Nellie Cortado Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 En slektning av meg skal begynne som fotograf-lærling snart. Da hun spurte opplæringskontoret om hva lærligelønna er så fikk hun til svar at det var en minstelønn på 2000 kr i måneden! Det kan da ikke stemme? Det blir jo bare 15 kr i timen! Hun fikk også beskjed om at hun skulle anse seg som heldig som fikk lærlingeplass fordu fotograf er et utdøende yrke. Det kan vel stemme det men å betale noen 15 kr timen for en fulltidsjobb er da ikke mulig? Det er jo en ting at lærlingeplass er betalt utdanning, men det henger jo ikke på greip at bedriften skal få mer i tilskudd i året for å ha henne der enn hun får i lønn. De skal jo ikke tjene penger på henne? Noen som vet noe om dette?
Gjest LilSweetie Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Lærlinger skal tjene 100 % lønn i løpet av to år. Lønnsatsen pleier å bli justert oppover, sånn at man første halvår tjener 30 %, andre halvår 40 %, tredje halvår 50 % og siste halvår 80 %. 2000 kroner høres veldig lite ut... For selv om man beregner ut fra lav lønn (f.eks 15 000 kroner i måneden), blir 30 % av det 4500... Langt over 2000.
Nellie Cortado Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2006 Lærlinger skal tjene 100 % lønn i løpet av to år. Lønnsatsen pleier å bli justert oppover, sånn at man første halvår tjener 30 %, andre halvår 40 %, tredje halvår 50 % og siste halvår 80 %. 2000 kroner høres veldig lite ut... For selv om man beregner ut fra lav lønn (f.eks 15 000 kroner i måneden), blir 30 % av det 4500... Langt over 2000. ← Ja jeg trodde da også det var sånn det fungerte! Det gjør det i hvertfall i yrke mitt. Men jeg finner ikke noen plass hvor dette er lovfestet svart på hvitt.
Gjest LilSweetie Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Ikke jeg heller... Men det opplæringskontoret hørtes ikke bra ut! Kanskje du kunne prøve å ringe opplæringskontoret i et annet fylke? Og si at du bare lurte på generell informasjon?
Gjest gjesta Skrevet 31. juli 2006 #5 Skrevet 31. juli 2006 Fotograf er et nokså spesielt yrke når det gjelder det å være lærling osv.. Husk at veldig mange jobber gratis i denne bransjen for å komme seg opp å lære mest mulig, såkalte assistenter, og de gjør jo samme jobben som en lærling kommer til å gjøre og, ihvertfall i begynnelsen.. Og etterspørselen etter fotografer er ikke så stor som den en gang var, og da kan det jo hende at de hos fotografen der hun skal jobbe også tjener lite.. Hvis hun ikke har rett på videregående utdanning og har skaffet læreplassen selv (hvis hun f.eks gikk 3 år med medium og kommunikasjon og fikk studiekompetanse, så har hun ikke rett til mer utdanning) og da må bedriften betale lærlingen fra egen lomme slik jeg har forstått det... Men en lærling er jo en ressurs, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange vegrer seg for å ta i mot lærlinger.. Dessuten sa de jo minstelønn, det betyr jo at det er det minste de har lov til å betale henne.. Hun kan jo få mer, dessuten har hun jo kanskje rett på stipend i tillegg? Synes hun bør ta kontakt med opplæringskontoret i et annet fylke uansett for å høre, eller med en annen fotograf for å høre hva fagarbeiderlønnen er, for jeg synes det høres litt lite ut, eller så går det an å ta kontakt med LO og høre hva de synes..
Nellie Cortado Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2006 Hun er selv klar over at det er et vanskelig yrke hun har valgt seg og at det kan bli vanskelig å få seg jobb senere også. Men hun er sikker på at det er dette hun vil. Hun er veldig talentfull også. Hun har gått media og kommunikasjon grunnkurs og vk1 og går da fremdeles under videregående utdanning mens hun er lærling. Hun får nok ikke noe stipend fra lånekassen da hun bor for nært foreldrene. Men det kan jo hende hun kan søke på noen uavhengige stipender Er fotografer underlagt LO? Jeg skal høre med opplæringskontoret en gang til. Syns det er litt trist at bransjen selv gjør det så vanskelig med rekruttering.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. august 2006 #7 Skrevet 1. august 2006 En slektning av meg skal begynne som fotograf-lærling snart. Da hun spurte opplæringskontoret om hva lærligelønna er så fikk hun til svar at det var en minstelønn på 2000 kr i måneden! Det kan da ikke stemme? Det blir jo bare 15 kr i timen! Hun fikk også beskjed om at hun skulle anse seg som heldig som fikk lærlingeplass fordu fotograf er et utdøende yrke. Det kan vel stemme det men å betale noen 15 kr timen for en fulltidsjobb er da ikke mulig? Det er jo en ting at lærlingeplass er betalt utdanning, men det henger jo ikke på greip at bedriften skal få mer i tilskudd i året for å ha henne der enn hun får i lønn. De skal jo ikke tjene penger på henne? Noen som vet noe om dette? ← som førsteårs frisørlærling hadde jeg 35,-/timen. det er ikke godt betalt, men mer enn 15kr timen skal det være. og tilskuddet er mellom 2000-4000 pr år om jeg ikke husker feil, så de tjener ikke noe på henne, nei.
Gjest Gjest_fotografen_* Skrevet 2. august 2006 #8 Skrevet 2. august 2006 Det finnes desverre ingen tariff som fotograf, derfor kan sjefen betale deg akkurat det han/hun vil. Norges Fotografforbund anbefaler at det skal følges de samme lønningene som hos frisørene, men dette er kun en anbefaling og mange tenker at hvis de ikke må betale mer, så gjør de det ikke.
Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 1. juni 2009 #9 Skrevet 1. juni 2009 Jeg er fotograf og har selv vært lærling. Jeg begyne på 2000 kr i måneden og økte med 500 per halv år. Det er svært vanskelig å overleve som fotograf utsyret er kjempedyrt og må byttes ut hele tiden. papir , kjemi og laminat er og kostbart. Skikkelige album og rammer koster og mye inn. Kunden forstår ofte ikke, kundene tror vi tjener enormt på dette og har overprist bildene. Noen kunder sammenligner våre priser med prisene på fremkalling på elkjøp. Og forstår ikke hvorfor vi tar så mye betalt. Så fins det en mengde gode amatører som fotograferer mye billigere og folk sammenligner våre priser med dem . Noe vi som har husleie, strøm og betaler moms ikke kan konkurere mot. Å jobbe som fotograf er den kjekkeste jobben som er, men og en av de dårligst betalte.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Bedriften får et tilskudd som skal dekke opplæring. Lønna kommer utenom det og den betaler bedriften selv og velger selv hvor mye.
fotofag Skrevet 28. april 2011 #11 Skrevet 28. april 2011 En slektning av meg skal begynne som fotograf-lærling snart. Da hun spurte opplæringskontoret om hva lærligelønna er så fikk hun til svar at det var en minstelønn på 2000 kr i måneden! Det kan da ikke stemme? Det blir jo bare 15 kr i timen! Hun fikk også beskjed om at hun skulle anse seg som heldig som fikk lærlingeplass fordu fotograf er et utdøende yrke. Det kan vel stemme det men å betale noen 15 kr timen for en fulltidsjobb er da ikke mulig? Det er jo en ting at lærlingeplass er betalt utdanning, men det henger jo ikke på greip at bedriften skal få mer i tilskudd i året for å ha henne der enn hun får i lønn. De skal jo ikke tjene penger på henne? Noen som vet noe om dette? En slektning av meg skal begynne som fotograf-lærling snart. Da hun spurte opplæringskontoret om hva lærligelønna er så fikk hun til svar at det var en minstelønn på 2000 kr i måneden! Det kan da ikke stemme? Det blir jo bare 15 kr i timen! Hun fikk også beskjed om at hun skulle anse seg som heldig som fikk lærlingeplass fordu fotograf er et utdøende