Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #1 Del Skrevet 1. august 2006 Er det noen fysioterapeuter her? Lurer på om fysioterapi er et yrke med mye fysisk belastning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miesol utlogget Skrevet 1. august 2006 #2 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg er ikke fysioterapeut, men fysioterapistudent. Har allerede hatt flere praksisperioder så jeg mener jeg har greit innsyn i arbeidshverdagen. Fysioterapiyrket krever at man er "på beina" hele dagen, og noen vil kanskje kalle dette fysisk krevende. Det mange ikke tenker på er at de fleste yrker er for LITE fysisk krevende nå om dagen, alt for mye stillesitting. Men for å svare litt mer skikkelig. Det er veldig varierende hvor fysisk krevende de ulike behandlingsteknikkene er. Hvor sliten man blir av det avhenger mye av hvor gode arbeidsstillinger og metoder man har lært seg. Som spinkel kvinnelig fysioterapeut må man bare innse at med store pasienter er det enkelte teknikker som bare ikke lar seg gjennomføre. Alt i alt handler det mye om hvordan man bruker egen kropp og andre redskaper for å spare krefter/kroppen. Selv synes jeg det er genialt med en jobb der jeg får rørt meg, og til og med trent i arbeidstida i forbindelse med treningsgrupper som mange fysioterapeuter driver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #3 Del Skrevet 1. august 2006 Takk for informativ post, miesol. Da får jeg nok heller se meg om etter et annet yrke. Jeg er ekstremt hypermobil, så det er ikke noe særlig om skuldra mine popper ut av ledd når jeg står og bryter på en svær pasient. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kristian_* Skrevet 1. august 2006 #4 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg jobber som fysioterapeut, og når det gjelder lønn er den ganske elendig. I kommunesektoren tjener en nyansatt fysioterapeut ca rundt kr 280 000,- og etter mange års ansiennitet i kommunen er man på 300 000,- + M.a.o. ikke mye å leve av! Selv jobber jeg heldigvis i privat sektor og har lønn så det holder (over millionen), men det koster i arbeid, og jeg har jobbet mye (+ hatt litt flaks med å starte sammen med studiekamerater) for å oppnå det. Jeg vil fraråde folk å begynne å studere fysioterapi, fordi det er en overflod av dem i Norge! Det er for mange folk, og for få jobber... Jeg håper regjeringen foreslår tiltak som gjør at færre nordmenn reiser til utlandet for å utdanne seg til dette yrket, og at det begrenses ytterligere på antall studieplasser i Norge: vi har for mange, og slik har det vært i flere år nå. Et annet stort problem innen vårt yrke er at nesten ingen får statlig driftstilskudd, dermed må de fleste jobbe i offentlig sektor, noe som faktisk ikke er ønskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå