Gjest Gjest_Olivia_* Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 Var på ferie i Afrika og fikk dilla på oliven (har ikke vært så begeistret for de før). Spesielt de sorte som var litt spisse var nydelige! Så kjøpte jeg et glass Oliven i dag på Rimi og ble forferdelig skuffa, de var fæle!!! Hvor får jeg tak i gode oliven? I løsvekt på invandrerbutikkene? Andre butikker (bor i Oslo)? Skal ta av meg noen kilo (fem) og har kuttet snacks. Tenkte jeg kan spise oliven som erstatning når jeg får lyst på noe godt, for det er vel ikke særlig fetende? Og en ting til som muligens "alle vet": Blir oliven saltet, de ferske også, eller er de salte på smak i utgangspunktet?
Gjest piaf Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Den type oliven du beskriver høres ut som kalamataoliven, de kan kjøpes i løs vekt på endel innvandrerbutikker. Når man kjøper svarte oliven, er det viktig å velge de med stein - når steinen er fjernet, trekker olivenen for mye lake til seg og smaker vassent (som dem man kjøper på glass). Oliven får den salte smaken fra saltlake. Ellers er det jo riktig at oliven inneholder mye kalorier i form av fett (olivenolje lages jo av oliven... ), men det er sunt fett.
Gjest Gjest_olivia_* Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Takk skal du ha! Har ikke tenkt å spise mengder av oliven, men en liten håndfull i stede for potetgull når jeg er sugen på noe godt
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #5 Skrevet 1. august 2006 Inneholder ikke så mange kalorier da. Husker ikke hvor mye, men leste på et glass her en dag og avskrekkende var det da ikke.
Leo Skrevet 1. august 2006 #6 Skrevet 1. august 2006 Kaloriinnholdet i oliven varierer, men grønne oliven inneholder ca. 120 kcal pr. 100 gr. mens sorte inneholder ca. 370 kcal pr. 100 gr. (Oliven som ligger i olje, inneholder selvfølgelig flere kalorier). Selv om oliven inneholder en del kalorier, er det langt sunnere som snacks enn f.eks. potetgull. Erfaringsmessig er det også begrenset hvor mange oliven man faktisk orker å spise...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå