Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 Vi skal snart flytte og nå lurer jeg litt på hvordan vi skal gjøre det med kommoder og klesskap. Hvordan organiserer dere dette? Tenker på oppbevaring av sengetøy, håndklær og vanlige klær. Vi er to voksne. Hva er best i skuffer, hva bør henge, hva kan man oppbevare i hyller i klesskapet? Litt rart spørsmål, kanskje, men jeg trenger gode ideer, for her hersker kaos og det vil jeg endre i den nye leiligheten. Håper på detaljerte svar! Takk!
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Bukser, skjorter, dressjakker, kjoler, og skjørt samt slips og belter = henge i skap. Kjøp trebøyler på ikea - de er pene og tar vare på tøyet. Skjorter tar bare halv hengeplass så du kan henge skjorter i to høyder i et hengeskap, eller ha hyller/skuffer under til andre ting (se nedenfor). Et lintøyskap (det heter så fordi det er bare "lintøyet" i det, ikke for det det ser spesielt ut) til duker, sengetøy, håndklær. Evt. ha et håndkleskap eller hylle til dette på badet. Hvis du har pene håndklær er dette pen dekor i åpne hyller. F.eks. ensfargede håndklær i to eller tre farger som passer sammen og komplementerer resten av badets interiør. Da ser det "designer" ut med en gang. T-skjorter, topper, gensere, dongeribukser (alle bukser som har press foran skal henge, dongeribukser trenger ikke det) i hyller eller kurver i skap. Undertøy som bh, truser, sokker etc i skuffer - gjerne små skuffer så du har en til hvite truser, en til svarte, en til lyse sokker, en til fargede, osv. Orden, raskt og greit. I bunnen av alle skap har du skohyller, her puttes de skoene som ikke brukes hver dag (pensko, treningssko, vintersko om sommeren og sommersko om vinteren). På toppen av skapene har du ekstra dyner, ekstra puter, soveposer, liggeunderlag, alle disse tingene som du får bruk for av og til og som tar sinnsykt plass i boden. Hvis du derimot har "ubegrenset" bodplass og mindre skapplass er disse topphyllene fine til tykke gensere. På toppen av skapet - oppå - går kofferten(e). Plassering i skapet: Tenk at det som er på midten er det du bruker oftest. Da slipper du å bøye deg eller strekke deg for å finne frem dagligklærne.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Glemte en ting: Hvis mulig - ha en knaggrekke i gangen til vesker. Prøv også å finne et sted til bager og sekker inne i skap. Dette ser fort rotete ut når man entrer en leilighet - men er "borte" med en lukket dør foran.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Du har allerede fått gode tips, så jeg vil bare tillegge en vesentlig ting. Hvis du synes det er rot nå, og ikke vil ha det slik i ny leilighet, så anbefaler jeg deg å gå gjennom det du har, og tenke etter hvor mye dere to personer trenger. Altså; trenger dere virkelig ti par sengesett, tredve håndklær osv. Det er lettere å organisere færre ting på en slik måte at systemet holder seg ryddig over tid. Jeg er single men har ikke gitt opp håpet om kjæreste hehe, så jeg har tre par sengetøy, og det er i overkant mye egentlig. Så har jeg en bunke på ca 10 små og 10 store håndklær, men kunne fint hatt mindre. Jeg hadde mye mere før, men har gitt bort til Frelsesarmeen + en venninne som flytta på hybel nettopp. Klær; som hovedregel så kjøper vi så mye nytt tøy, at klær vi ikke har brukt på ett år, ikke kommer til å bli brukt mer. Sorter det ut og gi til Frelsesarmeen eller loppemarked. Du vil få bedre oversikt over klærne dine. Dette koster deg ingenting å gjøre, og vil også spare deg for mye irritasjon over at du ikke har nok plass til ting. Lykke til med flytting!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #5 Skrevet 31. juli 2006 Det aller viktigste er å ha rikelig med skap og skuffer! Men si meg, lurer du virkelig på dette? Det er vel ikke første gang du skal bo et sted?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #6 Skrevet 31. juli 2006 Hvis du skrur fast en enkel kanggerekke på innsiden av skapdøren har du en super plass til å henge belter/smykker/skjerf. Eventuelt kan knaggerekken festes i sideveggen på et hengeskap
Gjest Esc Skrevet 31. juli 2006 #7 Skrevet 31. juli 2006 I skyvedørsgarderoben på soverommet har vi på - hengere: Dresser, skjorter, slips, belter, bukser, skjørt, korte kjoler, t-shirt, tynne gensere, treningstøy. (Jeg liker best å henge opp klærne mine, og har minst mulig i skuffer og hyller.). - skuffer: Undertøy, sokker, dongeribukser, tykke gensere. - hyller: Gjestedyner + rot... (planen er å bytte ut med skuffer og hengere der det er mulig). - fine tøykurver (øverste hylle): Sengeklær, klær som ikke blir brukt i sesongen. Skyvedørsgarderobe på gjesterommet: Klær som ikke har blitt brukt på ett år henges her... + lange kjoler. Badet - eget skap til håndduker. Barnerommene har også skyvedørsgarderober, men der har vi valgt kun trådkurver til alle klærne. Øverste hyllene brukes til koffert, ryggsekk og kurver (med leker). Bod med hyller: Gjennomsiktige plastkurver med lokk, der har vi gamle klær, duker, gardiner osv. Hallen har også garderobe. Her henges ytterklær (frakker, kåper, jakker osv.) + mc-klærne. Hyller til hjelmer, sko, diverse rot (liker ikke hyller, skal snart lage ny garderobe i hallen...). Kurver til diverse (hansker, votter, luer, bilpleiemiddel osv.). I tillegg mange knagger - for barneklær plassert innen rekkevidde.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #8 Skrevet 1. august 2006 Takk for hjelpen, her var det mange gode tips å ta med seg. Det aller viktigste er å ha rikelig med skap og skuffer! Men si meg, lurer du virkelig på dette? Det er vel ikke første gang du skal bo et sted? ← Neida, men det er første gang jeg har muligheten til å innrede noe helt etter mitt hode. Nå har jeg bare et klesskap som er et meter bredt, så det litt trangt. Bakerst i hyllene er det alltid noen overraskelser. Ryddet i går og fant ting jeg hadde glemt jeg hadde. Noen kommentarer på dette opplegget: Beholdet klesskapet, men forandrer det litt. Halvparten til å henge lange ting på, nederste halvdel på den andre siden til å henge korte ting. Den øverste halvdelen (tre hyller)brukes til tykke gensere og fleeceplagg. De to øverste hyllene (over hele bredden): en brukes til sengetøy en brukes til håndklær (her burde jeg også få plass til noe mer bakerst, men hva?) I tillegg en kommode til samboer og en kommode til meg. Tar utgangspunkt i en kommode med fire brede skuffer og to smale over. En smal skuffe til truser og en til sokker. Deler opp skuffen under slik at den har tre avdelinger: en til bh-er, en til strømpebukser og en til nattøy En skuff til treningstøy en til topper og tynne gensere (dele av skuffen?) en til bukser og skjørt som ikke må henge Sko i gangen, der håper jeg å få plass til et skoskap. Noe jeg har glemt? (Mannen får styre selv i sin kommode)
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #9 Skrevet 1. august 2006 Vesker og bager i skap i gangen glemte jeg, i den andre halvdelen av skapet hvor støvsuger og vaskemidler oppbevares?)
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2006 #10 Skrevet 1. august 2006 De to øverste hyllene (over hele bredden): en brukes til sengetøy en brukes til håndklær (her burde jeg også få plass til noe mer bakerst, men hva?) I tillegg en kommode til samboer og en kommode til meg. Tar utgangspunkt i en kommode med fire brede skuffer og to smale over. En smal skuffe til truser og en til sokker. Deler opp skuffen under slik at den har tre avdelinger: en til bh-er, en til strømpebukser og en til nattøy En skuff til treningstøy en til topper og tynne gensere (dele av skuffen?) en til bukser og skjørt som ikke må henge ← Denne http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...Number=30051696 bruker jeg til mitt undertøy. En lang skuff til hver type - helt himmelsk. Bak sengtøy håndklær kan du putte de tykkeste vintergenserne og jakkene på vinteren eller evt. gjestedyner, sovepose.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2006 #11 Skrevet 1. august 2006 God ide, soveposen og liggeunderlaget hadde jeg fortrengt. Kjellerboda er i dårlig stand, så der kommer vi nok bare til å oppbevare sykler og malerutstyr og slikt. Fargene på den kommoden passer dessverre ikke inn hos oss, men kanskje kan jeg finne noe lignende et annet sted, muligens i tillegg til de to kommodene vi har sett oss ut. Har noen erfaring med slike utstyrskister? En slik ville muligens tatt seg bra ut mellom kommodene, men hva passer best å oppbevare i slike? Er det praktisk?
Gjest Blondie65 Skrevet 1. august 2006 #12 Skrevet 1. august 2006 Ville bare si at min kommode er hvit med bjørkekanter - du får den i rødt og grønt også (i tillegg til den blå) - selv om det ikke kom frem der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå