Gjest Mor til sengevæter Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 I helgen var jeg vitne til en mor som kjøpte bleier av merket "DryNites" til sønnen sin. Hun gikk rundt i butikken med 3 bleiepakker i hendene mens de fant frem andre varer, uten å dekke de til mens sønnen fulgte blygt etter. Han forsøkte å holde så god avstand han kunne, men ble stadig bedt om å holde seg nær moren. Det var tydlig at han var brydd og utilpass med situasjonen. Har selv vært og har barn som er sengevæter så jeg må si jeg følte sterkt med han der de sto i en lang kø med bleiepakkene. Dere som har barn som er sengevætere, gjør dere dette også, dvs. kjøper bleier helt åpenlyst uten å bekymre dere, eller er dere forsiktige? Tenk om noen kjente ser det?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Å være sengevæter er jo ikke noe å skamme seg over. Selv har jeg ingen sengevætere, men tror nok jeg hadde passet på å handle bleier når barna ikke var med, netopp for å skåne barna for ekle og pinlige opplevelser.
Far til 2 Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Jeg synes dette var veldig ubetenksomt av moren. Om noen av barnets venner hadde kommet, eller noen av vennenes foreldre kommer (og senere ubetnksomt snakker om dette så barna hører på), kan det skape helt uutholdelige problemer for barnet. Da jeg opplevde samlivsbrudd og flyttet ut tok det ca 6 mnd før det eldste barnet ble sengevæter. Dette holdt på i ca 2 år. Idag er problemet borte, men barnet er fortsatt livredd for å tisse på seg om natta om det overnatter borte. Når voksne blir ubetenksomme i slike situasjoner som TS referer til kan det bli helt uholdbart for barnet. Ryktene går fort på skolen selv om det bare er ett barn som vet om dette i utgangspunktet.
Siadatra Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Det er jo ikke sikkert at bleiene var til ungen som var med i butikken. Hun kan ha et barn til, og da tenkte hun nødvendigvis ikke på at det skulle kunne være flaut for han som var med. Kanskje....
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 31. juli 2006 #5 Skrevet 31. juli 2006 Jeg sitter i kassen på Meny, og en dag kom det en mann som la en bærepose på rullebåndet sammen men masse matvarer. Inni denne nøytrale plastposen lå det en pakke med de største Libero bleiene. Mannen så min reaksjon, altså at jeg lurte på hvorfor han hadde lagt bleiene i en pose og lente seg over disken til meg og hvisket: "de er til min sønn som er sengevæter, han syntes det er litt flaut med bleiene skjønner du" også blunket han til meg. Bak han stod det en gutt på en 6-7 år som jeg ikke hadde lagt merke til, så han gjorde for å ta hensyn til sin sønn. En flott og veloverveid handling syns jeg.
Ottine Skrevet 31. juli 2006 #6 Skrevet 31. juli 2006 Tror nok jeg hadde valgt å være litt diskrè, ja.
:-) anna Skrevet 31. juli 2006 #7 Skrevet 31. juli 2006 Nå skriver du ikke noe om hvor gammel denne gutten var da.. Min sønn er fem og et halvt og bruker dry nites om natta. Han synes ikke det er flaut i det hele tatt. Og hadde ikke reagert om vi så bar bleiepakkene på hodet. Men vi kaller det ikke bleier, vi har funnet et annet ord på det som ikke er babyaktig. Og vi har snakka om at det er store barn utenpå pakken og at han dermed kan se at det ikke er bleier, men derimot til store barn.
Far til 2 Skrevet 31. juli 2006 #8 Skrevet 31. juli 2006 Jeg sitter i kassen på Meny, og en dag kom det en mann som la en bærepose på rullebåndet sammen men masse matvarer. Inni denne nøytrale plastposen lå det en pakke med de største Libero bleiene. Mannen så min reaksjon, altså at jeg lurte på hvorfor han hadde lagt bleiene i en pose og lente seg over disken til meg og hvisket: "de er til min sønn som er sengevæter, han syntes det er litt flaut med bleiene skjønner du" også blunket han til meg. Bak han stod det en gutt på en 6-7 år som jeg ikke hadde lagt merke til, så han gjorde for å ta hensyn til sin sønn. En flott og veloverveid handling syns jeg. ← Det synes jeg var flott gjort. De fleste av oss kan nok være ubetenksomme en gang iblandt (inkl. meg selv dessverre). Men at andre tar hensyn på denne måten bør være et forbilde. Jeg skal tenke mer igjennom egne måter å handle på ved en senere anledning. Det er viktig at barn får beholde den vennekretsen de har opparbeidet seg.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #9 Skrevet 1. august 2006 Jeg synes at slike ting burde blitt mer alvorlig tatt opp på skolen. At noen barn har problemer og til og med voksne(eldre). Da må dem bruke bleier. Det finnes også mange andre mobbeemner som kunne vært diskutert på skolen, og man kunne tatt opp slik at barna ble opplyste om dette. Dette gjelder treg mage, størrelse på kjønnsorganer osv som barn er flaue over. Skolene er alfor lite flink til å jobbe med slikt, blir kun tatt opp når et faktisk problem oppstår og såvidt da. Skoleme burde tatt opp slike emner og gjort dem anminnelige, slik at barn med slike problem kun trenger å tenke på selv problemet, og at medelever heller er støtte i den vanskelige tiden Barn kan faktisk vise medfølelse og støtte bare dem får lært det
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 1. august 2006 #10 Skrevet 1. august 2006 Det er jo ikke sikkert at bleiene var til ungen som var med i butikken. Hun kan ha et barn til, og da tenkte hun nødvendigvis ikke på at det skulle kunne være flaut for han som var med. Kanskje.... ← Ja, de kunne ha vært til hvem som helst, men sannsynligheten for at en mor kjøper bleier til eget barn er jo nok så stor slik at folk kan legge en + en sammen. Dessutten levnet barnets reaksjon liten tvil om hvem bleiene var til. De kjøpte den blå pakken for barn i alderen 8-15 år (bleier beregnet på 27-57 kg), og jeg vil tippe gutten var rundt 10 år. Jeg er ikke et sekund i tvil om at han var sjenert over situasjonen fordi bleiene var til han, tror ikke han ville ha reagert slik ellers. Jeg kjøpte selv bleier den dagen så jeg kom bort i hyllen om trent likt med de, det var derfor jeg la så godt merke til situasjonen.
Pasha Skrevet 1. august 2006 #11 Skrevet 1. august 2006 jeg hadde overhodet ikke tenkt over det. hadde vel egentlig tenkt at de var til et mindre søsken. men nå er jeg jo ikke så inne i det med bleier at jeg vet at den "blå" pakken er for store barn
Murron Skrevet 1. august 2006 #12 Skrevet 1. august 2006 har ikke barn med de problemene, men er enig i at det må være "flaut" for den stakkars gutten. Moren var nok bare ubetenksom og travel..
Bobeline Skrevet 2. august 2006 #13 Skrevet 2. august 2006 (endret) Jeg synes at slike ting burde blitt mer alvorlig tatt opp på skolen. At noen barn har problemer og til og med voksne(eldre). Da må dem bruke bleier. Det finnes også mange andre mobbeemner som kunne vært diskutert på skolen, og man kunne tatt opp slik at barna ble opplyste om dette. Dette gjelder treg mage, størrelse på kjønnsorganer osv som barn er flaue over. Skolene er alfor lite flink til å jobbe med slikt, blir kun tatt opp når et faktisk problem oppstår og såvidt da. Skoleme burde tatt opp slike emner og gjort dem anminnelige, slik at barn med slike problem kun trenger å tenke på selv problemet, og at medelever heller er støtte i den vanskelige tiden Barn kan faktisk vise medfølelse og støtte bare dem får lært det ← En avsporing; det er skolens ansvar å ta opp problemer som oppstår på skolens område, eller på skoleveien. Uansett hvilken grunn som er grunnlaget for mobbingen eller problemet. Det er foreldrenes oppgave å oppdra barna sine, og dermed er det deres