Gå til innhold

Tjener mer enn de andre på jobben

Gjest Gjest_Dolly Duck_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Dolly Duck_*

Jeg tjener mer enn mine kolleger på jobb, og føler jeg blir uglesett på av dem for det...tenker mye på det og får dårlig samvittighet. På den ene siden vet jeg at lønnen er i tråd med andre i min stilling, på den andre siden vet jeg at flere av de jeg jobber med er lavere lønnet enn det de ville ha fått i større byer.

Jeg er glad for min lønn :) men får dårlig samvittighet fordi de andre er misunnelige (og synes kanskje ikke at jeg fortjener min lønn).

Noen flere her? Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det hadde jeg ikke brydd meg noe om. Hva du tjener er en sak mellom deg og sjefen din. Dersom de andre på din arbeidsplass ikke klarer å forhandle seg til samme lønn er det deres problem - ikke ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for, du har klart å forhandle deg fram til bedre lønn, sånn er det bare. Hadde jeg vært en av de andre hadde jeg imidlertid raskt krevd å få tilsvarende (eller høyere ;)) lønn, det skal være lik lønn for likt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gaute_*
Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for, du har klart å forhandle deg fram til bedre lønn, sånn er det bare. Hadde jeg vært en av de andre hadde jeg imidlertid raskt krevd å få tilsvarende (eller høyere  ;)) lønn, det skal være lik lønn for likt arbeid.

Helt uavhengig av innsats og resultater, mener du? Hvis A og B har samme atillingsart og kompleksitet - og samme utdannelsesbakgrunn (like mange år og tilsvarende like gode grader) får tilnærmet lik lønn - men A får til bedre resultater enn B, og A legger mer sjelen sin i arbeidet og yter mye mer for arbeidsgiver enn det B gjør: mener du virkelig at de to skal ha krav på lik lønn? :overrasket:

Hvis du svarer "ja" på det må jeg si jeg er glad jeg ikke jobber i samme sektor/på samme arbeidsplass som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal innsats og resultater på arbeidsplassen telle med, men det er ikke alle arbeidssteder hvor dette er mulig. I svært mange yrker er det vanskelig å måle resultater, da blir det mye synsing, og jeg hadde ikke uten videre godtatt at en med samme bakgrunn, utdannelse og ansiennitet som meg hadde fått høyere lønn. Jeg tviler meget sterkt på at alle lønnsforskjeller rundt om i Norge kun kommer av forskjeller i resultat og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Veldig enig med Arkana. I de fleste yrker kan man ikke måle resultater, og mange steder der man måler er målingene bare tull. Mye smisking og nepotisme ute og går. Hvis man gjør en kjempejobb kan man få andre og større ansvarsoppgaver, bli forfremmet o.l, og DA kan man få høyere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man gjør en kjempejobb kan man få andre og større ansvarsoppgaver, bli forfremmet o.l, og DA kan man få høyere lønn.

Ikke i kommunen er dette mulig... :roll::klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...