yrke. Det kan vel stemme det men å betale noen 15 kr timen for en fulltidsjobb er da ikke mulig? Det er jo en ting at lærlingeplass er betalt utdanning, men det henger jo ikke på greip at bedriften skal få mer i tilskudd i året for å ha henne der enn hun får i lønn. De skal jo ikke tjene penger på henne? Noen som vet noe om dette? Hei der!! Kom tilfeldigvis over denne siden og følte at dette ikke kunne stå uimotsagt. Undertegnede, som da jobbet som faglærer ved Strømmen Videregåend skole), startet OFS (opplæringskontoret for fotostudier) fordi ingen fotografer ønsket å ta inn så unge lærlinger etter at reform 94 ble gjennomført.Dette skjedde i 1998. Jeg syntes synd i de unge og bestemte meg for å prøve å gjøre noe med det. Siden da har det vært en kamp å skaffe læreplasser for unge fotointeresserte søkere. Vi har imidlertid siden den gang klart å gi 50 ungdommer en fagutdanning med svennebrev! Fotografer er ofte enmannsfirmaer som ikke har særlig inntjening. Jeg kjenner fotografer som kan ta ut årsinntekter på bare 100 - 200 000 kr. Hvis vi skulle kreve at lærlinger fikk lønn som snekker-, rørlegger- eller elektrikerlærling hadde ikke mange av våre opplæringsplasser kunnet ta inn lærlinger. Disse lærlingene utfører et arbeide som bedriften kan fakturere ut og dermed ha god inntjening på. En fotograflærling skaper ingen økonomisk verdi for firmaet. Det er heller slik at lærlingen til en stor grad koster i form av materiell, skader på utstyr e.t.c. Hvis en fotograf skulle sette lærlingen til å fotografere i stedet for selv å gjøre dette, ville nok kundemassen reagere. Kunder går til fotograf NN fordi han har opparbeidet et kvalitetsstempel. En lærling ville aldri kunne overta denne jobben. En lærling vil heller ikke kunne generer flere jobber. I snekkerbransjen vil en lærling kunne fungere som en håndtlanger og gi snekkermesteren anledning til å utføre jobben raskere og dermed kunne ta på seg flere oppdrag. Fotografer kan ha sesonger med mye å gjøre men lærlingen vil aldri kunne fungere på samme måte her. Vi er de første til å beklage at det ikke er økonomi i de fleste bedrifter til å betale gode lønninger til lærlinger (selv om noen gjør det), men dette lærlingeløpet må betraktes som en videreføring av skolesytemet. Med en lærlingkontrakt i hånden kan man søke lån og stipend via lånekassen. Mange utdanninger er jo faktisk slik. Det refererse også til lærlingetilskuddet og at lønnen ligger under dette. Til det kan opplyses at lærlingene gjennom et 2 års løp får 16 dagskurs arrangert av oss, gjennomgående evaluering og oppfølgibg av oss hver 6 mnd., nettverksbygging (som er meget viktig) i bransjen, en svenneprøvetest over 5 dager som skal gjøre de sikrere i gjennomføring av den ordinære svenneprøven og annen oppfølging de måtte ha behov for. Som sagt....vi er ikke glad for det lønnsnivået våre bedrifter er i stand rtil å betale, men ønsker man å ha en lærlingeordning i dette faget må det desverre være slik. Ønsker også å kommentere at jeg skulle ha sagt at hun må anse seg selv som heldig og at fotografyrket er et utdøende yrke. Hun er heldig om hun klarer å karre til seg en god lærlingeplass innenfor faget vårt. Det er utrolig mye etterspørsler og kanskje èn av 20 får en mulighet til å skrive kontrakt. Når det gjelder at "fotograffaget er utdøende" har jeg bare dette å si....aldri før har fotografiet hatt så mye å si for vårt samfunn. Aldri før har bilder til den grad dominert mediebildet. Men...aldri før har det samtidig vært så mye dårlige bilder publisert heller. Mange tror at et coolt digitalkamera og Photoshop på PC`n kan gjøre de til fotografer. Like lite kunne ei cool penn fra Parker gjort Bjørnsson til en bedre forfatter. Så... faget vil i høy grad bestå! Vi har imidlertid, gjennom vårt system i OFS, sørget for at de får den fagopplæring og oppfølging vi mener de bør ha. Derfor har også 50 av våre lærlinger som har avlagt svenneprøven også bestått prøven! Det er vi stolte av. Og husk...fylkene anbefaler en årslønn fordelt over 2 år, det er ikke et krav. I håp om at dette kan være en orientering som kan gjøre dette letter å forstå... For OFS Fotograf Jan H. Aspen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå