Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 Har lyst til å gifte meg ute på det stedet vi skal ha middag. Er det vanskelig å få en prest til å vie ute? Har litt på følelsen av det Hvor mye må vi regne med at presten isåfall vil ha for det? Håper noen her kan hjelpe meg!
Gjest gjesta Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Nå er jeg ikke helt sikker i min sak her, men jeg tror ikke presten har lov til å ta penger for å gifte folk andre steder enn i en kirke. Slik er det ihvertfall med dommere. Så hvis du vil giftes et annet sted enn i en kirke, og vil vies av en prest, må du nok bare satse på å finne en som er velvillig. Hvis det da i det hele tatt går an.
Gjest gjesta Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Fant forresten dette på kirken.no: I Den norske kirke kan dere bare gifte dere i en kirke eller et annet gudstjenestested som etter biskopens avgjørelse kan brukes til vigsel.
MarianneHR Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Det kan hende du kan få en prest, som ikke tilhører Den norske kirke, til å vie dere ute. Ta kontakt med ulike menigheter. Det er jo bare å ringe å spørre,det verste svaret du kan få er "nei".
miss77 Skrevet 31. juli 2006 #5 Skrevet 31. juli 2006 Pastorer og andre med vigslesrett som ikke er knyttet til statskirken er erfaringsvis også litt enklere å få ut i det fri. Kan jo kontakte andre menigheter som baptistkirken, pinsemenigheten o.l, for å undersøke.
Kath Skrevet 31. juli 2006 #6 Skrevet 31. juli 2006 Det kommer helt ann på biskopen i fylke ditt! Biskopen i Akershus nekter sine prester å vie utendørs (vi har nemlig prøvd) vi kjente en prest, men han kunne ikke vie oss da biskopen hadde sagt nei. Jeg vet at noen fylker har lov, men vet ikke hvilke!
Pastor Knut Skrevet 1. august 2006 #7 Skrevet 1. august 2006 Har lyst til å gifte meg ute på det stedet vi skal ha middag. Er det vanskelig å få en prest til å vie ute? Har litt på følelsen av det Hvor mye må vi regne med at presten isåfall vil ha for det? Håper noen her kan hjelpe meg! ← For en tid tilbake ga biskopene i Den norske kirke beskjed om at bryllup fortrinnsvis skal holdes i kirkene. Dette gjorde de fordi de ville motvirke den tedens som var til å lage for mye show av mange bryllup. Og fordi de mente at et kirkebryllup hører naturlig hjemme i kirken. Det er grunnen til at mange prester kan være vanskelig å få med på utendørsbryllup. Men jeg er ikke vanskelig å få med på slikt og vier dere gjerne.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #8 Skrevet 1. august 2006 Vi klarte ikke å finne noen som kunne vie oss ute i friluft, da vi ikke ville melde oss inn i HEF. En mulighet er å ha det formelle i orden på forhånd, også ha "velsignelse av ekteskapet" ute. Dette er prester villige til å gjøre, og det krever ikke vigslet sted. Men da har ikke seremonien noen formell betydning, da ekteskapet er inngått på forhånd.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. august 2006 #9 Skrevet 1. august 2006 Takk for svar alle sammen! Og takk til deg Pastor Knut!! Det blir en stund til bryllup, men greit å sjekke ut muligheter. Vi blir veldig få, med oss blir vi 9 voksne +2 barn, litt dumt å drasse til kirka da Vi får bruke tid til å tenke litt til
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. august 2006 #10 Skrevet 1. august 2006 Det kommer helt ann på biskopen i fylke ditt! Biskopen i Akershus nekter sine prester å vie utendørs (vi har nemlig prøvd) vi kjente en prest, men han kunne ikke vie oss da biskopen hadde sagt nei. Jeg vet at noen fylker har lov, men vet ikke hvilke! ← He he, jeg bor i Akershus. Har liksom ikke lyst til å melde meg ut av kirka heller. Føler ikke at det er rett. Borgelig på Tinghuset går vel greit det og...???
Pastor Knut Skrevet 1. august 2006 #11 Skrevet 1. august 2006 He he, jeg bor i Akershus. Har liksom ikke lyst til å melde meg ut av kirka heller. Føler ikke at det er rett. Borgelig på Tinghuset går vel greit det og...??? ← Østfold her. Jobbet mye helt sør i Akershus tidligere. Men siden du er i Akershus, hvorfor ikke da gjøre bryllupet ditt helt enestående og spesielt med historisk sus over seg? Eidsvollsbygningen, sier ikke mer! Vil du vies i samme sal som Norges grunnlov ble til? Det burde være mulig å få til ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå