Gå til innhold

Mangolden blir så høy

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har bladbete/mangold i grønnsakshagen for første gang, og er veldig fornøyd med veksten og smaken på disse plantene. Men jeg lurer på om det er normalt at de vokser seg høye og begynner å blomstre? Noen av plantene har nemlig begynt å gjøre dette. Hvis det ikke er normalt, hva ka jeg gjøre for å unngå det, både på de resterende mindre plantene og til seinere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner ikke mangold spesielt, men mange planter gjør det slik om det er tørke og sinnsykt varmt om sommeren. Det er vel plantens evne til å tilpasse seg tørkeperiode. Husk for en plante gjelder det bare å blomstre og sette frø så arten kan bringes videre neste år. Det virker som om mangolden din gjør det nå. Ingen ting å gjøre med nå. Høst det du kan og fråts. Mange mener kvaliteten forringes litt etter blomstrong.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar:-) Ja, det kan nok ha vært varmen og lite nedbør som har gjort det, jeg har ikke vært spesielt flink til å vanne heller. Men de så liksom ikke så tørre ut, og det har gått bra med rødbetene som jeg trodde var mer sensitive... jaja. Noen av plantene har ikke utviklet seg sånn da. En annen ting er at mangold kan være toårig om det er mil vinter - noe som vet om blomstring ødelegger for dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...