ansvar å gjøre sine barn bevisst på ulike problemer som barn kan oppleve. Enten dette er sengevæting, utseende, klær og lignende. Det er nok ønsketekning fra mange foreldre at det er skolens oppgave å oppdra barna deres når skolens oppgave er at gi barne en utdannelse. Skal de begynne med oppdragende virksomhet blir det for lite tid til å lære fag i skolen. Foreldre selv må lære barna sine at mennesker er individuelle, og at alle fortjener resepkt uansett. Endret 2. august 2006 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #14 Skrevet 2. august 2006 En avsporing; det er skolens ansvar å ta opp problemer som oppstår på skolens område, eller på skoleveien. Uansett hvilken grunn som er grunnlaget for mobbingen eller problemet. Det er foreldrenes oppgave å oppdra barna sine, og dermed er det deres ansvar å gjøre sine barn bevisst på ulike problemer som barn kan oppleve. Enten dette er sengevæting, utseende, klær og lignende. Det er nok ønsketekning fra mange foreldre at det er skolens oppgave å oppdra barna deres når skolens oppgave er at gi barne en utdannelse. Skal de begynne med oppdragende virksomhet blir det for lite tid til å lære fag i skolen. Foreldre selv må lære barna sine at mennesker er individuelle, og at alle fortjener resepkt uansett. ← Det jeg tenkte på var at det burde vært tatt inn i pensum som et generelt "problem". Faktisk ganske vanlig at noen barn har problemer å holde seg tørre. Hvorfor må det skje noe før barn får slik undervisning? Tenk så greit det hadde vært hvis slike ting bli alminneliggjort, da kunne barna sluppet å være flaue. Så trengde disse elevene ikke å skjule at dem brukte bleie. Tenk på hvis barna skulle overnatte på skolen. Da kunne disse elevene bare ta frem bleien selv om dem andre så på. Hadde ikke vært noe problem fordi han/hun var da blant ei gruppe som brukte slikt. No deal, liksom Da kunne heller dem andre elevene være støttespillere
Gjest Margarete Skrevet 2. august 2006 #15 Skrevet 2. august 2006 Nå skriver du ikke noe om hvor gammel denne gutten var da.. Min sønn er fem og et halvt og bruker dry nites om natta. Han synes ikke det er flaut i det hele tatt. Og hadde ikke reagert om vi så bar bleiepakkene på hodet. Men vi kaller det ikke bleier, vi har funnet et annet ord på det som ikke er babyaktig. Og vi har snakka om at det er store barn utenpå pakken og at han dermed kan se at det ikke er bleier, men derimot til store barn. ← Flott at gutten din har et slikt fint forhold til bleiene sine at dere kan kjøpe de uten den minste form for blygsel. Men, er det ikke en smule risikofylt? Hva om noen av hans klassekammerater ser at dere kjøper bleier, og de ikke syntes at det er like naturlig at han bruker bleier, da kan han jo bli mobbet. Hva kaller dere bleiene da, ser du skriver at dere har et annet ord. Har forsøkt å kalle det nattbukser vi, men 6 åringen vår gjennomskuet dette fort. Han vet de ser ut og fungere som bleier, og de ligger jo også i bleiehyllene i butikken.
Gjest Gjest_Sylvia_* Skrevet 3. august 2006 #16 Skrevet 3. august 2006 Dersom barnet mitt trenger bleier, så kjøper jeg selvsagt bleier til hun eller han uten å luske rundt med det. Det skulle da bare mangle!
Gjest BagLady Skrevet 3. august 2006 #17 Skrevet 3. august 2006 Det jeg tenkte på var at det burde vært tatt inn i pensum som et generelt "problem". Faktisk ganske vanlig at noen barn har problemer å holde seg tørre. Hvorfor må det skje noe før barn får slik undervisning? Tenk så greit det hadde vært hvis slike ting bli alminneliggjort, da kunne barna sluppet å være flaue. Så trengde disse elevene ikke å skjule at dem brukte bleie. Tenk på hvis barna skulle overnatte på skolen. Da kunne disse elevene bare ta frem bleien selv om dem andre så på. Hadde ikke vært noe problem fordi han/hun var da blant ei gruppe som brukte slikt. No deal, liksom Da kunne heller dem andre elevene være støttespillere ← Problemet er at hvis man skal bruke til på å alminneliggjøre alt som kan være et problem for en eller annen, så går alt for mye tid med til det. Og det er faktisk ikke det skolen er der for. Det er mange, mange barn som har skjulte problemer i form av sykdommer, skader og lidelser - hvor går grensa for hva som skal inn i pensum?
:-) anna Skrevet 3. august 2006 #18 Skrevet 3. august 2006 Flott at gutten din har et slikt fint forhold til bleiene sine at dere kan kjøpe de uten den minste form for blygsel. Men, er det ikke en smule risikofylt? Hva om noen av hans klassekammerater ser at dere kjøper bleier, og de ikke syntes at det er like naturlig at han bruker bleier, da kan han jo bli mobbet. Hva kaller dere bleiene da, ser du skriver at dere har et annet ord. Har forsøkt å kalle det nattbukser vi, men 6 åringen vår gjennomskuet dette fort. Han vet de ser ut og fungere som bleier, og de ligger jo også i bleiehyllene i butikken. ← Nå er sønnen min i barnehagen fremdeles. Dry nites er fremdeles såpass vanskelig å få tak i at vi enten må på Obs, Meny eller apoteket for å få tak i de. Og ettersom de butikkene ikke ligger i nærmiljøet akkurat. Så for oss har dette aldri vært et problem fordi vi ikke har vært i situasjonen der vi: både er på en butikk som fører dry nites, har med oss femåringen, treffer en av kompisene OG han legger merke til pakken i vogna, og skjønner hva det er... Vi snakker aldri om at sønnen vår ikke er tørr om natta så andre barn kan høre det. Og de gangene noen har overnattet eller sånt har vi bagatellisert det og sagt at det er fordi sønnen min av og til sover så tungt at han ikke våkner når han kjenner han må tisse. Hos oss har det ikke vært et problem så langt. Men han er jo akkurat fylt fem. Jeg vil tro mye forandrer seg bare det kommende året. Og om han fremdeles trenger dry nites da, så får vi håndtere det så godt vi kan.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #19 Skrevet 3. august 2006 Å være sengevæter er jo ikke noe å skamme seg over. Selv har jeg ingen sengevætere, men tror nok jeg hadde passet på å handle bleier når barna ikke var med, netopp for å skåne barna for ekle og pinlige opplevelser. ← Ja dette var jo dagens. Jeg har vært sengevæter og det var flaut,flaut og atter flaut. Også måtte man passe på at ingen fikk greie på det. Unger er slemme mot hverandre,og ubetenksomme foreldre som oppdager andre mødre som kjøper slikt til sine barn,snakker høyt så deres barn får høre det,så da er sladderen igang. Datteren min hadde et lite uhell da hun gikk i 4,riktignok på dagtid,men da lillebror sier"" ååååå xxx tissa på seg i 4,ja da gråter hun,for dette er sårt. Unger bruker alle midler for å avvæpne hverandre og for å få kontroll. Og siden denne tissingen på natten som de faktisk ikke har noen kontroll over er et så stort problem,ja da kan de bli gatas dørmatte og ende opp med å tåle mye plaging fordi de sitter i saksa. Hvis du ikke gjør sånn så sier jeg at du tisser i senga. hvis du ikke slår han/henne så sier jeg at du tisser i senga. hvis du ikke knuser det vinduet der eller stjeler den tyggisen på butikken ja da sier jeg det. Så dette skal man ikke ta så lett på.
Gjest Gjest_milla_* Skrevet 4. august 2006 #20 Skrevet 4. august 2006 Ååå dette vekket vonde minner jeg trodde var glemt! Var sengevæter til jeg var 7 år og det var skikkelig flaut og vondt! Jeg husker jeg stod opp om natta og skiftet mine egne bleier slik at de andre i familien skulle tro at jeg hadde vært tørr den natta...Huff Husker også at mamma kjøpte bleier da jeg var med i butikken. Og det var helt grusomt! Mamma sa at "det er ingen som skjønner at de er til deg!", men jeg trodde henne ikke, så jeg fortalte alle i butikken at "de bleiene er ikke til meg altså!" Andre barn fikk selvfølgelig vite detså det var mye mobbing og erting også. Da hjelper det faktisk ikke å si at sengevæting er ingenting å skamme seg over... milla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå