Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente som skal begynne på skolen om få uker og trenger da en del praktiske ting som ransel, gode ytterklær og sko. I tillegg har vi invistert i en del dongribukser og jumprer/t-skjorter på salg.

Men jeg går hele veien rundt og føler at det er noe jeg har glemt. Hva kjøper dere til 6 åringene når de begynner på skolen av ting man trenger og ikke trenger???

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

God ransel.

Gymnastikk sko (med lyse såler)

Gode ytterklær og sko

Godt regntøy (de har turdager)

Klær generelt

Matboks

Drikkeflaske (dersom hun ikke skal ha melk på skolen)

Gjest Gjest
Skrevet

Bokbrede.

På de fleste skolene får de en bok eller to som det skal legges brede på.

Gjest gjest1
Skrevet

pennal med blyanter, viskelær, farger og blyanspisser

Gymbag/gympose som ikke er allt for stor

Bokbind

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ei jente som skal begynne på skolen om få uker og trenger da en del praktiske ting som ransel, gode ytterklær og sko. I tillegg har vi invistert i en del dongribukser og jumprer/t-skjorter på salg.

Men jeg går hele veien rundt og føler at det er noe jeg har glemt. Hva kjøper dere til 6 åringene når de begynner på skolen av ting man trenger og ikke trenger???

Ta det med ro, du kommer på det etterhvert. Butikkene er åpne også etter skolestart ;)

Gjest Single og heldigvis uten barn
Skrevet

Hav er "brede"? :forvirret:

Det heter faktisk ikke "pennal", men penal.

Gjest Gjest_Minni_*
Skrevet
Hav er "brede"?  :forvirret:

"Brede" er nok bokbind.

Det heter faktisk "pennal".

Hva betyr spørreordet "hav"? :legrine:

Gjest Gjest
Skrevet
Hav er "brede"?  :forvirret:

Det heter ikke "hav" heller :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Dessuten heter det faktisk pennal :legrine:

[

Skrevet

brede vil jeg tro er bok-papir, eler bok-bind som noen kaller det.

Da mine var 6 år , kjøpte vi pennal. Ransel fikk de på skolen, den orange førsteklasse-sekken, og den brukte alle i første klasse. Matboks og drikkeflaske, om dere ikke har dette fra før. Gymbag trengtes ikke før i tredje klasse, da de ikke skifter til gym-timene før i tredje. Noen skoler il ha gymsokker, andre ikke. Dette vil dere få informasjon om.

Regntøy, gummistøvler, vindjakke, og annet tøy hadde vi, så noe nytt til skole-start fikk de ikke, annet enn et antrekk til første dagen.

Læreren vil si ifra hva de trenger på et skriv / foreldremøte

Ceca ;)

Gjest Sativa
Skrevet

Kan være lurt med et par sandaler eller tøfler også, de bruker vel innesko tenker jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Tøfler/innesko er nok lurt.

Pennal bruker de ikke i første klasse. På vår skole får de ikke engang ha pennalet med på skolen. Skal kun bruke blyantene de har i klasserommet.

Gymbag har de neppe bruk for, men joggesko med lyse såler til å bruke i gymnastikk timene.

Bokbind, ransel, matboks, drikkeflaske.

Skikkelig klær til å ha ute i all slags vær. Det kan faktisk være lurt å ha et ekstra sett regnklær hengende i garderoben på skolen.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det kun østkantfolk her da, kanskje?

Sier dere "bannan" og "pennal"...?

:overrasket:

Skrevet

Er det bare sånne folk som kan stave her kanskje?

Det skrives faktisk pennal, uavhengig av hvordan man uttaler det. :overrasket:

Gjest Gjest_Minni_*
Skrevet
Er det kun østkantfolk her da, kanskje?

Sier dere "bannan" og "pennal"...?

:overrasket:

Slå opp i en ordbok om du ikke tror oss.

Skrevet (endret)

Joda uregistrert, butikkene er nok oppe etter skolestart også, men det var da ikke det som var problemet, eller det er vel ikke så mye av et problem.

Men det er alltid kjekt å ha ting i ordnede forhold til første skoledag. Det er kanksje ikke det kjekkeste å komme med matpakke i matpapir hvis alle andre har nye flotte matbokser. Skjønner??

Selv om det er viktig å skille seg ut som voksen er det helst ikke det barna ønsker når de er små, da vil de gjerne være/ha det de andre har. På en sånn dag er det vel ingen vits å skille seg ut med en gang.

Endret av Pearl
Gjest Gjest1
Skrevet

Det er ikke alt som trengs første skoledag. Som oftest får man en del informasjon da, om hva det forventes at elevene har. Jeg ville tatt det med ro med gymting og slikt litt. :)

Skrevet

Har kjøpt ny ransel til tøtta. Var innom en butikk for å finne ransel til henne. Joda, tøtta visste hva hun skulle ha og sprang rett bort til hylla. En lilla en, med masse duppeditter på. Så også at den hadde fått sånn "best i test" i VG så da tenkte jeg at -jo, den kan hun vel få....

MEN - før jeg kjøpte den ville jeg at hun skulle prøve den MED tyngde i. Hva er liksom poenget å prøve en ransel som er tom...?! Så, jeg fylte ranselen med bøker fra butikken. Tøtta som hjalp til ble litt sånn stuss, men når jeg forklarte hvorfor skjønte hun og var helt enig i resonnementet mitt....

Så, med ranselen fylt opp med bøker stramma jeg til her og løsna på reimer der. Også fikk hun et par runder rundt i butikken. Og jo, den satt som støpt på ryggen hennes :)

Utover ransel....tja, nye sko (+ vintersko), vinterjakke, nytt regntøy, støvler...og that's about it.

Tar en rååååsjans og håper på at butikkene er åpen _etter_ skolestart også ja... :icon_lol:

Gjest fluesmekker
Skrevet

O/T dette, men jo det staves faktisk pennal, selv om jeg pleier å stave det penal. Det uttales jo penal, ihvertfall her på vestlandet... Men så er det mange andre ord som ikke uttales som de skrives heller.

Gjest gjest1
Skrevet

Her bruker alle barna pennal...

Sekk, pennal, og kanskje noen nye klær til første skoledag holder vel i begynnelsen? Etterhvert får man beskjed om hva annet de trenger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...