BMD Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 Etter fjaksten år med kristendom på skolen er det utrolig hva jeg ikke vet: Hva sier bibelen om bruk av vold egentlig? Når er det riktig å forsvare seg (med voldelige midler), og når skal man vende det andre kinnet til?
iviking Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 Et av de 10 bud sier "du skal ikke slå ihell"
Gjest gjest1 Skrevet 5. august 2006 #3 Skrevet 5. august 2006 Hva med å slå noen til respiratortilstand? Da er du jo helt safe.
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 5. august 2006 #4 Skrevet 5. august 2006 jepp, så kan du bli rettferdiggjort av gjerninger.
BMD Skrevet 5. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2006 Respiratortilstand var lurt :-) Skal prøve å begrense meg til det i fremtiden :-)
BMD Skrevet 5. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2006 Et av de 10 bud sier "du skal ikke slå ihell" ← Og da er spørsmålet mitt: Tolker du det som at du ikke skal slå ihjel uansett, selv ikke som siste mulighet til å redde ditt eget eller andres liv? Det tror jeg det er få som gjør. KrF har nå for eksempel vært med på å sende norske soldater både her og der.
iviking Skrevet 5. august 2006 #7 Skrevet 5. august 2006 nei det gjør jeg ikke. Det finnes flere situasjoner hvor det å slå ihjel kan rettferdiggjøres. se http://www.katolsk.no/artikler/rettkrig.htm for mer info. Det var for øvrig det femte budet som sier at du ikke skal slå ihel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå