Gå til innhold

Koffeinist :-(

Furstina

Anbefalte innlegg

Fann en länk om kostråd för gravida i forumet om rökt lax och läste om kaffe och koffein. :(

Jag trodde jag var duktig och ordentlig, men inte i överkant försiktig. Röker inte, tränar duktigt, äter bra och sunt, tar vitaminer (men slarvar lite), drack lättöl på nyårsafton bara I FALL jag blir gravid denna period. Men så var det det där med kaffet då... :x

http://www.snt.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.  

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn…  

… 1 - 2 kopper kaffe per dag.  

Jag kommer få problem.... det är inte så att jag MÅSTE ha min kaffekopp utan att det bara är en vana. Jag dricker oftast 2 koppar på morgonen på jobbet och ytterligare en innan lunch, efter lunch är det kanske lika många till. ca 5-6 koppar starkt kaffe om dan... Det är mest vanan att gå bort och hämta en kopp, sitta och smutta på den, tänka lite, jobba, hämta en till... Hemma är det bättre, inte samma vanor och mera pyssel att göra en kopp än att bara gå och hämta.

Är det nån som har tips på avvänjning? Vatten fungerar inte alls lika bra, jag har testat, kanske tuggummi? Kaffe och tuggummi är inte gott tillsammans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvorfor ikke prøve koffein-fri kaffe? Jeg har aldri smakt det selv, og vet ikke om smaken er annerledes, men det kan jo være en grei erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange typer te som er bra for gravide. Vanen med å drikke på noe varmt er vanskelig å bli kvitt, så jeg tror en bra erstatning er bedre enn å prøve å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffeinfritt kaffe finns inte på jobbet. Vet inte heller hur det smakar men kaffe i sig är ju egentligen inte nyttigt i större doser, det innehåller en del andra toxiner (gifter) om jag minns rätt.

Te ska inte heller drickas i några större doser, ska undersöka det där med gravid-te. Det är nog den varma drycken som saknas. Eller kanske mineralvatten... fast det kan ju bli dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at grønn te skal være annbefalt for gravide i alle fall. Ellers kan vel ikke kakao eller varm sjokolade skade? Har dere ikke vannkoker på jobben, så kan du jo ta med din egen te eller en pose med kakaopulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heldigvis liker jeg ikke kaffe, men jeg er veldig glad i te. Hørte også at dette heller ikke er så lurt å overdrive under svangerskapet, så jeg kuttet ut det også. Men så var det den varme drikken da i disse vintermånedene.....

Jeg har hatt med meg porsjonsposer med kakao på jobb. Vi har vannkoker, så det er veldig enkelt å få laget seg en kopp. Hvis jeg ikke har hatt lyst på den søte kakaoen, så har jeg rett og slett drukket BARE varmt vann. Det høres kanskje ikke så veldig godt ut akkurat, men det er utrolig hva man blir vant med! :ler:

Nå drikker jegofte varmt vann og synes faktisk det er veldig godt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo vi har vattenkokare (på båda kontoren) men kakao är allt för sött för mig (och mina tänder), vanligt varmt eller kallt vatten får det bli från nu. Ska leta efter gravidvänligt te också, grönt te sa ni? Det är gott, ska genast köpa det.

Ska försöka ta med mig frukt att knapra på i stället för kaffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Fustina

tror nu ikke du skal være så nervøs, jeg sidder på hjemmekontor og jobber og der ryger noget kaffe om dagen :D men da jeg blev gravid kunne jeg hverken drikke kaffe eller ryge jeg spydde som en gris, efter de første måneder med kvalme og opkast, begyndte jeg at kunne drikke kaffe igen og fik i mig et par kopper om dagen nu her i slutte af svangerskabet kan jeg ikke drikke kaffe da får jeg halsbrand og sure opstød cola har jeg heller ikke kunne få ned, men har nu drukket en del te i graviditeten.... uden problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har litt samme problem som deg. Så jeg spurte jordmor hvor mye jeg kan drikke. Hun sa 3 kopper om dagen. (Ingen sier visst helt det samme)

Slik har jeg "fikset" dette: 1 kopp om morgenen, en midt på dag og en på kvelden. Når jeg ellers vil ha noe går det på koffeinfri. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle klare det, da jeg er så utrolig glad i kaffe. Men for meg har det fungert bra.

Lykke til til deg :) (Jeg synes også man ikke skal bli for hysterisk selv om vi er gravid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er koffeinet du er avhengig av, men bare vil ha noe varmt og godt, kan du prøve varmt vann med sitron i. Jeg synes det er kjempegodt - og så så sunt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes koffeinfri , frysetørret kaffe (nescafe). Det er jo en mulighet i overgangsfasen...?

Da trenger du bare varmt vann og en kopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange urteteer som egner seg for gravide. Disse inneholder ikke teblader (koffein) i det hele tatt, så de er trygge å drikke. Helsekostbutikker har stort utvalg og kan sikkert gi råd om hva som egner seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...