Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 Vi tenker på å anskaffe oss varmepumpe, og håper noen her kan gi oss informasjon og gode råd. Vårt hus har 3 etg, og ånne trappegang tvers gjennom alle etasjene. Vi må installere varmepumpen på grunnplanet. Vi kan ikke ha den i kjelleren pga at trappegangen der ikke har yttervegg, men kun inn mot kjellerstue og boder. Vi må nok montere den i kjøkkenet fordi trappegangen har brannvegg/betong. Men kjøkken, stue, gang og trappegang er i åpen planløsning. Vårt hus er ca 135 kvm + boder ol. Hva koster varmepumper som passer for oss? Lager de mye lyd? Og hva med trekk? Får man store besparelser på strømregningen? Er det noen som har mer enn 5 års garanti? Tips til hva vi bør sjekke/huske på?
Pauline Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Kan ikke hjelpe deg med alt, men muligens med noe: Vi har hatt varmepumpe i 4år, så det har blitt både bedre og billigere på den tida. Vi har også tre etasjer, varmepumpa er montert i den midterste. Da vi monterte den, sa de at vi kunne legge "rør" opp og ned til de to andre etg. Dette valgte vi å se an og har siden ikke gjort. Om vinteren fyrer vi i vedovn i kjellerstue, varmen stiger opp. Det gjør også varmen fra varmepumpe. Om sommeren (Iallfall i år med 25 grader og panoramavinduer) bruker vi den til air- condition. Kjelleren er jo kald uansett. Når vi holder det kaldt i stua, blir det ikke så varmt på soverommene i øverste etg. Men det hadde nok vært lurt med de der "rørene". Jo åpnere planløsning, jo mer effekt for penga, sa de til oss. Vår er svært lydløs, men jeg har hørt de som bråker mer. Vi ble anbefalt å kjøpe kvalitet. De fryser ikke om vinteren feks. Er storfornøyd med varmepumpa og anbefaler det.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #3 Skrevet 2. august 2006 Takk for svar. Vi bor forresten i samme by! Det du sier om rør var interesasant, men ettersom vi må ha den på kjøkkenveggen tviler jeg på at det blir aktuelt (og pent). Får man høre lyden på de forskjellige modellene, eller må man bare stole på det selgeren sier? Jeg har sett i avisa at varmepumper selges fom 12 og 13 000,- og at den beste modellen hos et merke kostet 16 000,- Er det ok priser? Jeg hadde vel trodd det ville koste 20-25 000,- men er det billigere er det såklart ok - hvis produktet har god kvalitet.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Når det gjelder varmepumper går pris og kvalitet hånd i hånd. Det selges jo varmepumper av f.eks merket Foma til under 10tusen, men disse er visstnok ikke verdt pengene. Samboeren min (som jobber med bl.a. å montere varmepumper) sier at merkene Sanyo, Daikin, Toshiba og Mitsubishi er best, men er ikke i tvil om at vi skal ha Sanyo her hos oss. Det vil lønne seg i lengden å kjøpe ei kvalitetspumpe, den virker lengre og gir bedre effekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå