 Hvis dere har lyst på litt spesielle bakgrunner kan dere jo gå på spar kjøp eller andre steder de selger gardiner og spørre om rester... Billigere enn det blir det ikke
Tjorven Skrevet 2. august 2006 #11 Skrevet 2. august 2006 Hvis dere har lyst på litt spesielle bakgrunner kan dere jo gå på spar kjøp eller andre steder de selger gardiner og spørre om rester... Billigere enn det blir det ikke ← Men det er nok heller ikke syrefritt.
gard Skrevet 2. august 2006 #12 Skrevet 2. august 2006 Hei Jeg føler at jeg driver med moderne scrapbooking når jeg lager mine reisebrev. Her bruker jeg bilder som er tatt på turen, scanner billetter etc dersom det passer inn osv. Og det er ganske kjekt å se tilbake på det etter noen år
Siam Skrevet 2. august 2006 #13 Skrevet 2. august 2006 Jeg driver også med scrapbooking, men jeg scrapper ikke alle bildene mine, da ville jeg aldri blitt ferdig. Men jeg velger ut noen som jeg lager LO'er av. Jeg liker ikke å handle på nettet, jeg vil gjerne se tingene først... Og min favorittbutikk er Bikuben i Strømmen.
Cilla Skrevet 2. august 2006 #14 Skrevet 2. august 2006 Noen enkle tips: Begynn med de nyeste bildene, og jobb deg heller bakover i tid. Scrapp bare de beste, resten putter du i en vanlig album Det kan fort gå litt penger til denne hobbyen, men skal visstnok være billigere enn perlehobby ( har hørt fra de som driver med begge deler ). Et godt skjærebrett, kartong i diverse farger, evt noen mønsterark er en fin begynnelse. Bazzill er den mest kjente produsenten av kartong, men det finnes mange andre. Et album er faktisk ikke et must, men kjekt å ha visst du skal vise frem det du lager. Jeg scrapper bare i album med store plastlommer, i størrelsen 12"x12" (30,5x30,5 cm). De kan utvides med flere lommer. Det finnes også mange andre formater du kan velge mellom. Du kan også scrappe i album med kartongsider, men de aller fleste på forum som scrapping.no scrapper i disse plastlomme-albumene (post-bound album). Det finnes mange kjekke verktøy en kan bruke til å trykke ut bokstaver og figurer, men disse koster litt. Klistermerker og rubons (gnikke-på-bokstaver) er fine til overskrifter og annen tekst. Bruk gjerne håndskrift, det setter personlig preg på sidene dine. Evt skrive ut på fra pc. Gratisfonter finner du feks på www.dafont.com Bruk syre og ligninfrie produkter, du vil vel at albumene dine skal holde seg fine i mange mange år? Alt du får kjøpt i scrapbookbutikker skal være syrefritt. Spør du om det i en bokhandel så ser de bare rart på deg (skjedd meg ofte).
lillesky Skrevet 2. august 2006 #15 Skrevet 2. august 2006 Så artig med en scrappe-tråd! Jeg skal begynne med scrapping. Har noen feriebilder, som jeg vil lime på et ark, med litt pynt, så klrt. Og gi til min niese, slik at hun kan huske den fine Spaniaturen vår. Så jeg lurer på: - må jeg ha spesielt papir? - kan jeg bare lage et ark uten å putte det inn i album, går det an å sette det i ramme? - hva mer bør jeg ha?
Tjorven Skrevet 3. august 2006 #16 Skrevet 3. august 2006 Så artig med en scrappe-tråd! Jeg skal begynne med scrapping. Har noen feriebilder, som jeg vil lime på et ark, med litt pynt, så klrt. Og gi til min niese, slik at hun kan huske den fine Spaniaturen vår. Så jeg lurer på: - må jeg ha spesielt papir? - kan jeg bare lage et ark uten å putte det inn i album, går det an å sette det i ramme? - hva mer bør jeg ha? ← Det er mange gode råd over her, så der får du noen tips. Du trenger ikke noe spesielt papir, bare pass på at det er syrefritt. Du kan selvsagt lage et ark og putte i ramme, pass bare på å ikke ha for mye klumpete pynt, da blir det isåfall vanskelig å få glass i front. Som basis bør du ha følgende når du skal scrappe: -et visst utvalg av papir (mest ensfarget og heller noen få med mønster) -ulike typer lim -en god saks -en god papirkutter -noe pynt (bånd, eyelets, brads, metallpynt, blomster elle liknende) -bokstaver (rub-ons, sjablonger, klistermerker, kuttemaskin til å kutte bokstaver, eller kjøpe bokstavpakker fra folk med kuttemaskiner) Det er lurt å starte i det små, så man finner ut om det er en hobby man liker før man kjøper en hel masse. Du får også kjøpt såkalte startpakker, men disse anbefaler jeg ikke. De har alltid en masse ting man aldri får brukt. Lykke til!
Tjorven Skrevet 3. august 2006 #17 Skrevet 3. august 2006 Noen enkle tips: Begynn med de nyeste bildene, og jobb deg heller bakover i tid. Scrapp bare de beste, resten putter du i en vanlig album ← Veldig godt tips. Det er alltid morsomt å scrappe nye bilder først også. Veldig smart å også sortere bildene sine, så det er lett å finne frem til et tema eller en reise man vil scrappe. Husk også at du kan bruke mange ulike størrelser i albumet. Selv har jeg brukt en del 15*20-bilder også. Det kan fort gå litt penger til denne hobbyen, men skal visstnok være billigere enn perlehobby ( har hørt fra de som driver med begge deler ). Et godt skjærebrett, kartong i diverse farger, evt noen mønsterark er en fin begynnelse. Bazzill er den mest kjente produsenten av kartong, men det finnes mange andre. Et album er faktisk ikke et must, men kjekt å ha visst du skal vise frem det du lager. Jeg scrapper bare i album med store plastlommer, i størrelsen 12"x12" (30,5x30,5 cm). De kan utvides med flere lommer. Det finnes også mange andre formater du kan velge mellom. Du kan også scrappe i album med kartongsider, men de aller fleste på forum som scrapping.no scrapper i disse plastlomme-albumene (post-bound album). ← Personlig må jeg si at scrappe-hobbyen for meg har vært mye dyrere enn perlehobbyen. Kronene flyr fort og det er alltid en masse ting man føler man må ha. Bazzill er et godt tips, de selger pakker med ark som passer godt sammen. På den måten er det greit å skaffe seg noen ark som matcher litt. Album må man ikke ha, men jeg vil absolutt anbefale det. LO’ene (Lay Out’ene) holder seg mye bedre i et album. Selv har jeg scrappet i både 30*30, 8*8 og 6*6, alle størrelsene har sine fordeler og ulemper. En god begynnelse kan nok være å starte i 8*8-formatet, da er det ikke så vanskelig å fylle sidene som i 12*12. Det finnes mange kjekke verktøy en kan bruke til å trykke ut bokstaver og figurer, men disse koster litt. Klistermerker og rubons (gnikke-på-bokstaver) er fine til overskrifter og annen tekst. Bruk gjerne håndskrift, det setter personlig preg på sidene dine. Evt skrive ut på fra pc. Gratisfonter finner du feks på www.dafont.com ← Et godt tips er å kjøpe pakker med bokstaver også. På scrappeforumene er det mange som kan hjelpe til med dette. På den måten kan man få mange ulike bokstavpakker og farger til en OK penge. Hvis du vet hva slags overskrifter du skal ha, kan du få kjøpt det også. Ellers vil jeg påpeke dette med lim, for det er viktig å ha godt lim. Selv har jeg aldri brukt limstift eller flytende lim. Bruker stort sett kun limfirkanter fra Henzo (blå bokser som fås kjøpt i fotobutikker), Glue Dots, Zig limpenn, Herma Dotto + andre liknende varianter. Man må selvsagt ikke ha alt dette, men jeg anbefaler å investere i Glue Dots og limfirkanter iallfall.
Cilla Skrevet 3. august 2006 #18 Skrevet 3. august 2006 Ellers vil jeg påpeke dette med lim, for det er viktig å ha godt lim. Selv har jeg aldri brukt limstift eller flytende lim. Bruker stort sett kun limfirkanter fra Henzo (blå bokser som fås kjøpt i fotobutikker), Glue Dots, Zig limpenn, Herma Dotto + andre liknende varianter. Man må selvsagt ikke ha alt dette, men jeg anbefaler å investere i Glue Dots og limfirkanter iallfall. ← Ja det punktet glemte jeg Jeg bruker de fra 3L som man slipper å pirke av bakstykket på limet. Her er en liten limoversikt..... http://www.scrappegleder.no/index.php?cPat...9ce69919efdc69d Mounting sqqares bruker jeg bak papir og bilder. Zig lim penn eller xyron bruker til å feste bokstaver jeg har stanset ut fra quickutz eller annet verktøy. Bånd og blomster mm. fester jeg med glue dots. De Gluedots line har jeg forelska meg i, men den som er mest anvendelig er glue dots mini synes jeg. De er blanke og sitter kjempegodt med de fleste materialer.
Tjorven Skrevet 3. august 2006 #19 Skrevet 3. august 2006 Ang lim ja, Makin Memories har forresten kommet med 3 ulike limtuber. Den ene er for bånd, denne er jeg helt avhengig av. Den andre er for diverse, bruker denne til all pynt, spesielt blomster. Den siste er for metall. Alt dette er flytende lim, og veldig kjekt å ha tilgjengelig. Og Xyron glemte jeg også, denne bruker jeg på alt som er stanset ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå